Toespraak van minister Schultz van Haegen bij het werkbezoek aan de Twentekanalen (Combi Terminal Twente in Hengelo)

Toespraak van minister Schultz van Haegen (IenM) bij het werkbezoek aan de  Twentekanalen (Combi Terminal Twente) op 18 februari 2016 in Hengelo.

Dames en heren,

Allereerst dank ik CTT voor de gastvrijheid. Nu ik hier ben, denk ik terug aan anderhalf jaar geleden. Toen was ik ook bij de Twentekanalen, maar toen net niet hier bij CTT. CTT was net een brug, of beter gezegd: 1 sluis te ver.

Toen stapten we op de boot in Almelo, voeren over de kanalen, onder andere langs het Business Park XL dat nog volledig in aanbouw was, en legden aan bij de sluis in Delden. Daar stapte ik toen af want ik kon niet helemaal mee tot Hengelo.

Daarom is het extra mooi om hier nu wel te zijn. Ook omdat CTT het verhaal van groei en potentie illustreert. Bij de start in 2001 ging het hier nog om 40.000 containers per jaar.   En ik geloof dat u inmiddels op zo’n 200.000 containers zit, die via weg, spoor en binnenvaart tussen de Rotterdamse haven en Twente worden vervoerd. Uw ambitie ligt op zo’n 400.000 containers vanaf 2020. De verwachtingen over het goederenvervoer in Nederland voor de komende decennia zijn positief. Dus er liggen mogelijkheden!

Maar om die kansen ook hier in Twente te kunnen verzilveren moet er wel wat gebeuren. Daarom zijn we hier vandaag. Om nieuwe stappen te zetten.
Met afspraken over de bediening van de bruggen en sluizen. En met de MIRT-projectbeslissing die ik nu neem om de Twentekanalen verder te verruimen.
En dat doen we om de vaarwegen geschikt te maken voor meer en grotere schepen. We hebben het over klasse 5 A-schepen, schepen van 110 meter lengte.

Wat gaan we doen? Ik licht er slechts een paar punten uit.

  • We gaan de Twentekanalen verder verdiepen. Het gaat om het gedeelte tussen Delden en Enschede, en de zijtak tot Almelo.
  • We pakken de damwanden aan.
  • We breiden de wachtplaatsen hier bij sluis Hengelo uit zodat aan beide kanten plaats is voor klasse 5 A-schepen.
  • Daarnaast gaan we aan de slag om de bediening van de sluizen en bruggen op afstand te realiseren.

Ik ben blij dat we met de provincie goede afspraken hebben gemaakt over de Twentekanalen. Het was een lastige opgave om met minder mensen hetzelfde serviceniveau te realiseren. Maar dankzij goede samenwerking zijn we daarin geslaagd en zal de nieuwe bediening vanaf januari 2018 ingaan.

Afspraken hebben we ook gemaakt over de bediening van de bruggen in de regio Zwolle-Kampen-Meppel. Binnenkort zal ook daarvoor de overeenkomst worden ondertekend zodat de bereikbaarheid ook hier is gegarandeerd.

Voor de verruiming van de Twentekanalen hebben we iets meer tijd nodig. In 2020 moet deze grote renovatie klaar zijn. We zitten dan halverwege kabinet Rutte-3…. Geen idee waar ik dan ben maar het zou leuk zijn om hier dan weer te zijn om de oplevering mee te maken...

Want eigenlijk gaan we nu bij de Twentekanalen voor de laatste klap. Want er is al veel gerealiseerd de afgelopen jaren. Eerder hebben we de kanalen tussen sluis Eefde en Delden verruimd. En we hebben knopen doorgehakt over de bouw van een 2e sluis bij Eefde.

Ons doel is Twente nog beter te positioneren als de logistieke draaischijf tussen mainport Rotterdam en het Europese achterland. Dat doen we omdat we de economische mogelijkheden hier willen vergroten. En omdat we kansen zien om de enorme potentie van onze waterwegen nog beter te benutten.

We investeren daarom niet alleen in de harde infrastructuur, zoals de waterwegen. Maar we maken ook afspraken met bedrijven over het beter benutten van de weg- en waterwegen. Het bedrijfsleven in deze regio zet zich in om vanaf 2020 in ieder geval enkele honderden – maar we mikken op zo’n 900 vrachtwagens - per dag, van de weg op het water te krijgen.

Veel bedrijven hebben zich hieraan verbonden. En ik vertrouw erop dat we die afspraken gaan halen. Er ligt potentie en een aantal bedrijven zijn al flink actief.

Ik denk aan het vervoer van zout van AkzoNobel... De machines van Stork…, het bier van Grolsch… En ik begrijp misschien straks ook het rubber voor de banden van Vredenstein?

In het buitenland wordt vaak met bewondering gekeken naar die vorm van samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.

Ik las in een groot Duits transporttijdschrift een artikel over de investeringen die wij hier in Twente doen.

En dat begon als volgt: 'Die Niederländer machen ihre logistische infrastruktur fit für die Zukunft.'

Hun bewondering gold niet alleen wát we hier doen, maar ook de manier waarop. Namelijk in nauwe samenwerking met de regio en het bedrijfsleven. Zij hebben daar een prachtig woord voor: 'Wirtschaftsförderungsgesellschaft'.

Dat bent u dus!

Onze inzet hier valt breder op in Europa. Ook de Europese coördinator van de corridor Noordzee-Baltische Staten is hier op bezoek geweest – mw Trautmann. En ook háár viel de actieve inzet van het bedrijfsleven en de regionale overheid op. Ik heb begrepen dat ze het als voorbeeld ziet voor de rest van de corridor. Dát moet vertrouwen geven voor de toekomst.

Dat vertrouwen is de komende tijd nodig. Ik zal er geen doekjes om winden. De werkzaamheden zullen gepaard gaan met overlast en vertraging. Bijvoorbeeld tijdens de renovatie van de sluizen en de gemalen bij Delden en Hengelo. Bij de aanbesteding dagen we de markt uit om met zo min mogelijk hinder het project uit te voeren.

Dit heb ik ook zo in de Tweede Kamer besproken. Een stremming van het kanaal is echter niet te voorkomen.

Ik begrijp dat u daarvan baalt – om het zo maar eens te zeggen. U wilt ruimte, u wilt ondernemen.

En die ruimte komt er volop. We zijn bezig met de grootste renovatie sinds de jaren '30. Nog 1 flinke klap: daarna kan Twente er weer decennia tegenaan. Daar zetten we op in. En dat gaan we gezamenlijk doen. Ik wens u allemaal veel sterkte en veel succes!

Dank u wel!