Toespraak minister Van Nieuwenhuizen bij Perspresentatie Verjongen en Vernieuwen

“Anno 2018 zijn we nog steeds maar wát blij met die bouwwoede uit de jaren ’50 en ’60. Onze infrastructuur is de op 2 na beste ter wereld, volgens het World Economic Forum. Alleen HongKong en Singapore staan boven ons. Maar die naoorlogse bouwgolf heeft ook een keerzijde. Net zoals de babyboomers inmiddels vaak een nieuwe knie of staaroperatie nodig hebben, zijn ook de babyboomers onder de bruggen, tunnels en viaducten aan verjonging en vernieuwing toe. Veel objecten naderen het einde van hun levensduur en moeten worden gerenoveerd of vervangen.”
 
Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen woensdag 17 januari 2018 bij de perspresentatie ‘Verjongen en Vernieuwen’ in Rotterdam.

Dames en heren, welkom.
Dank dat u naar deze mooie plek bent gekomen.

Vóór ik mijn boodschap met u deel, neem ik u graag mee naar de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw. Nederland is herstellende van de Tweede Wereldoorlog. We zijn druk bezig met de wederopbouw. De euforie over de bevrijding en het optimisme over de toekomst leiden tot een geboortegolf: de babyboomers. De welvaart neemt toe. De economie groeit als kool. Het zijn de jaren dat Philips een wereldwijd concern wordt, Rotterdam ’s werelds grootste haven.

Om de economische groei bij te benen is ook in de bouw sprake van een geboortegolf.
Hier in Zuid-Holland alleen al worden 8 grote bruggen opgeleverd, waaronder de Van Brienenoordbrug hiernaast, de Algerabrug en de Haringvlietbrug. Grote nieuwe tunnels zien het levenslicht, zoals de Beneluxtunnel in 1967 en de Heinenoordtunnel in 1968. Ook in andere delen van het land komen er veel grote nieuwe bruggen, tunnels en viaducten bij.

Anno 2018 zijn we nog steeds maar wát blij met die bouwwoede uit de jaren ’50 en ’60. Onze infrastructuur is de op 2 na beste ter wereld, volgens het World Economic Forum. Alleen HongKong en Singapore staan boven ons.

Maar die naoorlogse bouwgolf heeft ook een keerzijde. Net zoals de babyboomers inmiddels vaak een nieuwe knie of staaroperatie nodig hebben, zijn ook de babyboomers onder de bruggen, tunnels en viaducten aan verjonging en vernieuwing toe. Veel objecten naderen het einde van hun levensduur en moeten worden gerenoveerd of vervangen. Het verkeer is sinds de jaren ’60 verachtvoudigd, vrachtwagens zijn 3x zo zwaar. Net als sommige babyboomers…

En daarom bent u vandaag hier. Om te markeren dat we aan de vooravond staan van de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis. We maken de keuze de focus van de investeringen in infrastructuur de komende jaren enigszins te verleggen. Naast nieuw asfalt is het minstens zo belangrijk dat wat we hebben liggen, goed functioneert. Dat klinkt minder sexy, minder hemelbestormend. Maar het is enorm effectief. Ik wil de euro’s doelmatig inzetten. En dan is het helder. Dan moet de focus de komende jaren liggen op het opwaarderen van onze bestaande infrastructuur.

We leggen tot 2030 1000km extra asfalt. En we leveren belangrijke wegen op. Volledig nieuwe wegen zoals de Blankenburgverbinding, de A16 Rotterdam… En we hebben 2 miljard extra. Daarmee pak ik nieuwe knelpunten aan. Maar de focus is: vernieuwen en verjongen waar het kan, nieuwe aanleg waar het moet.

Dan de uitvoering. Hoe gaan we de grootste onderhoudsopgave ooit aanpakken? Het spreekt voor zich dat we dat zorgvuldig plannen: het kan niet allemaal tegelijk. Dat zou ons wegennet op slot gooien, funest voor de economie.

Om ons land bereikbaar te houden, gaan we de verjongings- en vernieuwingsprojecten over een lange periode spreiden. De meest urgente projecten pakken we als eerste aan, zoals bruggen en tunnels die met storingen kampen. Niet alleen de afschrijvingstermijn is daarbij bepalend, maar vooral ook de filedruk. Projecten waar dagelijks lange files staan, krijgen voorrang.

De winkel blijft open tijdens de verbouwing. Communicatie is daarom belangrijk. We houden u zo goed mogelijk op de hoogte. Via oude en nieuwe media. Proactief en transparant. Over geplande en ongeplande werkzaamheden, de actuele verkeerssituatie, alternatieve routes. We zijn ook open over mogelijke hinder, mogelijke maatregelen – ontwikkelingen die we nog niet voor de volle 100% zeker weten. Alles om de weggebruiker zo goed mogelijk te informeren. Daarmee staat of valt het draagvlak voor deze aanpak.

Dames en heren, we gaan verjongen, vernieuwen en verduurzamen. We passen zowel in de hard- als de software de nieuwste technieken toe, zodat constructies en installaties klaar zijn voor de toekomst. Voor bruggen en tunnels ontwikkelen we een nieuwe standaard voor bedienen, besturen en bewaken. We werken met de nieuwste technologie, om een probleem vroegtijdig te signaleren en hinder te voorkomen of beperken. Bruggen en tunnels worden zo meer betrouwbaar, meer cyber secure, en efficiënter in onderhoud. Wegen maken we klaar om te communiceren met de auto van de toekomst. Rijtaakondersteunend met realtime rij- en reisadviezen.

We benutten daarnaast de kans om onze infrastructuur duurzamer te maken. We hergebruiken materialen, gebruiken stiller asfalt. Grote energieslurpende objecten, zoals hefbruggen, vervangen we door een energiezuinige variant. Eentje bijvoorbeeld die energie opwekt als de brug omhoog en naar beneden gaat. Zodat onze infrastructuur in 2030 volledig energieneutraal is.

Dat gaan we doen, en we doen dat niet alleen. Ik wil dit moment ook aangrijpen om nauwer samen te werken met de bestuurlijke partners in de regio. Zodat zij eerder kunnen meedenken en hun plannen en kennis kunnen inbrengen. Als partners, met een gedeelde verantwoordelijkheid.

Dames en heren, Nederland staat het komende decennium voor de grote uitdaging de bereikbaarheid op peil te houden. In een tijd dat de mobiliteit flink groeit en een fors deel van onze wegen minder beschikbaar is vanwege renovatiewerkzaamheden. Het blijft hard werken om Nederland in beweging te houden. En dat geldt zeker ook voor babyboomers.

Dank u wel.