Spreektekst minister Van Nieuwenhuizen bij starthandeling A9 Badhoevedorp-Holendrecht

“We gaan aan de slag met de A9 Badhoevedorp-Holendrecht - het vijfde onderdeel en het sluitstuk van Schiphol-Amsterdam-Almere. Niet de vijfde van Beethoven, maar de vijfde van de noordelijke Randstad... Een mooie bouw-symfonie die ons land weer beter bereikbaar en beter leefbaar maakt.”

Dat zegt de minister op 15 maart bij de start van het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht.

Beste mensen,

Veel dank voor de uitnodiging! Mooi om hier ondanks alle beperkingen op deze bijzondere locatie te markeren dat we aan de slag gaan.

Het vijfde en laatste onderdeel van het grootste en meest complexe wegenbouwproject van de afgelopen 15 jaar: Schiphol-Amsterdam-Almere.

Een megaproject waarmee we de noordelijke Randstad beter bereikbaar en beter leefbaar maken; klaar voor de toekomst.
 
We weten allemaal dat het coronavirus op dit moment onze bewegingsvrijheid beperkt. Dat zien we terug op de wegen. We werken gedwongen veel thuis en ik zie met het thuiswerken zeker kansen om een deel van de piekbelasting tijdens de spits op te vangen. Maar de mobiliteit zal hoe dan ook weer groeien.

Dat betekent dat we moeten blijven investeren in onze wegen om die groei en dynamiek op te kunnen vangen. Zeker hier, in deze regio - één van onze belangrijkste economische gebieden.

Heel mooi dat we dan ook nu kunnen gaan beginnen aan het sluitstuk van dat grotere project Schiphol-Amsterdam-Almere. Een project waar we al zoveel huzarenstukjes hebben gerealiseerd.

  • We hebben niet alleen de snelwegen verbreed en verruimd.
  • Maar ook het grootste aquaduct van Europa aangelegd – de A1 onder de Vecht.
  • En de langste landtunnel van Nederland gebouwd – de A9 Gaasperdammertunnel.
  • Een enorme prestatie was ook het verplaatsen van de spoorbrug Muiderbrug over de A1, centimeter voor centimeter.

Dit alles zegt veel over het vakmanschap van heel veel mensen. Niet alleen in technische zin, maar ook in termen van planning en budget. Want dit megaproject SAA is binnen de tijd en binnen het budget gerealiseerd. Dat mag ook wel eens gezegd.

Heel bijzonder om dit moment hier in deze Annakerk te kunnen markeren.
Een kerk die een metamorfose heeft ondergaan, van een leegstaand gebouw met zo vlak langs de A9 een ongewisse toekomst, naar een cultureel hart en – straks als het weer kan – dé bruisende huiskamer van Amstelveen - misschien wel het Paradiso van Amstelveen?

Een mooie samenwerking tussen de gemeente Amstelveen en Rijkswaterstaat die als eigenaar de kerk hiervoor tijdelijk in bruikleen heeft gegeven. Mooi dat dankzij de inzet van veel betrokken Amstelveners dit monument een nieuwe bestemming heeft gekregen.

De Annakerk is dan ook een hele passende locatie voor de start van het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht.
Want ook de A9 ondergaat een metamorfose.

En ook hierbij maken we gebruik van de ideeën en inzichten van bewoners en ondernemers.

We gaan A9 over een lengte van 11 kilometer verbreden van 3 naar 4 rijstroken. Maar we doen veel meer, en dat maakt dit project zo bijzonder.

  • We zorgen voor meer rust voor de mensen van Ouder-Amstel en Amstelveen, door 14 kilometer aan geluidsschermen te bouwen.
  • We leggen een zonnepark aan waardoor de weg energieneutraal wordt.
  • Een deel van de weg – ruim 1,5 kilometer wordt verdiept aangelegd en er komen drie overkappingen waardoor Amstelveen meer één geheel wordt.
  • Eerder hebben we dat gedaan bij Badhoevedorp waar de A9 niet meer door het dorp loopt maar er langs. Het dorp is één geheel geworden tot groot enthousiasme van de inwoners.
  • En ook de Gaasperdammertunnel verbindt de stadsdelen met elkaar. Bovenop de tunnel wordt dit jaar een groot park aangelegd.

Bewoners hebben hier zelf meegedacht over de inrichting van het tunneldak. Op die manier werd het bouwproject ook een project van de mensen die er wonen en werken.

Mooi dat we nu ook bij dit project dat we vandaag starten, deze vorm van Buurbouw toepassen. Een goede samenwerking tussen aannemer, gemeenten, bewoners en RWS.

Mensen hebben invloed op het eindresultaat, en op het bouwproces om onder andere de overlast te beperken. Zo worden heipalen zoveel mogelijk geschroefd in plaats van geslagen.

Ook hebben we op aandringen van veel mensen afgezien van de aanleg van een verzorgingsplaats en tankstation zodat er meer bomen kunnen worden gespaard.

En een totaal ander voorbeeld is het betrekken van het Cobra Museum.
Superleuk dat het museum een fototentoonstelling heeft ingericht bij de uitkijkpost.

We hebben het vaak over kunstwerken bij dit soort bouwprojecten…
Maar dan bedoelen we tunnels en viaducten van beton en staal.
Nu voegen we daar de Cobra-kunstwerken aan toe!
Eigenlijk bouwen we hier één groot dynamisch kunstwerk!

We gaan aan de slag met de A9 Badhoevedorp-Holendrecht - het vijfde onderdeel en het sluitstuk van Schiphol-Amsterdam-Almere.

Niet de vijfde van Beethoven, maar de vijfde van de noordelijke Randstad.
Een mooie bouw-symfonie die ons land weer beter bereikbaar en beter leefbaar maakt.

Ik wens jullie daar allemaal – bouwers, bestuurders, bewoners, ondernemers, heel veel succes mee!

Dank u wel.