Toespraak van minister Cora van Nieuwenhuizen bij openingshandeling verbreding A27/A1 aansluiting Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes – aansluiting Bunschoten-Spakenburg

Dit wegproject is meer dan alleen een stuk weg aanleggen. Er zijn 12 viaducten verbreed of vernieuwd, er is een nieuwe fietsbrug aangelegd, er zijn meer dan tienduizend vierkante meters geluidschermen opgesteld. En er is één van de grootste faunatunnels van Nederland aangelegd!
 

Allereerst dank aan de heer Schouwstra voor zijn welkom.
En uiteraard wil ik ook de mensen van voetbalvereniging SVM Maartensdijk bedanken voor de gastvrije ontvangst in hun kantine.
Als groot voetbalfan kun je mij geen groter plezier doen dan een bijeenkomst organiseren in een voetbalkantine.
Dat voelt als een thuiswedstrijd.
Bovendien vieren we vandaag een overwinning.
De realisatie van dit wegproject betekent namelijk goed nieuws voor weggebruikers.
Onder andere door 23,5 kilometer wegverbreding kan het verkeer sneller doorrijden.
Regio’s Utrecht en Amersfoort zijn beter bereikbaar.
Dus ook de uitspelende SVM-elftallen of bezoekende clubs profiteren.
En als kers op de taart: we zijn twee maanden eerder klaar dan gepland!
Een knappe prestatie.
Want hier is niet alleen verbreed en geasfalteerd.
Net als SVM in zijn logo heeft staan dat ze meer dan een club zijn.
Zo is dit wegproject meer dan alleen een stuk weg aanleggen.
Er zijn bijvoorbeeld ook 12 viaducten verbreed of vernieuwd,
is er een nieuwe fietsbrug aangelegd,
zijn er meer dan tienduizend vierkante meters geluidschermen aangelegd.
Ook aan de natuur is gedacht met de aanleg van één van de grootste faunatunnels van Nederland!
Mag ik applaus voor de harde werkers van de aannemerscombinatie 3Angle en mijn mensen van Rijkswaterstaat voor deze topsport prestatie! (red. zelf applaudisseren).

Wij in Nederland vergeten nog weleens dat onze wegennetwerk van wereldklasse is.
We nemen dat als vanzelfsprekend aan.
Net als schoon drinkwater uit de kraan.

Dames en heren,
De realisatie van dit project is goed nieuws voor automobilisten.
Maar is óók goed nieuws voor onze economie, voor onze bedrijven en werkgelegenheid. 
Nu die economie gelukkig weer groeit en bloeit, moeten we onze infrastructuur in topconditie houden.
Want het is druk op de weg.
Steeds meer mensen willen van A naar B.
Dat geeft files, volle treinen, drukke fietspaden.
Ik doe er alles aan om de files te beperken.
Tot 2030 geven we bijna 20 miljard uit onze infrastructuur.
We leggen de komende jaren 1000 kilometer nieuwe wegen aan.
Uiteraard ook rondom Utrecht.
Draaischijf van ons land.
Ook zorgen we voor extra bergingsteams die de weg na een ongeluk sneller vrijmaken.
Of doet Rijkswaterstaat de spitsstrook bij drukte langer open.
Dat gaat bijvoorbeeld ook rond de Ring Utrecht gebeuren!
Daarnaast stimuleren we mensen en bedrijven minder vaak voor de auto te kiezen of buiten de spits te reizen.
Dat scheelt veel files. 
Nog dit jaar kom ik met extra maatregelen om de aanpak van files op korte termijn te bestrijden.
Daarvoor heb ik nog eens 100 miljoen extra gereserveerd.

We weten dat nieuwe en verbreding van wegen helpt tegen files.
Zo is het reistijdverlies door files in 2017 ‘slechts’ met drie procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder.
Terwijl het verkeer met 12 procent is toegenomen!
Onze investeringen voorkomen dus dat de files nog meer groeien.
Duidelijk is dat we alles uit de kast moeten trekken om de groei van het verkeer de komende jaren op te vangen.
Dat blijkt ook maar weer uit de nieuwste cijfers over de toekomstige groei van het verkeer.

Dames en heren
Door dit project verdwijnt bijvoorbeeld een hardnekkig file knooppunt bij de A1 Eembrugge spectaculair uit de file top 10.
Daar stonden zelfs op zaterdag files!
Het verkeer rijdt kortom weer door met minder reistijdverlies en de wegcapaciteit neemt fors toe.

Belangrijk want de A27/A1 is een belangrijk puzzelstukje (red. openingshandeling is plaatsen nieuw puzzelstukje) in de bereikbaarheid van de rest van ons land en achterland.
Want als het verkeer hier hoest, is de rest van ons land verkouden.
Economische centra, zoals Schiphol, Amsterdam en Rotterdam, ondervinden last als het hier vastloopt.
De A27 en A1 zijn daarom van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van de regio.
Dit project is een mooi voorbeeld van hoe ik denk dat we een wegproject moeten aanleggen.
Snel, slim en duurzaam. 

Natuurlijk, wegverbredingen hebben een grote impact op omwonenden.
Dat hebben zij ook hier ervaren.
Bewonersverenigingen hebben binnen dit project een actieve positieve bijdrage geleverd.
Daar ben ik hen dankbaar voor.
Want zo’n wegverbreding is niet zo maar iets.
En helaas konden we niet iedereen tevreden stellen met het eindresultaat.

Een mooi voorbeeld van een goed samenspel tussen aannemer en omgeving vind ik de aanleg van de onderdoorgang in Groenekan.
De aannemer 3Angle liep tegen een lastig vraagstuk aan.
Basisschool de Nijepoort had aan weerszijden van de A27 klaslokalen.
Fietsende kinderen, auto’s met ouders die hun kinderen komen ophalen.
Dat gaat niet echt samen met bouwverkeer.
Tijdens bijeenkomsten is met de school gesproken over planning en veiligheid.
Plattegronden en bouwtekeningen werden gedeeld.
Knelpunten werden besproken en opgelost.
Een chauffeur kwam op een dag aan de kinderen uitgebreid vertellen over veiligheid en de dode hoek.
De dag was zo’n succes dat een aantal kinderen meteen in hun beroepskeuze formulier profvoetballer doorkraste en daarvoor in de plaats vrachtwagenchauffeur invulden!

En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden waarom ik enthousiast over dit project ben. 
Van zo min mogelijk heien tot het nu al rekening houden met andere wegprojecten in deze regio tot het gebruik van asfalt met langere levensduur.
Kortom, modern opdrachtgeverschap en slim verantwoord en duurzaam bouwen betekent veel meer dan een stuk weg asfalteren.
 
Tot slot.
Nu deze verbreding klaar is, gaan we door.
Geen woorden maar daden!
Denk aan projecten als Ring Utrecht A27/A12 of het Knooppunt Hoevelaken A28/A1.
Want met alleen het puzzelstukje van de A27/A1 zijn we er niet.
Voordat we de hele puzzel hebben opgelost, moeten we nog flink aan de slag.
Dat kan alleen door een gezamenlijke inzet van alle betrokken partijen.
Daar heb ik alle vertrouwen in.
Want we gaan door tot we de hele puzzel hebben opgelost.
Met als doel een goed bereikbaar, sterk en toekomstbestendig Nederland waardoor we in de Champions League blijven spelen.

Dank u wel.