Toespraak minister Schultz van Haegen (IenM) bij de vaststelling van het tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15)

'Want dat is wat de A15 nu is: een belangrijke internationale corridor die eindigt in een weiland met koeien. Dat surrealistische beeld levert misschien mooie plaatjes op, maar voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid is dit funest.' Dat zei minister Schultz van Haegen bij de vaststelling van het tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15), op 8 maart 2017 in Duiven.

(Alleen het gesproken woord geldt)

Dames en heren,

Vandaag, 8 maart 2017, markeren we samen een belangrijk moment.
Het Tracébesluit voor de doortrekking van de A15 en de uitbreiding van de A12 is vastgesteld.
Een mooi en belangrijk moment:
- De A15 is een belangrijke corridor voor vrachtverkeer van en naar Duitsland. Een cruciale verbinding voor onze nationale economie. En met deze volledige nieuwe weg die knooppunt Ressen met knooppunt Oudbroeken verbindt, brengen we Rotterdam en Duitsland dichter bij elkaar.
- De nieuwe A15 is een doorbraak voor misschien wel het ingewikkeldste knelpunt in Oost-Nederland. De nieuwe A15 geeft de wegen in de regio Arnhem-Nijmegen meer lucht.

Waarom investeren we in deze nieuwe weg? Omdat de A15 er al decennia ligt, maar eigenlijk niet af is. Eigenlijk zou in Rotterdam bij het eerste hectometerpaaltje van de A15 het verkeersbord met de code L08 moeten staan. Voor wie niet zo thuis is in de verkeersborden: dat is het bord voor ‘doodlopende weg’.
Want dat is wat de A15 nu is: een belangrijke internationale corridor die eindigt in een weiland met koeien. Dat surrealistische beeld levert misschien mooie plaatjes op, maar voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid is dit funest. De economie zit flink in de lift en het vrachtverkeer tussen Rotterdam en Duitsland neemt toe. Dat maakt goede verbindingen extra noodzakelijk.

Daarom blijven we investeren in fysieke infrastructuur:
- met wegverbredingen verhogen we de capaciteit op ons wegennet.
Daar werken we hard aan en voor de komende 10 jaar zit er nog zo’n 1.000 kilometer aan extra rijstroken in het vat;
- Met alleen extra rijstroken zijn we er niet. Goede doorstroming zit hem ook in de lengte van het wegennet. Daarom leggen we volledig nieuwe wegen aan die ons wegennet robuuster maken en fors bijdragen aan economische groei: de Blankenburgverbinding in Rotterdam, de A13/A16, de ring Utrecht.
De A15 mag in dit rijtje niet ontbreken. Een cruciale weg voor de doorstroming in Nederland, en ook belangrijk voor de doorstroming in deze regio.

En toch heeft het bijna een halve eeuw geduurd voordat we met deze ontbrekende schakel aan de slag gaan.
Waarom?
Omdat de nieuwe A15 naast een noodzakelijke verbinding ook een complexe verbinding is. Nederland is een dichtbevolkt land.
Ook hier in het oosten trek je niet zomaar even een weg van A naar B. Je trekt letterlijk een spoor door het landschap.
Daarom moet het aanleggen van een nieuwe weg altijd een zorgvuldig proces zijn, waarbij je moeilijke afwegingen maakt. Want aan de ene kant wil je zonder files naar je werk en naar huis. Maar niemand ziet graag een snelweg in de achtertuin, op een plek waar nu nog koeien grazen.
Omdat rijk en regio hier een groot gedeeld belang hebben, hebben we de handen ineen geslagen om tot een oplossing te komen.
Met een forse financiële bijdrage van de provincie Gelderland: bijna 400 miljoen euro!

We gaan deze weg inpassen in de nieuwe omgeving. Ik vind dat we met de uitwerking van het tracé dat nu voor ons ligt daar goed in zijn geslaagd.
Vijf jaar geleden was ik hier ook. Ik bezocht onder andere de wijk Diesfeldt bij Groessen en sprak met omwonenden. 
Het was duidelijk dat een aantal mensen zorgen hadden. Zij vonden vooral dat de nieuwe weg te dicht bij hun huizen kwam te liggen.
We hebben geluisterd. We zijn gaan schuiven en op een aantal locaties hebben we het tracé kunnen verschuiven.

De kracht vanuit deze mooie regio heeft er echt voor gezorgd dat met het regionaal plan over het gehele traject extra maatregelen worden genomen. Waar nodig komen aarden wallen, bomen en geluidschermen. Op één plaats wordt de weg verdiept aangelegd. En met goede aansluitingen op het onderliggend wegennet
blijft de regio goed bereikbaar. Ook tijdens de aanleg van de weg houden we oog voor het belang van de omwonenden. We gaan er voor zorgen dat er 1 loket komt, zodat U hier altijd met vragen terecht kunt.

Naast de doortrekking van de A15 zorgen we ook voor:
- een verbreding van de A15 van knooppunt Valburg naar knooppunt Ressen van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken;
- we realiseren bij Zevenaar een nieuwe aansluiting op de A12, en;
- er komt een extra overgang van het Pannerdensch Kanaal met een gloednieuwe brug.

Een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal is één van de alternatieven die we hebben bekeken. Een aantrekkelijke optie, maar tegelijkertijd kwetsbaarder in geval van hoog water. En de tunnelvariant had dit project honderden miljoenen euro duurder gemaakt. Bovendien: er is niets mis met een mooie Oer-Hollandse brug in een Oer-Hollands landschap. Dat is een harde eis die we aan de bouwer stellen: ontwerp een brug die past in dit landschap.
Een brug met tolheffing. Dat laatste is een noodzakelijk kwaad, omdat we anders niet voldoende geld hadden. En de tol gaat er direct weer af als we de beoogde opbrengst hebben.

Tussen 2021 en 2023 kunnen we de nieuwe A15 in gebruik nemen, maar ik vind dat we nu al trots kunnen zijn op het resultaat. Dankzij een goede samenwerking tussen rijk en regio gaan we aan de slag met een nieuwe weg die van groot belang is voor de nationale en regionale economie.

Dames en heren,

Met dit Tracébesluit hebben we al het papierwerk voor de grote wegenprojecten afgerond.
De plek waar je hier buiten naar kijkt, is precies het punt waar straks de nieuwe A15 aansluit op de uitgebreide A12.
Een nieuw knooppunt in ons wegennet. Het toekomstig knooppunt dat we vandaag zijn naam zullen geven.
De A15 is een cruciale schakel in het wegennet van de toekomst. Met de nieuwe A15 zetten we de poort naar Duitsland nog verder open. En we verbeteren de doorstroming in deze regio.
Dat zijn twee vliegen in één klap.
Ik heb grote waardering voor uw inzet en betrokkenheid. Ik feliciteer de provincie, de regio en de gemeentes met deze historische stap. En ik wens u allen veel geluk.

Dank u wel.