Ben je Bob, zeg het hardop!

Vanaf maandag 14 december gaat de Bob-campagne weer van start. In de nieuwe campagne draait het om situaties waarbij mensen samen een drankje drinken buiten de deur, zoals in het café, de sportkantine of tijdens de vrijdagmiddagborrel. Om de verleiding van een biertje of een wijntje te kunnen weerstaan maakt de automobilist direct kenbaar dat hij Bob is. Dat schept voor iedereen duidelijkheid over zijn voornemen om geen alcohol te drinken en veilig terug te rijden. De campagne loopt tot half maart en is naast via televisie- en radiospots ook weer zichtbaar op borden langs de snelweg.

Door de gezellige sfeer en groepsdynamiek is de verleiding om alcohol te drinken groot. Om die te kunnen weerstaan introduceren we in deze campagne een extra hulpmiddel voor automobilisten, in aanvulling op de traditionele Bob-afspraak: ‘maak op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar dat je Bob bent’. Uit onderzoek weten we dat als mensen iets hardop uitspreken ze meer geneigd zijn om zich eraan te houden. En je doet een beroep op je inner circle om te helpen bij het nakomen van dat voornemen.

Ongeveer 40% van autorijdende horeca- en sportkantinebezoekers rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is de Bob-rol ook relevant voor alleenrijdende automobilisten. In de tv- en radiospots komen voor iedereen herkenbare situaties aan de orde, waarin een automobilist op een verrassende en ludieke manier ‘hardop’ aan zijn sociale omgeving laat weten dat hij Bob is en dus een non-alcoholisch drankje wil.

Achtergrond van de campagne

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is 20% van het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers het gevolg van rijden met drank op. De Bob-campagne is een belangrijk preventief instrument in de bestrijding daarvan, in samenhang met handhaving en lokale acties door o.a. VVN en de provincies. De campagne heeft een hoge bekendheid en kan rekenen op breed maatschappelijk draagvlak. Bob is de verpersoonlijking geworden van de sociale norm ‘alcohol en verkeer gaan niet samen’. Uit onderzoek blijkt dat het voor zo’n ¾ van de Nederlandse automobilisten inmiddels gewoonte is, om een Bob-afspraak te maken als ze samen met anderen naar een locatie gaan waar alcohol wordt geschonken. De substantiële daling van het aandeel alcoholovertreders (van 4,1% in 2001 naar 1,8% in 2013) kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de effectiviteit van de Bob-campagne.

De nieuwe televisiespots zijn te zien op www.daarkunjemeethuiskomen.nl/bob