31 januari 2001
Handboek bundelt ideeën kindvriendelijke verkeersruimte
Een stevige oproep aan alle ruim 500 gemeenten om zich meer in te
spannen voor een verkeersveilige en kwalitatief goed ingerichte
openbare ruimte voor kinderen. Zo is het best het nieuwe handboek
Ontwerpen voor kinderen te kenschetsen, een uitgave van het
kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur CROW te Ede. Aan
deze unieke ideeënbundel voor stedenbouwkundigen en verkeerskundige
ontwerpers is door de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO
belangrijke inhoudelijke bijdragen geleverd.
Kinderen moeten zich veilig en zelfstandig kunnen verplaatsen.
Ontwerpen voor kinderen is een eerste ideeënbundel om te komen tot een
kindvriendelijke inrichting van verblijfs- en verkeersruimten. Het
unieke handboek staat boordevol aanbevelingen die tot op detailniveau
aangeven hoe verschillende soorten routes er moeten uitzien.
Checklisten helpen stedenbouwkundigen en verkeerskundigen vroegtijdig
en voortdurend met elkaar samen te laten werken.
Jaarlijks wordt er bij alle gemeenten in ons land rond 20.000 keer
melding gemaakt van een onveilige verkeerssituatie voor kinderen. In
1999 kwamen 83 kinderen tot en met 14 jaar in het verkeer om het leven
en raakten er ongeveer 2.000 ernstig gewond. Verkeersongevallen met
lopende en fietsende kinderen gebeuren voor ruim 90% binnen de
bebouwde kom. Twee van de drie kinderen verongelukken dodelijk tijdens
het buiten spelen of op weg naar vriendjes en anderen en een op de
drie op weg naar of van school.
Vanwege het verkeersgevaar gaat de zelfstandige mobiliteit en
bewegingsvrijheid van kinderen ernstig achteruit; ze gaan 1,5 tot 2
jaar langer onder begeleiding en toezicht de straat op. De leeftijd
waarop kinderen zelfstandig naar school gaan is verschoven van 6 jaar
naar gemiddeld 8 jaar. Schoolartsen constateren dat het gebrek aan
zelfstandige mobiliteit kinderen een achterstand kan geven van een tot
maar liefst vijf jaar in hun sociale, emotionele en motorische
ontwikkeling.
Veel ouders van jonge kinderen ondervinden dagelijks de dreiging die
van het verkeer uitgaat. Ze doen dan ook veel moeite om de kinderen
veilig te verplaatsen. Vaak gebeurt dat met de auto waardoor het
verkeer nog drukker wordt en de weg naar school nog gevaarlijker
waardoor nog meer ouders de auto nemen om hun kinderen te vervoeren.
Verkeersveiligheid is volgens 3VO een eerste voorwaarde voor
onafhankelijke mobiliteit van kinderen. Veilige schoolroutes en goed
theoretisch en praktisch verkeersonderwijs moeten hierin verandering
brengen. In de rijopleiding moet het te verwachten verkeersgedrag van
met name kinderen beter onder de aandacht van de rijbewijskandidaten
worden gebracht.
Belangrijk is ook dat autos in de buurt van kinderen nooit harder dan
30 km/u mogen rijden. Het gebied rond scholen moet autovrij worden
gemaakt. Verder moeten auto- en bromfietsvrije straten, aantrekkelijke
en herkenbare schoolroutes, goed zicht tussen straat en stoep en
gevarieerde speelplaatsen bijdragen aan een grotere verkeersveiligheid
en leefbaarheid van kinderen op straat.
In artikel 31 van het VN-Verdrag inzake Rechten van het Kind wordt
bepaald dat staten die partij zijn bij het verdrag (waaronder
Nederland) het recht van kinderen erkennen op deelneming aan spel en
recreatieve bezigheden, passend bij de leeftijd van het kind. Voor
speelruimte in de wijk en buurt is het gemeentebestuur de eerst
verantwoordelijke. Het grootstedenbeleid van het rijk voorziet in
randvoorwaarden als extra groen in de wijken, bijvoorbeeld in de vorm
van park of speelruimte.
In de eerste helft van 2001 worden voor het eerst
woonomgevingsaspecten (dus ook speelruimte voor kinderen) meegenomen
in grootschalig VROM-onderzoek naar de kwaliteit van openbaar groen,
kleinschalige recreatie en speelvoorzieningen op het niveau van de
directe woonomgeving, en openbaar groen en recreatiemogelijkheden op
wijk- en buurtniveau.
Achtergrondinformatie van persinformatie over de inhoud van het CROW-handboek Ontwerpen voor kinderen
Verkeersongevallen scholieren
- In 1999 kwamen in het verkeer 83 kinderen tot en met 14 jaar om het leven (49 in 1998) en moesten er ongeveer 2.000 ernstig gewond in het ziekenhuis worden opgenomen.
- Omvang van kinderleed in het verkeer: in 10 jaar tijd verongelukten 16 schoolbussen met elk 50 leerlingen aan boord en raakten 23 basisscholen met elk 500 leerlingen gewond.
- Verkeersongevallen met lopende en fietsende kinderen gebeuren voor ruim 90% binnen de bebouwde kom.
- Twee van de drie kinderen (62%) verongelukt in het verkeer dodelijk tijdens het buiten spelen of op weg naar vriendjes en anderen en een op de drie (38%) op weg naar of van school.
- Het plotseling achter een obstakel de straat oversteken komt veel voor (31%).
- Fietsende kinderen hebben vooral moeite met het links afslaan en met voorrangsregelingen.
- Op 50 km/u-wegen gebeuren drie keer zoveel ongevallen als in 30 km/u-gebieden.
- Wegen met eenrichtingsverkeer zijn voor jonge kinderen 2,5 maal zo gevaarlijk dan wegen met tweerichtingsverkeer.
Enkele leeftijds- en gedragskenmerken van jonge kinderen
- Kinderen zijn geen kleine volwassenen.
- Kinderen spelen altijd ook onderweg naar school of vriendjes.
- Ze kunnen moeilijk meerdere voertuigen tegelijk waarnemen, de
snelheid ervan inschatten en op het juiste moment de beslissing nemen
om over te steken.
- Ook zijn kinderen nog zeer impulsief.
- Spelen doen kinderen voor een kwart tot een derde van hun tijd op
formele speelplaatsen. Grasvelden, straat en stoep worden even vaak
gebruikt.
- Zelfstandig spelen gebeurt steeds minder spontaan. Dat geldt vooral
voor grote steden. In de Amsterdamse Kinkerbuurt speelt maar liefst
31% van de kinderen (bijna) nooit buiten, in Haarlem 13%. In Amsterdam
speelt 24% van de kinderen meestal zonder toezicht van volwassenen
buiten, in Haarlem 41% en in Loon op Zand en Weststellingwerf 43%.
Veilig en prettig verplaatsen en verblijven van kinderen
- Verkeersveiligheid is eerste voorwaarde voor onafhankelijke
mobiliteit van kinderen.
- Vanwege het verkeersgevaar gaat de zelfstandige mobiliteit en
bewegingsvrijheid van kinderen ernstig achteruit; ze gaan 1,5 tot 2
jaar langer onder begeleiding en toezicht de straat op.
- De wereld van de kinderen is versnipperd tot in vele kleine
eilandjes. De school, thuis, de sport- en speelplaatsen, de bakker met
de lekkere snoepjes zijn op zichzelf staande eilandjes geworden
waartussen pendelverkeer van ouders en verzorgers voor het transport
zorgt.
- De leeftijd waarop kinderen zelfstandig naar school gaan is in 20
jaar tijd verschoven van 6 jaar naar gemiddeld 8 jaar.
- Hoe drukker de eigen straat, hoe minder sociale contacten met buren.
- Gebrek aan zelfstandige mobiliteit geeft kinderen een achterstand
van een tot maar liefst vijf jaar in sociale, emotionele en motorische
ontwikkeling, constateren schoolartsen.
- Uit vergelijkend onderzoek in het Zwitserse Zurich bleek dat al bij
veel buiten spelende 5-jarige kinderen een significant verschil in
motoriek merkbaar is dan hun leeftijdgenootjes die daartoe niet in de
gelegenheid zijn. Rugklachten en tal van andere lichamelijke klachten
zijn dan op latere leeftijd te verwachten.
- Kinderen die zonder toezicht vrijelijk buiten kunnen spelen blijken
beter in staat om sociale contacten te leggen met leeftijdsgenootjes
maar ook met ouderen.
Concrete maatregelen
- Veilige schoolroutes en goed theoretisch én praktisch
verkeersonderwijs (te beginnen met het geven van goede voorbeelden
door de ouders) helpen daadwerkelijk mee de verkeersveiligheid en
leefbaarheid van kinderen op straat te verbeteren.
- Gemeenten zonder spelende kinderen zijn doods, saai en niet
aantrekkelijk. Kinderen zijn het sociale cement van een woonwijk. Een
prettige woonomgeving maakt, dat mensen langer blijven wonen en minder
verhuizen.
- Belangrijke voorwaarde is: autos nooit harder dan 30 km/u in de
buurt van kinderen. De remweg van autos wordt dan verkort van 33 meter
naar 15 meter (reactietijd + remweg). Bij 30 km/u overleven 7 van de
10 voetgangers en fietsers een botsing met een auto en bij 50 km/u
maar 2 van de 10.
- Verder zorgen voor auto- en bromfietsvrije straten, aantrekkelijke
en herkenbare schoolroutes, goed zicht tussen straat en stoep en
gevarieerde speelplaatsen.
- Maak het gebied rond de school autovrij. Kinderen die moe of
opgewonden na een dag op school naar buiten rennen, kunnen dat doen
zonder gevaar te lopen.
- In de rijopleiding moet het te verwachten verkeersgedrag van met
name kinderen beter onder de aandacht van de leerlingen worden
gebracht. Volwassenen overschatten vaak de vaardigheden van kinderen.