Gemeente werkt aan wijkvoorzieningen voor ouderen
'Langskomen voor een praatje kan altijd'
CULTUUR EN EDUCATIE - Wat staat mij te wachten als de jaren gaan
tellen? Waar kan ik met vragen terecht? In de praktijk blijkt dat veel
ouderen de weg naar hulp niet zo gemakkelijk vinden. Een
'ervaringsdeskundige' en een gemeenteambtenaar vertellen wat Leiden de
vijfenzestigplusser te bieden heeft.
Als hij een verlanglijstje mocht maken en er een dikke portemonnee bij
kreeg, zou hij het wel weten. Een mooi, groot pand. Dat is wat Geert
Dallinga (1920), al ruim zestig jaar inwoner van Leiden, zou bestellen
voor de ouderen in zijn stad. Goed te bereiken voor iedereen. En met
alle ruimte voor de activiteiten van zijn leeftijdgenoten. Zijn
donkere ogen gaan er van glinsteren. Maar op de vraag of hij zijn
luchtkasteel echt gebouwd ziet worden in de toekomst, antwoordt
Dallinga met een beslist nee. Dallinga: 'Waar moet de gemeente het
geld vandaan halen?'
José Miltenburg, beleidsmedewerker ouderenbeleid bij de gemeente,
verzucht dat het geld inderdaad 'altijd en eeuwig' een probleem vormt.
Maar als zij een flinke zak euro's kreeg, zou ze het niet besteden aan
het droompand van Dallinga. 'Eén locatie voor ouderen in de stad is
niet handig', legt Miltenburg uit 'omdat veel bezoekers dan een grote
afstand moeten overbruggen om er te komen.' Vandaar dat de gemeente
liever kleinere centra in verschillende wijken ziet. De huidige
buurthuizen zijn hiervan een voorbeeld. In deze buurthuizen kunnen
ouderen terecht voor een verzetje, van yogalessen tot
computercursussen.
Naast de buurthuizen wil de gemeente de komende jaren zogenaamde
wijkvoorzieningen oprichten. De eerste komt in de Merenwijk. 'Ouderen,
maar ook lichamelijk gehandicapten, vinden hier antwoord op hun vragen
over zorg, wonen en welzijn', vertelt Miltenburg, enthousiast over dit
initiatief. 'Omdat medewerkers van de wijkvoorziening contacten
onderhouden met allerlei verschillende instanties, zoals de thuiszorg
en de GGD, is het een centraal punt waar ouderen terechtkunnen voor
raad. Maar gewoon even binnenlopen voor een gezellig kletspraatje mag
ook altijd.'
Huisbezoeken
Informatiepunten en voorzieningen genoeg, zo lijkt het. Toch blijken
in de praktijk vele ouderen met vragen en problemen de weg naar hulp
niet zo gemakkelijk te vinden. Dallinga komt ze regelmatig tegen als
hij op huisbezoek gaat. Schrijnende gevallen zijn het soms. Zoals dat
van de weduwe met een klein pensioentje, slecht ter been en
kortademig. Ze heeft net geen recht op huursubsidie, wacht nog steeds
op thuiszorg en weet niet waar ze een aanvraag moet indienen voor
aanpassing van haar woning. Familie om haar te helpen heeft ze niet.
Buren vergeten haar.
Een lastig punt, erkent Miltenburg. 'We hebben ontdekt dat
schriftelijke voorlichting niet voldoende werkt', vertelt ze 'vandaar
dat de huisbezoeken zo belangrijk zijn. Verder proberen medewerkers
van de Stichting Dienstverlening in iedere wijk contacten te leggen
met bijvoorbeeld de huisarts en het maatschappelijk werk. Met elkaar
kunnen ze de 'probleemgevallen' op het spoor komen en verder helpen.'
Aan de wachtlijsten bij de thuiszorg kan de gemeente volgens
Miltenburg niet zo veel doen. De Thuiszorg is een zelfstandige
instantie. 'We zouden wel willen, maar dit probleem kunnen wij niet
oplossen.'
Kaartenhuis
Toch zijn het uiteindelijk niet de financiën waar Dallinga en
Miltenburg zich het meeste zorgen over maken. Dallinga: 'Ik heb in
mijn leven al zo vaak meegemaakt dat er ergens geldgebrek was. Bijna
altijd kwam er wel weer een oplossing', zegt hij monter. Een veel
groter probleem is volgens hem het gebrek aan vrijwilligers. Het
blijkt dat steeds minder burgers zich willen inzetten voor
vrijwilligerswerk in de welzijnssector. 'Ik hoor nog al eens de vraag:
waarom zou ik?', vertelt Dallinga. Een speciaal wervingsteam van
enthousiaste vrijwilligers moet deze trend keren en Leidenaren porren
voor vrijwilligerswerk. Noodzaak, denkt Miltenburg: 'Als we geen
beroep meer kunnen doen op vrijwilligers, stort het welzijnswerk als
een kaartenhuis in elkaar.' Dallinga is het met haar eens. Maar al te
somber wil hij ook niet zijn: 'Hopelijk verandert de mentaliteit wel
weer!'
Waar naar toe?
Zorgnet (5240969): algemene informatie;
Stichting Dienstverlening Leiden (5123744): verzorgt
bewegingsactiviteiten en eettafels;
Leidse Welzijns Organisatie (5168133): organiseert activiteiten in de
buurthuizen;
Wijkvoorzieningen: op te richten centra in de wijk waar ouderen kunnen
binnenlopen voor hulp.
Naast de buurthuizen wil de gemeente de komende jaren
wijkvoorzieningen oprichten. (Foto: Wim van Noort)