Toespraak van minister Wiersma bij opening studiejaar, Open Universiteit, 5 september 2022

Minister Wiersma sprak bij het begin van het studiejaar, voor studenten van de Open Universiteit. 

  • Het zweet stond op mijn vaders voorhoofd.
  • Daar, in de keuken in Franeker, was hij druk in de weer.
  • Met courgette snijden, aardappels schillen en slavinken bakken.
  • Die keuken was de plek waar ik hem als kind vaak kon vinden.
  • In de vakanties mocht ik tekeningen kleuren in zijn kleine kantoortje, ernaast.
  • In de grote instellingskeuken maakte hij elke dag zo’n 300 maaltijden klaar voor bewoners van een verzorgingshuis.
  • En die brachten we vervolgens rond.
  • Ik keek dan altijd mijn ogen uit.
  • Even een praatje met die, een grapje daar of een hart onder de riem.
  • Veel van de bewoners waren alleenstaand en best verlegen om een praatje.
  • Mijn vader begreep dat.
  • Hij heeft er 30 jaar gewerkt.
  • Ik heb me achteraf wel eens afgevraagd wat dan het moment was.
  • Het moment waarop hij dacht: wat kan ik nog meer,  of wil ik toch ook een keer nog iets anders doen?
  • Niet omdat hij zijn werk niet leuk vond, maar omdat het toch ergens kriebelde.
  • Want wat ik me herinner aan onze toertjes door het verzorgingshuis was dat hij als geen ander wist hoe zaken beter konden.
  • En waar hij meestal zei ‘dat is niet aan mij’, merkte ik dat toen ik ouder werd, hij steeds vaker zei: ‘En ik ga er wat aan doen.’
  • Misschien kwam het omdat zijn eigen vak, ‘instellingskok’, ook veranderde.
  • Hij werd ‘hoofd keuken’.
  • ‘Nou, ik moet nog steeds hetzelfde doen hoor’, zei hij dan.
  • En daarna werd het ‘hoofd voedingscoördinator’.
  • ‘Klinkt luxe hè?’, hoorde ik hem dan zeggen.
  • Er kwamen in 30 jaar best wat extra regels bij, dus ook extra cursussen.
  • Het leek wel alsof er met elk extra papiertje ook extra zelfvertrouwen kwam in dat ‘iets veranderen’ bij hem.
  • Zo bedacht hij dat die praatjes met bewoners in de gang bij het bezorgen van een maaltijd, ook gewoon gezellig met z’n allen in een zaal zou kunnen.  
  • En dus opende hij een restaurant in het verzorgingshuis.
  • En daar eindigde het niet.
  • Onlangs werd hij 65, wat we vierden met een gebakje in de snackbar waar hij nu al ruim 10 jaar eigen baas is.
  • Allemaal door zo’n wat-wil-ik-nou-moment.

Beste mensen,

  • Misschien hebben jullie zelf ook zo’n moment gehad.
  • Dat je even om je heen keek en dacht: is dit het nou of wil ik toch iets anders?
  • Hopelijk niet vanavond natuurlijk.  
  • Maar iets eerder, omdat je altijd nog die ene opleiding wilde doen.
  • Of je wilt verder groeien op je werk. 
  • Of je bent uitgekeken op je baan, gooit het roer volledig om en jouw nieuwe opleiding biedt je de handvatten om dat te doen.
  • Maar misschien moest je dat wat-wil-ik-nou-moment jezelf noodgedwongen stellen.
  • Omdat je bijvoorbeeld werkte als reisleider en je baan bent kwijtgeraakt tijdens corona.
  • Of misschien ben je ziek geworden en kan je niet meer aan de bak als aannemer.  
  • Iedereen heeft z’n verhaal, z’n reis.
  • En wat de reden ook is: ik vind het ongelofelijk knap dat jullie hier vanavond zijn.
  • Aan de vertrekbalie van weer een nieuwe reis.
  • En ondanks al jullie verschillen, zie ik ook een belangrijke overeenkomst: jullie durven te kiezen voor een investering in jezelf.
  • En daarmee in Nederland.
  • Jullie zien dat je meer in huis hebt en grijpen die kans.
  • Om terug te gaan naar de schoolbanken.
  • Om daar tijd voor vrij te maken.
  • Laten we eerlijk zijn: dat kan ontzettend zwaar zijn.
  • Voor jou én voor je omgeving.
  • Het betekent misschien wel dat je niet elke donderdag je dochter ophaalt van school, omdat je met je neus in de boeken zit.  
  • Dat je niet op dat ene feestje kunt zijn, omdat je de dag erna een tentamen hebt.  
  • Of dat je toch aan de studie moet, ook als je na een lange werkdag uitgeteld op de bank ligt.
  • Voor jullie is dat misschien vanzelfsprekend.
  • Maar het vereist het doorzettingsvermogen van een topsporter, omdat je weet dat het niet altijd even makkelijk zal zijn om die extra bal in de lucht te houden.
  • Dat is gewoon superknap.
  • Van jullie én van die kleine 2 miljoen Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar die er jaarlijks voor kiezen om een opleiding, cursus of training te volgen.
  • Dat komt neer op zo’n 1 op de 5 mensen.
  • Maar is dat genoeg?

Beste mensen,

  • Als ik hier toch sta, wil ik daarom ook graag iets aan jullie vragen.
  • We staan samen namelijk voor een nog grotere opdracht.
  • Om dat innerlijke vuurtje dat zo hard bij jullie brandt, ook aan te wakkeren bij mensen die twijfelen over een nieuwe studie.
  • Mensen die meer in hun mars hebben of misschien wel meer nodig hebben om hun werk te houden of nieuw werk te vinden.
  • Het is aan ons om ook te laten zien wat er allemaal mogelijk is als je in beweging komt.  
  • Ik heb zelf mogen stapelen: mavo, havo, hbo en de universiteit.
  • En ik kan oprecht zeggen dat ik op elke plek weer veel heb geleerd.
  • Dat hoef ik jullie niet te vertellen.
  • Dat je op elk moment in je leven verder kunt leren.
  • We moeten dat ook meer vertellen, dat wil ik jullie ook vragen.
  • En zitten in die schoolbanken is niet altijd makkelijk, maar wel ontzettend belangrijk.
  • Allereerst voor jezelf.
  • Want het kan je van alles brengen: nieuwe kennis, maar ook nieuwe levenservaringen.
  • Een nieuwe baan.
  • En misschien wel nieuwe vrienden.
  • En ten tweede voor heel Nederland.
  • Want doordat jij zo leergierig bent, kan ons land beter tegen een stootje.
  • Wordt het flexibeler en kan het meegroeien.
  • Dat is nodig.
  • Vooral nu.
  • Want onze wereld verandert snel.
  • En ja, veranderingen zijn lastig.
  • Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je je druk maakt over hoe het met ons klimaat, onze natuur of onze koopkracht gaat.
  • Dat je je afvraagt of je later wel een huis kunt krijgen.
  • Of dat je nadenkt over hoe we in de toekomst genoeg groene energie bij alle woningen krijgen. 
  • Veel weten we niet, maar 1 ding is zeker: we hebben iedereen nodig om al deze veranderingen aan te pakken.
  • Ook jullie, in deze zaal.
  • En met jullie die veel grotere groep.
  • Die 1 op de 5 Nederlanders die elk jaar besluiten om een cursus, training of opleiding te volgen.
  • Als ik naar die cijfers kijk, moet ik ook denken aan een nog grotere club mensen.
  • Aan die 4 op de 5 Nederlanders die hun weg naar een zaal als deze niet kunnen vinden.
  • Aan de bijstandsmoeder die 3 jaar geleden haar baan verloor en met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen.
  • Aan de glazenwasser die nooit goed heeft leren lezen en schrijven en daarom geen volgende stap kan zetten.  
  • Aan de vrachtwagenchauffeur die de weg kent in het hele land, maar niet in het onderwijs.
  • Zij hebben misschien ook regelmatig een wat-wil-ik-nou-moment, maar hebben meer nodig om te weten  waar ze moeten beginnen.
  • Of aan wie ze hulp kunnen vragen.

Beste mensen,

  • Ik stel mezelf dan ook een grote vraag: doe ik er alles aan om ervoor te zorgen dat iedereen die dat wil, hier ook kan zitten?
  • Voor jullie is waarschijnlijk het antwoord ‘ja’.
  • Jullie hebben urenlang uitgezocht wat je wil, welke studie daarbij past én hoe je het financieel gaat bolwerken.
  • Maar hoe zit het met die andere groep, met die 4 op de 5 Nederlanders?
  • Ik wil ook die groep mensen weer in de studiebanken krijgen.
  • Niet altijd letterlijk, want het kan ook heel goed vanaf een werkplek.
  • Maar wel dat het ook voor hen vanzelfsprekend is dat zij hun leven lang kunnen blijven leren.
  • Daarvoor zijn ook veranderingen nodig in ons onderwijs.
  • Meestal duren opleidingen namelijk een aantal jaar. 
  • Dan doe je het misschien minder snel.
  • Terwijl je als opleider wel kunt kijken naar wat iemand al in huis heeft.
  • Naar wat iemand al kan.
  • En wat er nog nodig is.
  • Dat hoeft niet altijd een volledige studie te zijn.
  • Misschien is een kortere opleiding of cursus ook mogelijk.
  • Dat is niet het enige.
  • Ook wil ik duidelijkheid scheppen.
  • Een plek waar je alle relevante informatie kunt vinden over waar je kunt leren – in de studiebanken én daarbuiten.
  • Waar staat bij wie je kunt aankloppen met vragen over bijvoorbeeld een nieuwe studie.
  • En waar is te vinden hoe je zo’n opleiding kunt betalen.
  • Al die info vind je straks terug op 1 plek.
  • Binnenkort gaat de website leeroverzicht.nl live, een initiatief van de overheid, werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen.
  • Het is een stap in de goede richting.
  • Want het maakt het voor nog meer mensen makkelijker om hun weg naar de studiebanken te vinden.
  • Maar ik weet ook: we kunnen nog meer stappen zetten.
  • Daar ga ik de komende jaren mee aan de slag.

Beste mensen,

  • Even terug naar het nu.
  • Naar vanavond.
  • Want daar gaat het uiteraard om.
  • Om de stappen die jullie met z’n allen gaan zetten.
  • Ik zei het al: dat is niet altijd even makkelijk.
  • Onderweg kan het zelfs tegenzitten.
  • Dat je even al die ballen niet meer in de lucht kunt houden.
  • Dat je daar de puf niet voor hebt.
  • Dat snap ik en probeer ook dan dat eindpunt in gedachten te houden.
  • Door te zetten.
  • Desnoods even stoom af te blazen.
  • Blijf ervoor gaan.
  • Of dat nou voor die droombaan is of een geweldige kans op je huidige werk.
  • Bedenk waarom je voor deze studie hebt gekozen, aan je wat-wil-ik-nou-moment.
  • Aan wat voor geweldige dingen je gaat leren.
  • En hoe je die in de praktijk gaat brengen.
  • Succes allemaal en zet ‘m op!
  • Dankjewel!