Bedrijfsfonds voor de Pers

Het Cebuco ontvangt subsidie voor onderzoek naar co-adverteren 09-jan-01
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van maximaal 79.820,- beschikbaar te stellen aan het Cebuco, het Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van de Nederlandse Dagbladpers, voor onderzoek naar de verbetering van het instrument co-adverteren. Co-adverteren is het gezamenlijk adverteren van detaillisten in regionale dag- en/of weekbladen. Het Cebuco heeft deze activiteit begin jaren tachtig opgezet als instrument om de lokale detailhandelsmarkt te bewerken en de detaillist voor het dagblad te behouden. Co-adverteren is een belangrijk instrument gebleken in het kader van de positie van regionale kranten in de reclamemarkt. Bovendien bieden advertenties van lokale detaillisten in de krant ook belangrijke informatie voor de lezers. De laatste vier jaar is er volgens het Cebuco echter sprake van een neerwaartse trend bij het co-adverteren. Het Cebuco wil nu een onderzoek laten verrichten om dieper inzicht te verkrijgen in de problemen die zich daarbij voordoen, om vervolgens via dat onderzoek ook inzicht te verkrijgen in het marktpotentieel van co-adverteren en op basis daarvan oplossingen beschikbaar te krijgen voor de gesignaleerde problemen. Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op de overweging dat het instrument van co-adverteren bijdraagt aan de gezonde exploitatie en daarmee het voortbestaan van regionale kranten. Een onderzoek dat tot doel heeft het instrument van co-adverteren te verbeteren, levert daarmee een bijdrage aan de instandhouding van de pluriformiteit. Verder kunnen alle bij de Groep Nederlandse Dagbladpers aangesloten leden gebruik maken van het instrument. Het onderzoek zal derhalve de bedrijfstak ten goede komen en past tevens binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds voor de Pers.