'Wij worden financieel achtergesteld.'

VEEL VRAGEN VOOR MANTELZORGLIJN

BUNNIK, 7 februari - Veel mantelzorgers in Nederland verkeren in financiële problemen. Er zijn onvoldoende voorzieningen waar mantelzorgers een beroep op kunnen doen. Bovendien blijkt er veel onduidelijkheid te bestaan over de bestaande financiële regelingen voor mantelzorgers. Dat blijkt uit een inventarisatie van de vragen die bellers stellen aan de onlangs geopende Mantelzorglijn. De overgrote meerderheid van de mantelzorgers heeft grote behoefte aan informatie.

De Mantelzorglijn is open sinds 1 november 2000. Speciaal getrainde medewerkers geven via deze telefoonlijn informatie en advies aan mantelzorgers. Bellers kunnen bij de Mantelzorglijn ook terecht voor emotionele ondersteuning.

Nu, na drie maanden, blijkt dat de meeste bellers vooral behoefte hebben aan informatie over mogelijkheden tot financiële vergoedingen. Vooral het aantal vragen over de Persoonsgebonden Budget (PGB) is groot. Daaruit blijkt dat mantelzorgers graag zelf verantwoordelijkheid willen dragen voor de zorg rond hun naaste. Een mantelzorger: 'Wij kunnen de zorg uitstekend in eigen hand houden als er voldoende informatie en voldoende financiële armslag is.'

Het PGB is voor veel mantelzorgers een uitkomst. Het biedt hun namelijk de mogelijkheid betaald te krijgen voor de zorg die zij verlenen. Een groot deel van de mantelzorgers heeft in het verleden noodgedwongen betaald werk moeten opgeven. Het bleek niet te combineren met hun zorgtaken. Ook zijn er die minder zijn gaan werken. In beide gevallen is er sprake van een stagnerende carrière, met als gevolg dat het inkomen daalt. Veel mantelzorgers verkeren daardoor in financiële problemen.

Mantelzorgers vragen al langere tijd om financiële compensatie voor de extra werkzaamheden die zij vrijwillig uitvoeren. Naast verzorgende taken, zoals wassen en in de rolstoel helpen, verrichten veel mantelzorgers ook handelingen waarvoor een opleiding en een diploma is vereist. Zo dienen zij injecties toe en behandelen zij wonden.

Mantelzorgers zijn mensen die zorgen voor hun hulpbehoevende vader of moeder, langdurig zieke partner, gehandicapt kind, zieke buurvrouw of goede vriend. In ons land is één op de tien mensen mantelzorger. De onlangs gestarte telefonische hulplijn blijkt een uitkomst voor vele van hen. Toekenning van PGB zou erkenning betekenen voor het werk dat zij verrichten.

De Mantelzorglijn is een initiatief van de LOT, de landelijke organisatie voor mantelzorgers. De lijn is 24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen per week, telefoonnummer: 0900-20 20 496 (22ct per minuut). Van tien tot twee overdag kunnen mantelzorgers terecht bij medewerkers van de Mantelzorglijn voor specifieke vragen omtrent bijvoorbeeld PGB en zorgverlof. Op overige tijden wordt de mantelzorger te woord gestaan door een medewerker van de SOS Telefonische Hulpdienst. De mantelzorger kan dan de zaken op een rijtje zetten en krijgt de gelegenheid zijn verhaal te doen en bekijkt met de medewerker via welke kanalen hij verder geholpen kan worden.

Noot voor de pers: Als u aandacht aan dit bericht besteedt, wilt u dan zo vriendelijk zijn om het telefoonnummer van de Mantelzorglijn (0900-20 20 496 // 22ct per minuut) te vermelden?

Meer informatie: LOT, Keate Last, tel: 030-6592222, e-mail:K.Last@mantelzorg-LOT.nl