Rapport 'De inrichting van de onderbouw'

Eindrapport van het onderzoeksproject ‘Onderzoek naar de motieven en de beweegredenen van vo-scholen naar soort brugklas’. Het onderzoek werd uitgevoerd door GION Onderwijs/Onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Verschillende opvattingen over soort brugklas

Uit het onderzoek blijkt dat op middelbare scholen uiteenlopende opvattingen bestaan over welk soort brugklas (homogeen, heterogeen, beiden) voor verschillende leerlingen het beste zijn. En welke andere maatregelen de scholen moeten treffen om alle leerlingen zo veel mogelijk kansen te bieden.

Scholen streven dezelfde doelen na (uitstel van te vroege definitieve selectie, bieden van maatwerk en kansen aan alle leerlingen), maar maken daarbij in het belang van hun leerlingen bewust verschillende keuzes. Wel blijkt het soms een zoektocht te zijn. Zeker ook de in het tweede deel van het rapport opgenomen schoolportretten kunnen scholen helpen bij het maken van hun eigen keuzes over de inrichting van de onderbouw, passend bij hun situatie, leerlingpopulatie en onderwijskundige visie.

Eindrapport vervolg op eerder onderzoek

Het eindrapport is een vervolg op en bevestiging van een eerder deelonderzoek door GION