Microsoft continueert anti-piracy campagne

Positieve reacties binnen MKB en bij resellers

Schiphol-Rijk, 10 januari 2001 - Microsoft continueert de in september gestarte anti-piracy campagne in versneld tempo. De campagne startte met een reeks radiospotjes en werd gevolgd door een mailing waarin MKB-bedrijven werd verzocht hun licenties te controleren en, indien deze ontbraken, het aanbod kregen dit zonder verdere consequenties alsnog in orde te maken. Microsoft ging uit van een respons van 25 procent, maar deze kwam boven elke verwachting uit op 50 procent. Op grond van deze respons is besloten de actie versneld voort te zetten en tot medio maart 2000 aanzienlijk meer bedrijven aan te schrijven dan aanvankelijk was gepland.

"Het MKB reageert zeer positief op onze campagne" aldus Guido Gast, Anti Piracy manager van Microsoft. "Dit blijkt uit het feit dat het aantal terugontvangen verklaringen onze verwachtingen ver overstijgt. Daarbij krijgen we veel reacties van onze resellers die aangeven dat veel bedrijven binnen het MKB steun vragen bij het inventariseren van de benodigde softwarelicenties."

De positieve effecten van de anti-piracy campagne worden ook gesignaleerd door een onderzoek dat in opdracht van Microsoft is uitgevoerd door NFO Trendbox. De campagne heeft, aldus het onderzoek, een positief effect gehad op het kennisniveau omtrent licenties. Ook is het besef dat het gebruik van illegale software gelijk staat aan diefstal iets groter geworden. Verder komt naar voren dat onder grotere bedrijven het licentiebezit wat hoger is dan onder kleinere bedrijven. Bij de ondervraagde bedrijven zouden - na de campagne - ook iets minder vaak software zonder licenties worden aangenomen en wordt het risico van het gebruik van illegale software iets groter geacht. Bijna één op de vijf respondenten (18 procent) geeft aan zich aangesproken te voelen door de campagne en bij 10 procent heeft de campagne, naar eigen zeggen, tot een verandering in houding geleid. Door de campagne werd 17 procent van alle respondenten aangespoord te onderzoeken of het bedrijf wel over alle nodige licenties beschikt. Onder grote bedrijven was dit zelfs 31 procent, wat volgens het onderzoeksrapport een zeer hoge score is. De meting na de campagne is uitgevoerd onder 243 MKB-bedrijven met 1 tot 50 werknemers, waarbij een onderscheid is gemaakt op basis van het aantal werknemers (1-10, 11-25 en 26-50).

Gezien de zeer goede resultaten van de campagne gaat Microsoft door met anti-piracy acties. Tot medio maart zullen een groot aantal MKB-bedrijven worden aangeschreven, die eveneens het aanbod krijgen om binnen dertig dagen hun licenties op orde te brengen. Daarna zal Microsoft nieuwe campagnes starten. Het bedrijf werkt momenteel aan de concrete invulling.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.