Toespraak minister Van Nieuwenhuizen bij starthandeling Nieuwe Sluis Terneuzen, 13 november 2017

“Het is vandaag mijn 19e dag als minister, mijn eerste werkdag buiten Den Haag, en ik mag het startschot geven van een maritiem project van wereldfaam. 1 van ’s werelds grootste sluizen, vergelijkbaar met die in het Panamakanaal. Een grensoverschrijdend project, energieneutraal, vrucht van een succesvolle samenwerking met Vlaanderen. We moeten het de komende jaren natuurlijk nog waarmaken, maar toch. Een nieuwe minister kan zich geen mooier begin wensen…”

Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen maandag 13 november bij de starthandeling van de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Dames en heren, minister Weyts, burgemeester Lonink, mevrouw Van Duin, beste vrienden van de Nieuwe Sluis Terneuzen,

Wat is dit een interessante dag en wat is dit een prachtig project! Het is vandaag mijn 19e dag als minister, mijn eerste werkdag buiten Den Haag, en ik mag het startschot geven van een maritiem project van wereldfaam. 1 van ’s werelds grootste sluizen, vergelijkbaar met die in het Panamakanaal. Een grensoverschrijdend project, energieneutraal, vrucht van een succesvolle samenwerking met Vlaanderen. We moeten het de komende jaren natuurlijk nog waarmaken, maar toch. Een nieuwe minister kan zich geen mooier begin wensen…

Ik ben nieuw als minister, maar zeker niet in het scheepvaartdossier. Niet alleen kijk ik vanuit mijn huiskamer op de schepen in Rotterdam. Ook had ik als Gedeputeerde in Brabant het Havenschap Moerdijk in portefeuille. Ik weet dat het Kanaal van Gent naar Terneuzen een levensader is voor de economie in Vlaanderen en Nederland. De Haven van Gent en Zeeland Seaports trekken samen op en pionieren in grensoverschrijdende samenwerking.

Het belang wordt nog groter als de Schelde straks op de Seine wordt aangesloten met het Seine-Nord kanaal. Europa’s grootste binnenvaartproject! Waarmee een flink aantal Europese havens met elkaar wordt verbonden. Le Havre bijvoorbeeld, Rouen en Duinkerke in Frankrijk; Antwerpen, Gent en Zeebrugge in Vlaanderen; Rotterdam en natuurlijk Terneuzen in Nederland. Dé binnenvaartsnelweg van Rotterdam naar Parijs! Die snelweg is niet gediend met een hinderlijke op- of afrit bij Terneuzen. En daarom bent u vandaag allen hier.

Na 5 jaar praten, tekeningen maken en aanbesteden gaat vandaag de schop in de grond.
Tot veler opluchting, heb ik begrepen. Als wij druk waren met een planstudie of de Raad van State, met vleermuizen of de 5-vlek-Sint-Jansvlinder, keken de Vlamingen wel eens naar de lucht: “Amai, we moeten hier toch gewoon een sluis bouwen?” Het is hoe het werkt in Nederland. En ik zeg u ook: het werkt goed. Dat we vandaag volgens planning én met instemming van de omgeving van start kunnen, is daarvan het bewijs.

We bouwen groot, we bouwen duurzaam en we bouwen samen. Als één van de eerste in Nederland wordt de Nieuwe Sluis Terneuzen volledig energieneutraal. Zonnepanelen leveren straks net zoveel energie als de sluis verbruikt. Iets om trots op te zijn! Ook is het kantoor van Rijkswaterstaat dat hier in de weg stond, niet op de vuilnisbelt beland. 70% van de materialen krijgt een nieuwe bestemming in de kinder- en jeugdkliniek van Emergis in Kloetinge. Mooi om te zien!

Collega Weyts, er zijn boeken vol geschreven over onze cultuurverschillen. Ik geef direct toe, Nederlanders zijn soms nogal lomp. Vlamingen en Nederlanders, we hebben onze spraakverwarringen. We spreken dezelfde taal en niets is soms gevaarlijker dan dat. Maar wat we in deze regio samen voor elkaar boksen...

We bouwen hier in Terneuzen 1 van de grootste sluizen ter wereld. En we werken aan een fusie tussen onze havens. Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent worden één. Op 8 december is het zover. Iedereen voelt dat het de goede keuze is. Iedereen voelt dat we een stipje zijn op de wereldkaart en vereende krachten ons beiden vooruit helpen.

Ik wil nog 1 ding zeggen over Terneuzen en de Terneuzenaren. Er zijn niet veel plekken waar een megaproject als dit met zo weinig weerstand gepaard gaat. Zó dicht in het stadshart nog wel. We regelen het goed: zonder veel water weg te pompen, zonder scheuren in huizen en kerken, zoals in 1968. Ook de scheepvaart en het wegverkeer zullen hopelijk weinig hinder ervaren.

Maar ook los daarvan begrijpt Terneuzen dat dit belangrijk is. Water en scheepvaart zijn onlosmakelijk met deze stad verbonden. Terneuzenaren werken in de vaart of bij een bedrijf afhankelijk van de vaart. Hun vrije tijd besteden Terneuzenaren op of rond het water. Zelfs het stadhuis heeft de vorm van een schip, de Vliegende Hollander prijkt in het logo. Terneuzen houdt van het water en is trots op dit project.

De komende jaren komt het erop aan. Ik wens alle samenwerkende partijen ontzettend veel succes met de bouw. Dank u wel.