Doelmatigheid van de Basisregistratie Personen (BRP)

In dit rapport wordt op basis van onderzoek beschreven in welke mate een aantal grote uitvoeringsorganisaties (DUO, SVB, Belastingdienst, het UWV, de RDW, Politie en het Kadaster), gebruik maakt van de persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Uit het onderzoek komt naar voor dat deze organisaties voor zo’n 91% gebruik maken van de BRP; door lopende initiatieven is de verwachting dat het gebruik op termijn zal toenemen tot 99%.

In het onderzoek wordt ook ingegaan op het gebruiksgemak en de gebruiksvriendelijkheid van de BRP. Gebruiksgemak wordt gedefinieerd als het voordeel dat wordt gerealiseerd als een organisatie de persoonsgegevens uit de BRP gebruikt. Met gebruiksvriendelijkheid wordt hier bedoeld de mate waarin organisaties op bevredigende wijze toegang krijgen tot de BRP. Het gebruiksgemak wordt in zijn algemeenheid als goed ervaren, zij het dat er kritische kanttekeningen zijn bij het autorisatieproces en bij de kwaliteit van de Registratie niet-ingezetenen. De bevraagde organisaties zijn positief over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van het systeem en de gebruiksvriendelijkheid wordt dan ook als goed beoordeeld.

In de onderzoeksrapportage wordt tot slot aantal aanbevelingen gedaan om de doelmatigheid te vergroten, zoals het optimaliseren van het autorisatieproces en het stimuleren dat organisaties beter gebruik maken van de (geautomatiseerde) terugmeldvoorziening omdat de terugmeldingen van belang zijn voor een betere kwaliteit van de BRP.