Urenuitbreiding in het primair onderwijs

Onderzoek naar urenuitbreiding van leraren in het primair onderwijs om uit te wijzen dat leraren openstaan om meer uren te werken. Bij het onderzoek is er een aanpak gemaakt met instrumenten waarmee scholen zelf aan de slag kunnen. In de handleiding staat meer informatie over de instrumenten.

Er zijn veel manieren om als school of bestuur met het tekort aan leraren om te gaan. Een gemiste kans is dat er binnen het onderwijs veel deeltijdbanen zijn. En uit onderzoek in het primair onderwijs blijkt dat 15% van de leraren positief tegenover meer uren werken staat. Maar hoe ga je als bestuurder of schoolleider dat gesprek aan? Met dit in het achterhoofd is er door Stichting Het Potentieel Pakken samen met 3 schoolbesturen en 9 scholen onderzoek gedaan en een aanpak ontwikkeld om in schoolorganisaties aan de slag te gaan met het thema ‘meer uren werken’.

In de aanpak staat het goede gesprek tussen schoolleiders en leraren centraal. Met als doel om leraren bewust te laten kiezen over hoeveel uren ze willen werken. Het is belangrijk om bij elke leraar rekening te houden met persoonlijke wensen en de thuissituatie. Wees als school of bestuur dus flexibel. In het onderzoek is een deel van de leraren bereid een dag extra te werken. Maar wel als ze eerst hun eigen kinderen naar school kunnen brengen of als er ruimte is om snipperdagen op te nemen.

In de aanpak zijn een aantal instrumenten ontwikkeld die bestuurders, HR-medewerkers en schoolleiders helpen om in de eigen organisatie met het thema ‘meer uren werken’ aan de slag te gaan:

  • Een HR-checklist om het thema meer uren werken in te bedden in beleid en processen;
  • Informatiepakketten voor schoolleiders en onderwijspersoneel met daarin heldere informatie over meer uren werken;
  • Een handleiding ‘Het goede gesprek’ met handvatten en tips om zowel in teamverband als 1-op-1 het gesprek te voeren over een passende aanstellingsgrootte.