Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
DN. 2001/156
datum
11-01-2001

onderwerp
Invoercontroles op levende dierenvervoer op Schiphol. doorkiesnummer

bijlagen
1

Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Snijder-Hazelhoff (VVD) over de invoercontroles op levende dierenvervoer op Schiphol.

up

datum
11-01-2001

kenmerk
DN. 2001/156

bijlage

1
Ja.

2
Tot op heden is één zending met levende dieren (insecten) teruggezonden naar het land van herkomst. Andere transporten zijn, voorzover mij bekend, tijdig geannuleerd of via andere keurpunten aangeboden. Met vervoerders en afhandelaars zijn afspraken gemaakt over preventieve maatregelen. Daarnaast is op grond van bestuursrechtelijke maatregelen voorzien in terugzending van dieren op kosten van de veroorzaker. Wanneer dieren op basis van dierenwelzijnsoverwegingen niet direct kunnen worden teruggezonden wordt eveneens op kosten van de veroorzaker voorzien in een tijdelijke opvang totdat de dieren alsnog naar een bestemming buiten de EU kunnen worden teruggezonden c.q. door-gezonden. De RVV ziet hierop toe. Op basis van deze maatregelen acht ik het dierenwelzijn voldoende gewaarborgd.

3
Nee. Naar mijn mening was de maatregel tijdig bekend. Het besluit dat op 1 januari 2001 de keuringen door de RVV van zendingen met levende dieren op het keurpunt Aeroground Services zou worden gestaakt is aan Aeroground Services en de ATAN (Air Transport Association Netherlands, de vertegenwoordiging van het betrokken bedrijfsleven op Schiphol) op 1 november 2000 respectievelijk 21 november 2000 meegedeeld. Dit als vervolg op uitgebreid overleg en correspondentie in de voorafgaande periode van ruim een jaar. Op 25 april 2000 heb ik de ATAN reeds laten weten dat ik overwoog bij de Europese Commissie de procedure in gang te zetten om de erkenning van Schiphol als Buitengrens Inspectiepost in te trekken als niet tijdig tot verbeteringen werd overgegaan.

4. en 5
Ik beoordeel het als positief dat er initiatieven zijn tot realisatie van adequate voor-zieningen voor een keurpunt voor dieren en bederfelijke waar. Tot op dit moment zijn echter, behalve door de KLM, geen voldoende harde toezeggingen gedaan dat dergelijke voorzieningen gerealiseerd worden. Het staat bedrijven vrij de voorzieningen voor een keurpunt, binnen de wettelijke vereisten, te realiseren voor aanbieders van levende dieren. Het staat iedere vervoerder vrij afspraken te maken met organisaties die een keurpunt hebben ingericht (in casu alleen nog de KLM), of (al dan niet gezamenlijk) zelf een keurpunt in te richten indien met de KLM geen overeenstemming kan worden bereikt. Het is een vrije markt, waarbij onder meer in het belang van het dierenwelzijn (in casu Europese) regels gelden.

De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,

G.H. Faber

up

datum

kenmerk

bijlage
Vragen

Vragen van het lid Snijder-Hazelhoff (VVD) aan de staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij over de invoercontroles op levende dierenvervoer op Schiphol. (Ingezonden 28 december 2000)

1
Bent u bekend met de zorg die gerezen is over de gevolgen voor het dierenwelzijn naar aanleiding van de brief van 18 december jl. van de kring RVV Noord-West, met als onderwerp Informatie belanghebbenden levende dierenvervoer Schiphol? 1

2
Wat zijn de gevolgen voor het dierenwelzijn, nu reeds geplande transporten welke niet via de KLM gaan per 1 januari niet meer mogen worden afgehandeld? Hoe worden de dan binnengekomen dieren opgevangen en eventueel gerepatrieerd, zonder dat excessen als de «eekhoorntjeskwestie» zullen ontstaan?

3
Bent u met ons van mening dat, ondanks dat de faciliteiten van het subgrensinspectiecentrum van AG niet in overeenstemming zijn met de geldende wettelijke voorschriften, in het belang van het dierenwelzijn, het verstandig zou zijn om, met het oog op de reeds geplande transporten, een overgangstermijn in te bouwen?

4
Hoe beoordeelt u de - reeds vergevorderde plannen - van het IJslandse bedrijf Eiskim om op Schiphol een keuringspunt voor dieren en bederfelijke waar op te starten? Kan dit een rol spelen bij het oplossen van voornoemde problematiek?

5
Deelt u de mening dat er voor de KLM op dit terrein een monopolie ontstaat en dat andere luchtvaartmaatschappijen in een oneerlijke concurrentiepositie komen?

1 Brief gemakshalve ondershands aan de staatssecretaris toegezonden.