EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Jaarlijkse tijdbesparing voor bevoorrading ''n winkelketen: 900 uur

EVO: LAAT VRACHTVERKEER TOE OP BUSBANEN AMSTERDAM

Leveranciers van de binnenstad van Amsterdam vinden dat de bus- en trambanen efficio/oonter gebruikt kunnen worden door ook het bevoorradend verkeer erop toe te laten. Als vertegenwoordiger van 34.000 leveranciers en ontvangers heeft EVO de gemeente Amsterdam gevraagd om op deze bus- en trambanen ook vrachtverkeer toe te laten. Het gaat met name om de Reguliersbreestraat, Rokin, Damrak, Koningsplein en de Prins Hendrikkade, die nu aanzienlijke knelpunten vormen in de bevoorradingsroutes. Ook de verkeersveiligheid is ermee gebaat als er minder vrachtauto's rijden op de smalle rijstroken langs de bus- en trambanen waar veel fietsers, scooters en brommers rijden.

Voordeel van het dubbel gebruik is dat vrachtauto's de stad sneller in 'n uit kunnen. De geschatte tijdwinst ligt tussen een kwartier tot vier uur per rit. Voor ''n winkelketen is de jaarlijkse reductie 900 uur. Per saldo kunnen leveranciers van de winkels en horeca in de binnenstad minder vrachtauto's inzetten. Dit is zowel voor bewoners als het winkelend publiek een groot voordeel.

Volgens EVO wordt efficio/oonte bevoorrading van Amsterdam steeds problematischer. Dit komt door de toenemende verkeersdrukte (versterkt door de renovatie van de A10 west), de scherpe eisen aan het vrachtverkeer zoals gewichts- en lengtebeperkingen en de beperkingen van het aantal toegestane bevoorradingsuren. Door dit soort maatregelen wordt niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de vitaliteit van Amsterdam aangetast, waarmee de gemeente zichzelf in de vingers snijdt.

In Utrecht is al ervaring opgedaan met het medegebruik van busbanen. Vorig jaar is tussen Nieuwegein en Utrecht (N408) de busbaan opengesteld voor het vrachtverkeer. Het blijkt dat de busbaan voor het vrachtverkeer veel tijdwinst oplevert. Eind vorig jaar is de stad Groningen met een proef gestart. In andere steden, waaronder Leeuwarden, wordt nog onderzocht of medegebruik mogelijk is.

PB 2001.07, 7 februari 2001