Spreekpunten minister Schultz bij oplevering parallelstructuur Gouweknoop

“Met de nieuwe parallelbaan en een extra afslag naar Gouda halen we veel bestemmingsverkeer van de snelweg af. Dat is goed voor de doorstroming op een van de belangrijkste knooppunten van Nederland, en goed voor de verkeersveiligheid.’ Dat zei de minister op 22 december 2016 bij de oplevering van de nieuwe provinciale wegen bij Gouda.

Dames en heren,
Allereerst dank voor de uitnodiging om vandaag de openingshandeling te doen!
Het is spannend hier na twee jaar weer te zijn en de resultaten te zien! Ik kan me nog herinneren dat we twee jaar geleden in de Zuidplaspolder naast een enorme berg zand de starthandeling hebben verricht.
Die berg is verdwenen.
U bent voortvarend aan de slag gegaan.
Het wegennet is hier fors uitgebreid. De nieuwe parallelweg langs de A12 ligt er.
Net als de Moordrechtboog  die de A12 en de A20 verbindt.
Er is een nieuwe brug over de Gouwe aangelegd…. er zijn onderdoorgangen gemaakt…. spoorviaducten...
Achteraf klinkt dat allemaal overzichtelijk. Maar er zit een wereld achter.
Want hier kun je goed zien hoe spannend het is om Nederland verder te bouwen en beter bereikbaar te maken.
Alleen al het feit dat je hier meters onder zeeniveau zit. De bouwers hadden te maken met hele slappe veengrond. Dat vraagt heel veel technisch vernuft en creativiteit.

Bovendien had u te maken met bijzondere stakeholders. Ik denk bijvoorbeeld aan de fabrikant van de beroemde Autodrop in Waddinxveen.
U heeft speciaal voor de Autodrop de zware grondwerkzaamheden voor de brug tijdens de productiestop in de zomer verricht.
De machines werden zo niet verstoord…………...

Het resultaat mag er zijn.
Dankzij deze slimme uitbreiding van het onderliggend wegennet hebben we knelpunt nummer 15 uit de filetop-50 aangepakt!
We hebben het over een belangrijk knooppunt voor Nederland. De A20 is een van de hoofdwegen die Rotterdam ontsluit.
En de A12 is een hele cruciale oost-west verbinding. Een van de belangrijkste verbindingen met handelspartner Duitsland.

Met de nieuwe parallelbaan en een extra afslag naar Gouda halen we veel bestemmingsverkeer naar Gouda van de snelweg af.
We weten dat op dit moment op een doordeweekse werkdag gemiddeld zo’n 13.000 auto’s gebruik maken van de bestaande afslag 11.
Dat is ongeveer 16% van het verkeer dat uit de richting Den Haag de kant van Utrecht uit gaat.
Zij kunnen nu gebruik maken van de extra afslag naar Gouda. Hoe meer weggebruikers dit doen, hoe beter dit is!
Niet alleen voor de doorstroming, maar ook voor de verkeersveiligheid. Want met de nieuwe parallelweg verminderen we ook het weefverkeer.

We hebben het over een dynamische regio waar nog veel meer gebeurt om de bereikbaarheid te verbeteren. De economie is ermee gebaat.
Volgend jaar neem ik de startbeslissing om de capaciteit van de A20 te verruimen op het stuk tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda. Het onderzoek naar de beste oplossing loopt. 

Maar we kijken ook verder vooruit.
In het MIRT-onderzoek bereikbaarheid Rotterdam Den Haag kijken we breed naar de opgaven die er liggen in de regio, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw en energie.
De vraag is vooral: wáar moet wát komen? Wat is het slimst qua ruimte en bereikbaarheid?
Dat doen we gezamenlijk, met rijk en regio. De bedoeling is dat we medio 2017 de opgaven kunnen bepalen. Daarna gaan we naar de oplossingen kijken. In die volgorde.

Dat zo’n gezamenlijke aanpak tot goede resultaten leidt, zien we hier!
Met deze nieuwe provinciale wegen geven we niet alleen de regio, maar heel Nederland meer bewegingsvrijheid!
Ik dank iedereen zeer voor de goede samenwerking!
Grote waardering voor de bouwers!
En ik wens alle omwonenden rust en geluk en het bedrijfsleven veel voorspoed en succes.
Dank u wel