Speech minister Schultz voor eerste EU Conference on connected and automated driving

“De aandacht voor zelfrijdend vervoer is in een stroomversnelling geraakt. Het testen op de openbare weg is de enige manier om de juiste kennis op te doen. Er zijn inmiddels veel kleinschalige testen gedaan. Het is nu tijd om het grensoverschrijdend testen op een hoger plan te brengen.” Dat zei  minister  Schultz op 4 april in Brussel bij de eerste EU Conference voor connected and automated driving.

Speech is in het Engels uitgesproken.

Ladies and gentlemen, goodmorning.

Veel dank aan de Commissie voor de uitnodiging om vandaag de aftrap te doen. Ik doe dat graag.
Want ik ben zeer blij met deze eerste EU Conference over dit onderwerp: connected and automated driving!

Het past bij de grote kansen die er liggen om ons verkeer veiliger, slimmer en schoner te maken.
Het past bij de brede beweging die de EU inmiddels maakt om op dit terrein samen te werken.
En het past bij de ambitie en de wensen die we hebben om nieuwe stappen te zetten.
Uw kennis en inzet is daarbij hard nodig!

Op 14 april 2016, bijna precies een jaar geleden.
Die dag ontving ik alle Europese transportministers in Amsterdam voor de Informal transport Council.
Voor het eerst werd het onderwerp connected and automated driving op politiek niveau besproken.
Er werd een belangrijke stap gezet.
Alle transportministers en grote Europese autofabrikanten stelden die dag de Declaration of Amsterdam vast. 
Daarmee ontstond een internationale agenda, commitment aan de ambitie… commitment aan de inzet….
Er zijn afspraken gemaakt over samenwerking, over learning by doing, en over het delen van informatie.

Het signaal was helder en duidelijk: de EU omarmt het nieuwe tijdperk in de mobiliteit en wil de leiding nemen in de nieuwe ontwikkeling.

Is dit nieuw?
Hebben we nooit eerder voor zo’n nieuw tijdperk gestaan? 

Jazeker. 120 jaar geleden. Bij de opkomst van de auto.
Ook toen stonden we aan de voet van een nieuwe ontwikkeling met grote maatschappelijke consequenties.
Ook toen was er een aantal pioniers, veel nieuwe technische kennis en een groeiende behoefte aan internationale samenwerking.
Er waren bijvoorbeeld nieuwe wegen nodig.
Overal werd geëxperimenteerd, los van elkaar in verschillende landen, met verschillende materialen.
En na drie Europese congressen kwam men tot de keuze van het asfalt.

De komst van de auto veranderde niet alleen de wegen. Ze veranderde ook de samenleving.
Ik denk dat dit nu opnieuw gebeurt.

De aandacht voor connected en automated driving is het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt.
Sinds de Declaration of Amsterdam is er veel gebeurd.

- Iedere autofabrikant investeert in zelfrijdend vervoer...
- De EU Commissie heeft een ITS-Strategy gelanceerd en werkt aan een roadmap…. Er is een verbinding gelegd met de telecomsector.
- Verschillende Member States hebben hun regelgeving aangepast of werken daaraan. Zoals Duitsland, Frankrijk, Finland, Zweden en mijn eigen land. 
- er zijn veel testen gehouden en er wordt hard gewerkt om de Europese typegoedkeuring te moderniseren.

Last but not least is er een dialoog op gang gekomen tussen de actieve member states. Dat doen we in de vorm van High Level Meetings.
In februari heeft Nederland de eerste High Level meeting georganiseerd.
Er waren deelnemers uit 24 EU-lidstaten, uit Noorwegen en Zwitserland en zes partijen vanuit de autoindustrie en telecom.

De afspraken zijn veelbelovend.
- Bijvoorbeeld op het gebied van data-uitwisseling tussen overheid en autoindustrie. Ik heb het over data van werkzaamheden aan de weg, weersomstandigheden, gladheid, etcetera.
Er is nu een publiek-private taskforce opgericht die gaat uitzoeken hoe we dit het beste kunnen doen.

- Het is veelzeggend dat er vijf landen waren die zich aanboden een volgende High Level Meeting te organiseren!

Ook op mondiaal niveau zijn recent nieuwe stappen gezet.
Bijvoorbeeld met de internationale verdragen zoals de Verdragen van Wenen en Genève.
Het Global Forum voor Road Traffic Safety heeft twee weken geleden gekozen voor een nieuwe benadering van deze verdragen.
Het Forum komt met een guidance voor automatic driving.
De rol van bestuurder wordt ruimer geïnterpreteerd. De bestuurder hoeft niet per se zijn handen aan het stuur te houden.
Dit is een cruciale onderkenning dat toekomstige voertuigen de taak van de bestuurder kunnen en mogen overnemen als dat veilig kan.
Die erkenning is een gamechanger en schept ruimte voor innovatie.

Er is veel gebeurd, we boeken vooruitgang.
Tegelijk moeten we verder kijken.
Als we de mobiliteit in de EU willen innoveren blijven er nog genoeg wensen over.

Laat ik twee van deze punten noemen.

Ten eerste kan onze regelgeving nog een stuk dynamischer en toekomstbestendiger.
We zijn nu gespitst op de zelfrijdende auto.
Inmiddels zien we nieuwe vormen van vervoer opkomen.
De drone,
de hyperloop,
zelfvarend vervoer,
vliegende taxi’s.
Ook neemt de belangstelling toe voor nieuwe services.
Mobility as a service.
Mensen kopen vervoer van A naar B. Ongeacht of dit auto, trein, bus of metro is.

Daarom mijn vragen:
Moeten we voor iedere nieuwe vorm van vervoer steeds nieuwe regelgeving bedenken?
Steeds nieuwe uitzonderingen maken, ontheffingen verlenen?
Wordt het niet tijd voor regelgeving waarbij de schotten tussen de vormen van vervoer wegvallen?
En we nieuwe vormen van services kunnen faciliteren.
Ik weet dat Finland met een interessante ‘transportcode’ bezig is. Wellicht kan dit model staan voor een next-step.

Het tweede punt is learning by doing.
Het testen op de openbare weg is de enige manier om de juiste kennis op te doen. Er zijn inmiddels veel kleinschalige testen gedaan.
Het is nu tijd om het grensoverschrijdend testen op een hoger plan te brengen.
De EU heeft twee weken geleden een nieuwe duw in de rug gegeven.
Tijdens de 60-jarige herdenking van de EU is in Rome een letter of intent getekend. Het uitvoeren van grootschalige grensoverschrijdende testen wordt volop ondersteund.
Laten we dit in praktijk brengen.
Met Duitsland en Oostenrijk ben ik bezig om de corridor Rotterdam-Wenen gereed te maken voor slimme vrachtwagens. Ik ben bereid deze corridor in te zetten voor nieuwe grensoverschrijdende testen.

Dames en heren, ik sluit af,
Ik zie veel beweging binnen de EU.
Er is een scherpe ambitie: in 2019 willen we klaar zijn voor connected en selfdriving mobility.
Uw kennis, ervaring en enthousiasme is hard nodig om die ambitie waar te maken. En tegelijk om door te gaan met nieuwe wensen.
Het is een dynamische periode. 
Daarom verwacht ik nog veel te horen van deze eerste EU Conference, en alle andere conferences die nog volgen!
Ik dank u wel.