READER'S DIGEST
Nokia en het huwelijk hebben het vertrouwen van Europeanen
Nokia en het huwelijk hebben het vertrouwen van Europeanen - volgens
enquête.
London - Een nieuwe enquête, die vandaag door Reader's Digest werd
gepubliceerd, toont aan dat Nokia mobiele telefoons het meest
vertrouwde merk en het huwelijk het meest vertrouwde instituut, voor
de Europeanen is - wat zeker als een schok zal aankomen bij de
Europese Gemeenschap, de kerken, en de vakbeweging.
Voor het onderzoek naar de meest vertrouwde merken in Europa, de
European Trusted Brands Survey 2001, een breed opgezet
consumentenonderzoek dat heel Europa be-slaat, heeft de Reader's
Digest 17.027 mensen in 18 Europese landen onder-vraagd, waaronder
landen in Centraal- en Oost-Europa. De kandidaten werd verzocht, om de
meest vertrouwde merken aan te geven in 18 productgroepen en om 10
instituten te waarderen wat betreft het daarin gestelde vertrouwen:
van veel tot helemaal geen. Het werd de mensen ook gevraagd hoe zij
over zichzelf dachten.
Over Persoonlijkheid
De enquête laat zien, dat de meeste Europeanen zichzelf beschouwen als
loyaal, optimistisch en actief - de top 3 eigenschappen. De Fransen
beschouwen zichzelf als het meest gestresst, de Denen zijn het meest
optimistisch en de Portugezen zijn het meest gepassioneerd.
Over Merknamen
De enquête toonde aan dat op vele markten, zoals
luchtvaartmaatschappijen, de Europeanen de plaatselijke merken meer
vertrouwen dan de andere. Maar op andere gebieden blijken de
wereldwijde merknamen de geografische en culturele grenzen te hebben
overschreden. De merknamen die op de eerste plaats stonden in
ver-schil-lende landen omvatten Nokia mobiele telefoons, Sony
(hifi/audio), Canon camera's, Colgate tandpasta en Ariel waspoeder.
Het Internet bleek zeer laag te scoren wat betreft het
consumentenvertrouwen. Slechts één van de drie (37%) deelnemers was in
staat een Internet- of een dot.com-bedrijf te noemen dat men wel
vertrouwde. AOL stond aan top in Engeland en Duitsland terwijl alle
andere landen andere merknamen noemden.
Over Instituten
Het huwelijk is het instituut waarin mensen het 'grootste vertrouwen'
in stellen in zeventien van de achttien landen waar de enquête
gehouden werd. Echter, in Rusland had de helft van de deelnemers er
maar weinig vertrouwen in.
Verbazingwekkend genoeg, bezit één op de vijf Europeanen 'helemaal
geen vertrouwen' in de kerken. Het vertrouwen is het hoogst in delen
van Scandinavië, Polen, en Portugal en het laagst in België en de
Tsjechische Republiek.
In acht van de achttien landen zegt de meerderheid van de bevolking
'een groot vertrouwen' te hebben in de pers, met een overweldigend
percentage van 69% van de Finnen die het hiermee eens zijn. Niettemin
is het vertrouwen in de pers het laagst in Engeland, Rusland en
Italië.
Zes van de tien Europeanen bezitten 'niet erg veel of helemaal geen
vertrouwen' in de Europese Gemeenschap. Interessant detail: de
Oost-Europese landen die nog geen lid zijn, staan er in het algemeen
positiever tegenover dan de landen die al wel lid zijn. Het vertrouwen
onder de EEG lidstaten is het laagst in Engeland, Duitsland en
Zweden.
In heel Europa zijn er twee maal zoveel mensen die geen vertrouwen
hebben in de vakbeweging als mensen die er wel vertrouwen in hebben,
maar per gebied zijn de verschillen aanzienlijk. Deelnemers in de
Oost-Europese landen zijn in het algemeen negatiever gestemd over de
vakbeweging dan die in Noord-Europa. In Engeland bezat 67% van de
deelnemers weinig of geen vertrouwen in de vakbeweging vergeleken met
een gigantisch percentage van 89% in Italië.
Noten aan de redactie:
Hoogtepunten van de enquête
Reader's Digest Trusted Brands is een van de grootste en meest
omvangrijke consumentenenquêtes die ooit in Europa is ondernomen.
Geografisch bezien, besloeg de enquête 18 Europese landen, inclusief
Centraal-en Oost-Europa.
Het belangrijkste doel was te ontdekken welke merken de Europeanen het
meest vertrouwen in achttien consument productgroepen, en die merken
te waarderen wat betreft kwaliteit, waar voor je geld,
betrouwbaarheid, imago en begrip voor de behoeften van de consument.
Deelnemers werden genomen uit de Reader's Digest abonnementsadministratie van 5,4 miljoen Europeanen. De gewogen selectie en de gewogen resultaten waren van toepassing. Het profiel van de deelnemers is daarom representatief voor een brede groep uit de bevolking in elk land waar de enquête gehouden werd.
In totaal werden 17.027 enquêtes ingestuurd.
Over heel Europa, werd een totaal van 221.535 stemmen uitgebracht over
achttien productgroepen en meer dan 4.000 merknamen werden genoemd.
De Top Acht van Merken in Europa
Merk naam Het aantal landen waar Productgroep
de merken wonnen
Nokia 18 mobiele telefoon
Sony 15 hi-fi/audio
Nivea 15 cosmetica/huidverzorg
ing
Canon 14 camera's
Colgate 14 tandpasta
IBM 11 computers
Ariel 8 zeeppoeder
L.Oreal 8 haarverzorging
Nederland Eveline Bouman DLV Public Relations Tel: +31 (0)23 554 20
30
E-mail: eveline@dlvpr.nl
België Tom De Bruyckere Mind the Gap Tel: +32 (0)476 45 15 03
E-mail:
tom.de.bruyckere@pnbrussels.com
Portugal & Spanje Teresa Figueira NR Consulting Tel.: +351 21 413 62
00
E-mail: Teresa.Figueria@nrconsulting.com
Duitsland & Zwitserland Uwe Horn Reader's Digest Tel.: +49 (0)
711/6602-521
E-mail: presse@readersdigest.de
Denemarken, Noorwegen & Finland Eeva Karki Reader's Digest Finland
E-mail:
Eeva.Karki@valitutpalat.fi
Frankrijk Jean-Philippe Bertrand Reader's Digest France Tel.: 01 46 74
86
43 Fax: 01 46 85 80 E-mail: jean-philippe.bertrand@readersdigest.fr
Polen Olga Pomianowska Przeglad Reader's Digest Tel.: (48-22) 654 55
44 Fax:
(48-22) 654 55 33 E-mail: olga.pomianowska@digest.com.pl
Rusland Maria Daukshta Reader's Digest Tel.: +7 (095) 728 40 85
E-mail:
Maria.Daukshta@readersdigest.com
Engeland & andere niet genoemde landen: Jeanette Hurdle Midas PR
Tel.:
00 44 (0)20 7590 0804 E-mail: jeanette@midaspr.co.uk
02 mrt 01 15:40