P E R S B E R I C H T



Recordpoging Stoppen met roken geweldig succes

Millenniumactie levert 100.000 stoppers op!

Den Haag, 31 januari 2001 Maar liefst 100.000 mensen die naar aanleiding van de millenniumactie van de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) en de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF zijn gestopt met roken, houden dit nu al langer dan een jaar vol. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Nijmegen. De cijfers heeft Stivoro vandaag bekend gemaakt. De millenniumcampagne Dat Kan IK Ook werd rond de jaarwisseling van 1999/2000 gevoerd, en met succes zo blijkt.

Het aantal rokers dat de nieuwe eeuw vorig jaar rookvrij begon, was extreem hoog. Maar liefst 800.000 mensen hebben na de millenniumwisseling een stoppoging ondernomen. Bij een normale jaarwisseling ligt dat aantal op 150.000. Niet alleen de speciale jaarwisseling, maar vooral de campagne Dat Kan Ik Ook heeft daartoe bijgedragen. Uit eerder onderzoek bleek dat 80% van de stoppers op de hoogte was van de stoppen-met-roken-actie. Dat grote aantal stoppogingen was natuurlijk al een geweldig succes. Maar ons ging het er vooral om dat zoveel mogelijk mensen van die 800.000 ook blijvend zouden stoppen. Normaal is dat percentage na een jaar ongeveer 7% en nu bijna 13%. Een dubbel succes dus. , zegt Trudy Prins, directeur van Stivoro. Volgens haar heeft de gratis ondersteuning via het telefoonnummer 0900-9390 (telefonische counseling genoemd) extra bijgedragen aan het slagen van de stoppogingen. Van de mensen die aan de telefonische counseling hebben deelgenomen, is het slagingspercentage zelfs nog hoger, namelijk 23%. Dat is voor ons aanleiding om het call center voor telefonische counceling te handhaven. Mensen die willen stoppen, kunnen op dat telefoonnummer dus nog steeds terecht. , aldus Prins.

Campagne z n geld waard

Dat de campagne een succes is geweest voor Stivoro en de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF blijkt wel uit de bovenstaande cijfers. Daarvoor zijn eind 1999 dan ook veel activiteiten ontplooid. Naast de aankondigingen via radio, tv en abri s konden potentiële stoppers de gehele maand december bellen met het speciale telefoonnummer (0900-9390) om persoonlijke ondersteuning aan te vragen. Andere ondersteuning konden zij krijgen via een advies op maat of door mee te doen aan een speciale cursus stoppen-met-roken, die vanaf 23 december 1999 tot en met 27 januari 2000 gedurende 6 donderdagen op RTL5 was te zien. Een extra steuntje in de rug vormde het tonen van de stand rondom de recordpoging. Wekelijks werd bij onder andere Koffietijd, Dat Kan Ik Ook en RTL Live op RTL4 getoond hoe Nederland zich massaal voornam te stoppen met roken. In de 8 afleveringen van Dat Kan Ik Ook gingen bekende Nederlanders een uitdaging met een amateur aan. Zo maakten zij duidelijk dat elke uitdaging de moeite waard is, ook stoppen met roken. In de gemeente Woerden werd zelfs een levensgrote asbak naast de glasbak geplaatst om inwoners van de gemeente extra te stimuleren hun laatste rookwaren van 1999 in de container te gooien.

Hoewel de campagne 6 miljoen gulden heeft gekost, noemen de initiatiefnemers het een goedkope campagne. Als je het omrekent naar de kosten per gestopte roker kom je op een bedrag van ¦ 60,-. Dat is niet veel. Indirect bespaar je ook nog eens geld op de ziektekosten, omdat nu de kans groot is dat minder mensen ziek worden als gevolg van het roken. , aldus Karel van Koppen van de Nederlandse Kankerbestrijding.

Gezamenlijk initiatief

De millenniumactie Dat Kan Ik Ook werd gehouden van oktober tot en met december 1999, met als doel om nog meer mensen dan gebruikelijk te laten stoppen met roken rondom de jaarwisseling. Het was een gezamenlijk initiatief ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in 1999 en de Stichting Volksgezondheid en Roken, die dat jaar 25 jaar bestond. Stivoro is een dochter van de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF, de Hartstichting en het Astmafonds.

////

Noot voor redactie,