AutoRai

2-3-2001

Citroën C5 Break: primeur in Genève

Na de presentatie van de C5 Berline gaat Citroën verder met het cultiveren van haar geheel eigen merkkarakter en presenteert deze fabrikant op de Salon van Genève 2001 als wereldprimeur de Citroën C5 Break.

Dit nieuwe model beantwoordt aan de verwachtingen van een steeds verder groeiende klantenkring in Europa, die op zoek is naar een auto met een chique uitstraling en veel ruimte.

De C5 Break kenmerkt zich door een expressieve en harmonieuze vormgeving en moderne carrosserielijnen die een bijzonder ruim interieur doen vermoeden. De C5 Break behoort met zijn laadvermogen tot de ruimste breaks van het M2 segment. Zo beschikt hij met name over een van de grootste bagageruimtes in zijn categorie, met een minimum volume van 563 liter. De bagageruimte onderscheidt zich door de grote gebruiksvriendelijkheid en de unieke variabele laaddrempel bij stilstaande auto. Verder is het model voorzien van een achterruit die onafhankelijk van de achterklep kan worden geopend zodat de bagageruimte onder alle omstandigheden toegankelijk is.

Doordat de C5 Break gebaseerd is op hetzelfde innovatieve concept als de C5 Sedan, onderscheidt hij zich van zijn concurrenten door de combinatie van een uitzonderlijk bagageruimtevolume en een groot comfort voor de inzittenden. Het grote aantal bergruimten in het interieur en de uitstekende afwerking zijn een extra bewijs voor de bereikte perfectie.

In de Citroën C5 Break is een groot aantal vernieuwingen doorgevoerd, waarvan de klant op zijn beurt ook weer profiteert. Zo ontleent de C5 Break zijn weggedrag aan de Hydractive III vering, die uitermate goed is afgestemd op de veelzijdige gebruiksmogelijkheden van deze break. Dit veersysteem garandeert een constante rijhoogte en zorgt ervoor dat de beladingstoestand niet van invloed is op het weggedrag en het comfort. Bovendien garandeert de C5 Break dankzij zijn doordachte bouwconcept en vering en zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting (ABS, 6 airbags) een superieur veiligheidsniveau.

In Frankrijk biedt het modelprogramma de keuze uit drie uitrustingsniveaus en vijf motoren, waarvan er drie volkomen nieuw zijn. Er zijn twee dieselmotoren leverbaar - de 2.0 HDi met 80 kW (110 pk) en de 2.2 HDi met 98 kW (136 pk), voorzien van een roetdeeltjesfilter - en drie benzinemotoren: de 2.0i 16V met 100 kW (138 pk), de 2.0 HPi met 103 kW (143 pk) en de 3.0 V6 met 152 kW (210 pk). Een auto-adaptieve automatische transmissie met sequentiële bediening is leverbaar in de versies met 3.0 V6-, 2.0i 16V-, 2.0 HDi- en 2.2 HDi-motor.