Het Cebuco ontvangt subsidie voor onderzoek naar co-adverteren
09-jan-01
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van
maximaal 79.820,- beschikbaar te stellen aan het Cebuco, het Centraal
Bureau voor Courantenpubliciteit van de Nederlandse Dagbladpers, voor
onderzoek naar de verbetering van het instrument co-adverteren.
Co-adverteren is het gezamenlijk adverteren van detaillisten in
regionale dag- en/of weekbladen. Het Cebuco heeft deze activiteit
begin jaren tachtig opgezet als instrument om de lokale
detailhandelsmarkt te bewerken en de detaillist voor het dagblad te
behouden. Co-adverteren is een belangrijk instrument gebleken in het
kader van de positie van regionale kranten in de reclamemarkt.
Bovendien bieden advertenties van lokale detaillisten in de krant ook
belangrijke informatie voor de lezers. De laatste vier jaar is er
volgens het Cebuco echter sprake van een neerwaartse trend bij het
co-adverteren. Het Cebuco wil nu een onderzoek laten verrichten om
dieper inzicht te verkrijgen in de problemen die zich daarbij
voordoen, om vervolgens via dat onderzoek ook inzicht te verkrijgen in
het marktpotentieel van co-adverteren en op basis daarvan oplossingen
beschikbaar te krijgen voor de gesignaleerde problemen. Het besluit
tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op de overweging dat
het instrument van co-adverteren bijdraagt aan de gezonde exploitatie
en daarmee het voortbestaan van regionale kranten. Een onderzoek dat
tot doel heeft het instrument van co-adverteren te verbeteren, levert
daarmee een bijdrage aan de instandhouding van de pluriformiteit.
Verder kunnen alle bij de Groep Nederlandse Dagbladpers aangesloten
leden gebruik maken van het instrument. Het onderzoek zal derhalve de
bedrijfstak ten goede komen en past tevens binnen de doelstellingen
van het Bedrijfsfonds voor de Pers.