Ernst & Young

Nog geen feitelijke tweede instantie voor belastingzaken

Kamerlid De Vries heeft onlangs de vraag gesteld of in belastingzaken waarin een bestuurlijke boete speelt een tweede feitelijke instantie in belastingzaken moet komen. Ook wilde hij weten op welke termijn de regering van plan is dit eventueel in te voeren. De Vries stelde de vraag naar aanleiding van recente jurisprudentie van het Human Rights Committee van de Verenigde Naties (HCRUN). De Staatssecretaris van Financiën antwoordde dat naar zijn mening het oordeel van het HCRUN niet de invoering van een tweede feitelijke instantie voor zaken waarbij een boete in het geding is, niet noodzakelijk maakt. Wel zal dit onderwerp bij de volgende kabinetsformatie in het kader van de herziening van de rechterlijke organisatie aan de orde komen.

Criminal Charge
Als de inspecteur een beschikking vaststelt (bijvoorbeeld een aanslag, naheffingsaanslag, navorderingsaanslag, boete etc.) kan de belastingplichtige hiertegen bezwaar aantekenen. Tegen de uitspraak van de inspecteur op dit bezwaar kan de belastingplichtige in beroep gaan bij het Gerechtshof. In beroep zal het Hof de zaak nogmaals integraal behandelen. Tegen de uitspraak van het Hof kan cassatie bij de Hoge Raad worden ingesteld. De Hoge Raad oordeelt echter niet meer over de feiten. De Hoge Raad is geen feitenrechter, maar een rechter die (onder meer) beoordeelt of het recht goed is toegepast. Er is dus geen tweede feitelijke instantie in belastingzaken. In het strafrecht is een tweede feitelijke instantie verplicht. Uit de jurisprudentie blijkt dat, als de inspecteur een boete oplegt omdat de belastingplichtige zich niet aan de fiscale spelregels heeft gehouden, er sprake is van een criminal charge, strafrechtelijke vervolging. Het blijkt dus dat de strafrechtelijke regel van beoordeling van een zaak in twee feitelijke instanties voor de fiscale boete niet opgaat.

Voor meer informatie over dit onderwerp of heeft u een vraag met betrekking tot enig ander gebied van het formele belastingrecht of belastingprocedures, dan kunt u terecht bij de Adviesgroep Fiscale Procesvoering.


Copyright © 2001 Ernst & Young
Disclaimer