Opta en NMa: 'Meer concurrentie op telecommarkt'
2 maart 2001
De telecomtoezichthouder Opta en de NMa (Nederlandse
Mededingingsautoriteit) vinden dat er meer concurrentie moet komen op
de telefoniemarkt. Om dat te bereiken, zou het kunnen dat KPN de
consumententarieven moet verhogen. De Consumentenbond vindt dat
consumenten niet moeten betalen om concurrentie in stand te houden.
Op 28 februari publiceerden de NMa en de Opta hun "Richtsnoeren
prijssqueeze". Daarin stellen zij vast dat KPN te hoge tarieven rekent
voor verhuur van het netwerk aan concurrenten, in verhouding tot de
consumententarieven van KPN. Daardoor is het voor andere aanbieders
bijna onmogelijk om te concurreren. Volgens de Opta en de NMa kan het
gebrek aan concurrentie leiden tot hogere consumententarieven.
Om ervoor te zorgen dat concurrenten een eerlijke kans krijgen, zou
KPN óf de interconnectietarieven moeten verlagen, óf de
consumententarieven verhogen. De Consumentenbond vindt dat de Opta en
de NMa teveel nadruk leggen op meer concurrentie als doel en daarbij
de belangen van consumenten uit het oog verliezen.
Concurrentie op de telefoniemarkt
Carrier-selectdiensten blijken in de praktijk niet altijd goedkoper te
zijn dan bellen via KPN.
Met carrier select is het goedkoper bellen dan met KPN. Vooral
consumenten die regelmatig naar het buitenland bellen, maken veel
gebruik van carrier-selectdiensten. Helaas blijken deze diensten in
de praktijk niet altijd goedkoper, en soms zelfs duurder, dan bellen
via KPN.
De Opta (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) en
de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) willen nu dat
carrier-selectbedrijven makkelijker kunnen concurreren. Het gevolg
daarvan kan zijn dat KPN de consumententarieven zal verhogen.