Nog geen feitelijke tweede instantie voor belastingzaken
Kamerlid De Vries heeft onlangs de vraag gesteld of in belastingzaken waarin een bestuurlijke boete speelt een tweede feitelijke instantie in belastingzaken moet komen. Ook wilde hij weten op welke termijn de regering van plan is dit eventueel in te voeren. De Vries stelde de vraag naar aanleiding van recente jurisprudentie van het Human Rights Committee van de Verenigde Naties (HCRUN). De Staatssecretaris van Financiën antwoordde dat naar zijn mening het oordeel van het HCRUN niet de invoering van een tweede feitelijke instantie voor zaken waarbij een boete in het geding is, niet noodzakelijk maakt. Wel zal dit onderwerp bij de volgende kabinetsformatie in het kader van de herziening van de rechterlijke organisatie aan de orde komen.
Criminal Charge
Als de inspecteur een beschikking vaststelt (bijvoorbeeld een aanslag,
naheffingsaanslag, navorderingsaanslag, boete etc.) kan de
belastingplichtige hiertegen bezwaar aantekenen. Tegen de uitspraak
van de inspecteur op dit bezwaar kan de belastingplichtige in beroep
gaan bij het Gerechtshof. In beroep zal het Hof de zaak nogmaals
integraal behandelen. Tegen de uitspraak van het Hof kan cassatie bij
de Hoge Raad worden ingesteld. De Hoge Raad oordeelt echter niet meer
over de feiten. De Hoge Raad is geen feitenrechter, maar een rechter
die (onder meer) beoordeelt of het recht goed is toegepast. Er is dus
geen tweede feitelijke instantie in belastingzaken. In het strafrecht
is een tweede feitelijke instantie verplicht. Uit de jurisprudentie
blijkt dat, als de inspecteur een boete oplegt omdat de
belastingplichtige zich niet aan de fiscale spelregels heeft gehouden,
er sprake is van een criminal charge, strafrechtelijke vervolging. Het
blijkt dus dat de strafrechtelijke regel van beoordeling van een zaak
in twee feitelijke instanties voor de fiscale boete niet opgaat.
Voor meer informatie over dit onderwerp of heeft u een vraag met
betrekking tot enig ander gebied van het formele belastingrecht of
belastingprocedures, dan kunt u terecht bij de Adviesgroep Fiscale
Procesvoering.
Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer