Gemeente Tilburg

07-02-2001

Handhaving brandveiligheid van uitgaansgelegenheden nader uitgewerkt

Ook burgers worden gewezen op eigen verantwoordelijkheid

Het college van B&W heeft naar aanleiding van de eerste controles het verdere handhavingstraject voor brandveiligheid van uitgaansgelegenheden nader uitgewerkt. Carnavalsvierders en overig publiek dat regelmatig uitgaansgelegenheden bezoekt zal voorafgaand aan en tijdens carnaval gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid.

Controles
De afgelopen twee weken zijn 291 uitgaansgelegenheden bezocht. De brandweer heeft de bezochte bedrijven ingedeeld in vier categorieën, A tot en met D. Bij de zaken in categorie A (20 stuks) is alles in orde en de bedrijven uit categorie uit de B-categorie (98 stuks) moeten minimale aanpassingen aanbrengen, zoals bijvoorbeeld het vervangen van lampjes in 'uit'-bordjes. Iets grotere aanpassingen zijn nodig in categorie C (132 stuks). Het gaat hier om bijvoorbeeld aanpassing van sloten of deuren. In elk geval aanpassingen die nog altijd vóór 15 februari te realiseren zijn. Onder categorie D (41 stuks) vallen uitgaansgelegenheden waar ingrijpende bouwkundige voorzieningen nodig zijn die niet zomaar te realiseren zijn. De gemeente gaat met deze bedrijven individuele afspraken maken, maatwerk dus.

Handhavingstraject
De ondernemer wordt verzocht vóór 15 februari 2001 alle gebreken in de inrichting te verhelpen. In een brief wordt vermeld hoeveel bezoekers hij tegelijkertijd op grond van de geldende wettelijke norm in zijn inrichting mag toelaten. Als bij hercontrole blijkt dat één of meer van de aangeduide gebreken nog niet verholpen zijn, dan wordt de ondernemer verzocht dit alsnog vóór 22 februari 2001 te doen. Ook wordt verzocht de niet op korte termijn te realiseren voorzieningen aan te brengen vóór 1 mei 2001. Aangegeven wordt dat bij niet realisering van die voorzieningen bestuursdwang zal worden toegepast. De ondernemer krijgt de gelegenheid zijn zienswijze daarover kenbaar te maken. In de brief wordt ook het maximaal aantal toegestane bezoekers vastgelegd. Dit aantal wordt bepaald aan de hand van de wettelijke norm en de verantwoordelijke mogelijkheden die de accommodatie biedt om dit aantal uit te breiden. Dit voorlopige aantal is geldig tot 1 mei 2001.

Als op 22 februari 2001 de op korte termijn te verhelpen gebreken nog niet (geheel) zijn verholpen, worden deze -waar mogelijk- door de gemeente verholpen. Hierbij wordt bestuursdwang toegepast in die zin dat deze voorzieningen door de gemeente op kosten van de ondernemer worden aangebracht. Waar dit niet mogelijk is zal een dwangsom worden opgelegd. Als op enig moment blijkt, dat de ondernemer meer personen toelaat dan overeenkomt met het toegestane maximum-aantal, ontvangt hij een waarschuwing en een verzoek dit aantal binnen een uur terug te brengen tot het toegelaten aantal. Als de ondernemer niet aan dit verzoek voldoet dan wel hieraan wel voldoet, maar een volgende keer opnieuw te veel bezoekers toelaat, dan zal de inrichting voor onbepaalde tijd gesloten worden door de Burgemeester op grond van artikel 174 Gemeentewet, daar er in dat geval sprake is van een levensbedreigende situatie. De sluiting zal pas opgeheven kunnen worden indien de ondernemer aantoont dat hij dusdanige maatregelen heeft getroffen, dat in de toekomst verzekerd is dat niet meer dan het toegestane aantal bezoekers zal worden toegelaten.