Deventer, 25 januari 2001

Symposium over veranderende rol leraar

Pabo Deventer speelt met nieuwe opleiding in op toename basisschoolleerlingen met leerstoornissen

De PABO van Saxion Hogeschool IJselland in Deventer organiseert in samenwerking met het werkveld woensdag 7 februari van 13.00 17.30 uur een symposium over zorgverbreding in het basisonderwijs met als titel Leerlingen, ieders zorg? Het basisonderwijs krijgt namelijk steeds meer leerlingen die extra individuele aandacht nodig hebben. Ook schakelen basisscholen in toenemende mate hulpverleners in zoals orthopedagogen of schoolpsychologen. Dit betekent dat een baan in het basisonderwijs voor de (beginnende) leraar interessanter maar tegelijkertijd ook zwaarder wordt. Tijdens het symposium wordt onder meer ingegaan op de vraag hoe de Pabo studenten moet voorbereiden op de veranderende rol van de leraar en hoe het basisonderwijs hier mee om kan gaan.

Sprekers tijdens het symposium zijn drs. M.G.M. Dollevoet van Fontys Hogescholen, drs. C.A. Laponder directeur van de Van der Reijdenschool, een speciale school voor basisonderwijs te Epe en coördinator van het Federatief Samenwerkingsverband Noordoost Veluwe, drs. K.J. Buitinga van Fontys Hogescholen en dr. H.B. Meulenkamp, opleidingsdocent Pabo Saxion Hogeschool IJselland en tot 1 maart 2001 verbonden aan de Universiteit Leiden en onlangs gepromoveerd op de behandeling van dyslexie aan de universiteit Leiden, verzorgen een presentatie over de rol van de veranderende leerkracht.

Nieuwe Post HBO-opleiding psychodiagnostisch specialist

Vanwege bovenstaande ontwikkelingen in het werkveld start de Pabo van Saxion Hogeschool IJselland met ingang van september 2001 met een tweejarige Post HBO-opleiding tot psychodiagnostisch specialist. De opleiding is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs die ervaring hebben met de diagnostiek van leerstoornissen. Afgestudeerden gaan werken op een of meerdere basisscholen en staan in functie tussen de basisschoolleerkracht en de psycholoog in. De nadruk van de opleiding ligt op het leren interpreteren van diagnostische gegevens. Op basis hiervan vindt een vertaling naar leerstoornissen plaats waarna een handelingsplan wordt opgesteld.
De opleiding is duaal opgezet. Dit betekent dat de cursisten tijdens de opleiding werken met leerlingen van de eigen school die extra aandacht nodig hebben. Tijdens de opleiding komen onder meer kennis van intelligentietests, analyse van leerstoornissen, observatie van probleemgedrag en diagnostische gesprekken met ouders en kinderen aan bod.

Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Hogeschool IJselland Bureau Bestuursondersteuning/Communicatie, dhr. J.P.J. Rombouts
Telefoon (0570) 66 31 20
Fax (0570) 66 35 22
Email Communicatie@hsij.nl

of

Mevrouw drs. A.M.L. van Dalen, directeur Academie Pedagogiek en Onderwijs
Tel. (0570) 66 36 58