* Persbericht, 9 januari 2001 - Commissie Beleidsevaluatie
Onderwerp Evaluatieonderzoek Gebundelde Doeluitkering
Fietsers en veiligheid gebaat bij provinciale subsidieverdeling
De provinciale Commissie Beleidsevaluatie is tevreden over de
manier waarop de provincie Noord-Holland de rijkssubsidies voor
kleine infrastructuurprojecten verdeelt. De commissie heeft
onderzoek laten doen naar de effectiviteit bij het verstrekken van
deze zogeheten Gebundelde Doeluitkeringen (GDU), die door gemeenten
en waterschappen worden gebruikt om bijvoorbeeld fietspaden,
rotondes of verkeersdrempels aan te leggen. De provincie blijkt
gemeenten en waterschappen echt te stimuleren om zulke - nuttige -
verkeersprojecten uit te voeren. Bovendien zijn alle gelden
inderdaad volledig besteed aan projecten op het gebied van verkeer
en vervoer.
Aanbeveling: vooruitbetalen en fondsen bundelen
De commissie constateert dat de afhandeling en uitbetaling van de
projectsubsidies te traag verlopen. Zij doet daarom de aanbeveling
om een voorschot te betalen zodra een project is goedgekeurd. Een
andere belangrijke aanbeveling van de commissie is om de
verschillende infrastructuurfondsen in één mobiliteitsfonds te
bundelen. Daardoor wordt het mogelijk om één toetsingskader op te
stellen, wat de regeling makkelijker uitvoerbaar maakt en waardoor
beter bewaakt kan worden hoe het geld besteed wordt.
Subsidies geven gemeenten beleidsruimte
Sinds 1995 verdeelt de provincie jaarlijks ongeveer 25 miljoen
gulden aan rijkssubsidie onder alle gemeenten en wegbeherende
waterschappen binnen Noord-Holland, met uitzondering van het
Regionaal Orgaan Amsterdam. Dit zijn zogenaamde GDU-gelden, bedoeld
voor kleine infrastructurele projecten. Wegbeheerders worden
namelijk geacht zelfstandig het landelijke verkeer- en
vervoerbeleid uit te voeren, zoals stimulering van fietsgebruik, of
vergroten van de verkeersveiligheid. Deze subsidies moeten daarbij
helpen.
In de periode 1996 tot en met 1999 hebben die lagere overheden voor
ruim 150 miljoen aan infrastructuur gerealiseerd in Noord-Holland,
waarvan ongeveer de helft betaald werd uit deze subsidie Gebleken
is dat de subsidies inderdaad de aanleg van infrastructuur versneld
hebben en dat dankzij de gelden gemeenten ook andere fiets- en
verkeersveligheidsprojecten, die nog de wachtlijst stonden, konden
uitvoeren.
Provincie wil aanbevelingen voor toekomstige subsidieverdeling
De regeling waarbij de provincies deze rijksgelden verdelen onder
wegbeheerders, is nog niet definitief. Het rijk moet nog besluiten
of de middelen worden verdeeld tussen provincie- en
gemeentefondsen, of dat een dergelijke doeluitkering in stand
blijft. Provinciale Staten vonden nu het onderzoek naar het
GDU-beleid vooral belangrijk, omdat zij - met het oog op de
toekomst - wilden vaststellen hoe effectief de huidige werkwijze en
de gehanteerde criteria zijn. Dat blijkt nu goed te voldoen.
Beleidsevaluatie als instrument om te kunnen bijsturen
De Commissie Beleidsevaluatie laat jaarlijks drie
evaluatieonderzoeken uitvoeren. De onderwerpen van evaluatie worden
regelmatig door de commissie geïnventariseerd. Prioriteit krijgen
uiteindelijk evaluaties die vanuit politiek-bestuurlijk oogpunt het
meest urgent zijn.
Op basis van de resultaten van het onderzoek stelt de commissie een
advies op. Provinciale Staten willen zo meer inzicht krijgen in de
effectiviteit van beleid, om zo tijdig en succesvol bij te kunnen
sturen