Promotie
Een nieuwe activiteit vraagt een nieuwe stijl van managen
In veel bedrijfstakken verandert de markt op het ogenblik bijzonder
snel. Voor ondernemingen is het daarom van levensbelang om zich
voortdurend aan te passen aan deze veranderende markt. Zij ontplooien
nieuwe activiteiten en lanceren producten die soms vreemd zijn aan de
eigen competentie. Robert Bood onderzocht welke managementfactoren
doorslaggevend zijn voor het met succes ontplooien van nieuwe
activiteiten. Aan de hand van onderzoek bij een drietal kleine en
middelgrote ondernemingen illustreert hij dat het opstarten en
ontplooien van nieuwe activiteiten vooral een proces van
organisatorisch leren is. Cruciaal in dat leerproces is het vermogen
van managers om hun werk- en denkwijze ter discussie te stellen en
waar nodig aan te passen. Bepalend voor het succes van ingezette
veranderingen is verder de mate waarin alle managers die direct of
zijdelings betrokken zijn bij de nieuwe activiteit ook daadwerkelijk
participeren in de invoering van de veranderingen. Veel ondernemingen
kennen tegenwoordig een ver doorgevoerde taakverdeling, waarbij iedere
manager zijn eigen deelterrein beheert en weinig betrokken is bij
veranderingen op andere deelgebieden. Bood pleit er daarom voor dat
alle managers zich de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het
opstarten van een nieuwe activiteit ook daadwerkelijk eigen maken.
Alleen een oprecht beleden commitment van het management is
onvoldoende. /AB
Robert P. Bood (Nieuw-Vennep, 1964) studeerde economie aan de
Rijksuniversiteit Groningen. De eerste fase van zijn promotieonderzoek
vond plaats binnen de vakgroep Bedrijfseconomie van de Faculteit der
Economische Wetenschappen aan de RUG. De laatste fase - vanaf 1
september 1997 - voerde hij uit bij het Center for Organizational
Learning and Change van de Universiteit Nyenrode. Momenteel is hij
directeur van dit onderzoekscentrum. Daarnaast is hij als consultant
verbonden aan Fairsights/GBN Europe.
Datum en tijd
donderdag 11 januari 2001, 16.00 uur
Promovendus
drs. R.P. Bood, tel. (0346)29 12 89 , e-mail: r.bood@nyenrode.nl
(werk),
Proefschrift
Images of unfolding diversification projects
Handelsuitgave
Eburon/Delft, ISBN 90 5166 8163, prijs f 69,50
Promotor
prof.dr. P.S. Zwart
Faculteit
economische wetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen