2-3-2001
Citroën C5 Break: primeur in Genève
Na de presentatie van de C5 Berline gaat Citroën verder met het
cultiveren van haar geheel eigen merkkarakter en presenteert deze
fabrikant op de Salon van Genève 2001 als wereldprimeur de Citroën C5
Break.
Dit nieuwe model beantwoordt aan de verwachtingen van een steeds
verder groeiende klantenkring in Europa, die op zoek is naar een auto
met een chique uitstraling en veel ruimte.
De C5 Break kenmerkt zich door een expressieve en harmonieuze
vormgeving en moderne carrosserielijnen die een bijzonder ruim
interieur doen vermoeden. De C5 Break behoort met zijn laadvermogen
tot de ruimste breaks van het M2 segment. Zo beschikt hij met name
over een van de grootste bagageruimtes in zijn categorie, met een
minimum volume van 563 liter. De bagageruimte onderscheidt zich door
de grote gebruiksvriendelijkheid en de unieke variabele laaddrempel
bij stilstaande auto. Verder is het model voorzien van een achterruit
die onafhankelijk van de achterklep kan worden geopend zodat de
bagageruimte onder alle omstandigheden toegankelijk is.
Doordat de C5 Break gebaseerd is op hetzelfde innovatieve concept als
de C5 Sedan, onderscheidt hij zich van zijn concurrenten door de
combinatie van een uitzonderlijk bagageruimtevolume en een groot
comfort voor de inzittenden. Het grote aantal bergruimten in het
interieur en de uitstekende afwerking zijn een extra bewijs voor de
bereikte perfectie.
In de Citroën C5 Break is een groot aantal vernieuwingen doorgevoerd,
waarvan de klant op zijn beurt ook weer profiteert. Zo ontleent de C5
Break zijn weggedrag aan de Hydractive III vering, die uitermate goed
is afgestemd op de veelzijdige gebruiksmogelijkheden van deze break.
Dit veersysteem garandeert een constante rijhoogte en zorgt ervoor dat
de beladingstoestand niet van invloed is op het weggedrag en het
comfort. Bovendien garandeert de C5 Break dankzij zijn doordachte
bouwconcept en vering en zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting (ABS,
6 airbags) een superieur veiligheidsniveau.
In Frankrijk biedt het modelprogramma de keuze uit drie
uitrustingsniveaus en vijf motoren, waarvan er drie volkomen nieuw
zijn. Er zijn twee dieselmotoren leverbaar - de 2.0 HDi met 80 kW (110
pk) en de 2.2 HDi met 98 kW (136 pk), voorzien van een
roetdeeltjesfilter - en drie benzinemotoren: de 2.0i 16V met 100 kW
(138 pk), de 2.0 HPi met 103 kW (143 pk) en de 3.0 V6 met 152 kW (210
pk). Een auto-adaptieve automatische transmissie met sequentiële
bediening is leverbaar in de versies met 3.0 V6-, 2.0i 16V-, 2.0 HDi-
en 2.2 HDi-motor.