Spreekpunten minister Schultz bij onthulling bouwbord Rijnlandroute

‘Dit moment symboliseert wat we de afgelopen jaren op heel veel plekken in Nederland ontzettend veel hebben gedaan:
van denken naar doen…. Van rekenen naar uitvoeren…. En van papier naar praktijk. Dit zijn de gamechangers die Nederland vooruit helpen!’
Dat zegt de minister vandaag bij de start van de bouw van de Rijnlandroute.

 

Dames en heren,

Het is geweldig hier vandaag te staan.
Het is de laatste missionaire dag van dit kabinet. En persoonlijk mijn laatste werkdag als missionaire minister.
Juist op deze dag geeft het zeer veel voldoening om samen met u de start te markeren van de bouw van de Rijnlandroute.

Dit moment roept bij mij veel gevoelens op.
- Natuurlijk omdat ik zelf inwoner van Leiden ben.
- Omdat ik de Rijnlandroute al in mijn werk tegenkom vanaf mijn wethouderschap in Leiden.
- Maar ook omdat dit moment symboliseert wat we de afgelopen jaren op heel veel plekken in Nederland ontzettend veel hebben gedaan:
van denken naar doen…. Van rekenen naar uitvoeren…. En van papier naar praktijk.

Dit is de gamechanger die Nederland vooruit helpt!

De voorgeschiedenis van de Rijnlandroute is lang. Al sinds 1948 wordt gesproken over een oost-west-verbinding.
Dé verbinding tussen de A44 en de A4. De weg die een einde moet maken aan de files op de N206. En een einde aan de stroom van verkeer door Leiden en Den Haag.

De Rijnlandroute is ook de weg die ruimte geeft aan de regionale economie met nationaal belang.
Dit is de regio met hét internationale centrum van bollen, bloemen en planten. [60% van de wereldhandel vindt hier plaats!]
De regio met hét biomedisch cluster van Nederland met grote potentie.
De regio waar nog duizenden nieuwe woningen komen op Valkenburg.
Deze weg heeft een lange geschiedenis maar hij is bepalend voor de toekomst van de regio.


De Rijnlandroute laat ook zien hoe complex het is om een nieuwe verbinding te leggen in een bestaand gebied. Waar duizenden mensen wonen, werken en recreëren.
Niet voor niets is er jarenlang gesproken over deze weg. Terecht was het uitgangspunt van de provincie om de weg zo goed mogelijk in te passen.
Er zijn vele varianten vergeleken en doorberekend. Veel omwonenden hebben meegedacht.
Gelukkig kán er ook steeds meer.
Nederland is wereldkampioen wegen inpassen.  

Dat zien we bijvoorbeeld terug in de nieuwe verbindingsweg N434 die hier vlakbij gaat beginnen.
Die wordt deels verdiept aangelegd, en gaat voor het overgrote deel in een tunnel van 2,5 kilometer onder Voorschoten door.  

We gaan nog veel meer doen.
- Een deel van de A44 wordt verbreed van 2x2 naar 2x4.
- Er komt een nieuw knooppunt met de A4.
- De bestaande brug in de A44 wordt vastgezet en er komt een tweede naast.
- En bovendien gaan we de A4 verbreden tussen Vlietland en de N14.
- Er komt een faunapassage onder de A44 door.

Het is een complexe puzzel.
Het grootste project van de provincie Zuid-Holland. [totale kosten 983 miljoen]. Met een nadrukkelijke samenwerking van Rijkswaterstaat.
Het rijk draagt hier alles bij elkaar ruim 470 miljoen aan bij.
Het gaat weliswaar om onderliggend wegennet. Maar het bevordert de doorstroming op het hoofdwegennet.

De puzzel is gelegd.
We gaan aan de slag.
De blik kan naar voren.
Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling.
Ik feliciteer de provincie met deze historische stap. En ik wens de aannemers en alle omwonenden veel voorspoed tijdens de werkzaamheden.
Dank u wel.