Aangifte belasting 2017/Voor, tijdens en na de aangifte

We hebben heel veel gegevens in onze eigen systemen staan.

Daarnaast krijgen we ook heel veel gegevens, vanuit banken, verzekeringsmaatschappijen, werkgevers, leasemaatschappijen.

Maar ook tegenwoordig bankgegevens uit het buitenland.

Die gegevens gebruiken wij om de vooraf ingevulde aangifte zo compleet mogelijk voor iedereen in te vullen.

Vervolgens is het aan degene die de aangifte doet dit te controleren op volledigheid en juistheid.

We houden de hele periode in de gaten waar mensen vragen over stellen..

Aan welke informatie men behoefte heeft, om een goede en tijdige aangifte te kunnen doen.

En die informatie leveren we ook doorlopend. Daarmee helpen we degene die aangifte doet.

De meeste antwoorden zijn te vinden op de website van de Belastingdienst.

Daarnaast kunnen de vragen gesteld worden via social media, of door te bellen met de Belasting telefoon.

Veel maatschappelijke organisaties verlenen ook hulp bij aangifte, wij ondersteunen hen hier bij.

Wat ze bijvoorbeeld doen, is spreekuren houden in veel bibliotheken in het land, waardoor hulp voor iedereen altijd dichtbij is.

De Belastingdienst controleert alle binnen gekomen aangiften via een geautomatiseerd proces, via een lopende band.

Die aangiften komen op die lopende band terecht, die passeren een aantal haltes, controle momenten.

Waar het systeem controleert of de gegevens compleet zijn en of de ingevulde gegevens bij een bepaald onderwerp ook overeen komen met de fiscale regels.

Als dat laatste niet het geval is, als we een risico detecteren, dan zet het systeem zo'n aangifte apart weg en onderzoeken we in een later stadium die aangifte.

Wie voor 1 april aangifte doet krijgt van ons voor 1 juli bericht.

Van die berichten die we voor 1 juli sturen doen we dat ook nog een keer in 70% in definitieve vorm.

Wij garanderen 1 juli, afspraak is afspraak.