Consumentenbond

Opta en NMa: 'Meer concurrentie op telecommarkt' 2 maart 2001

De telecomtoezichthouder Opta en de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) vinden dat er meer concurrentie moet komen op de telefoniemarkt. Om dat te bereiken, zou het kunnen dat KPN de consumententarieven moet verhogen. De Consumentenbond vindt dat consumenten niet moeten betalen om concurrentie in stand te houden.
Op 28 februari publiceerden de NMa en de Opta hun "Richtsnoeren prijssqueeze". Daarin stellen zij vast dat KPN te hoge tarieven rekent voor verhuur van het netwerk aan concurrenten, in verhouding tot de consumententarieven van KPN. Daardoor is het voor andere aanbieders bijna onmogelijk om te concurreren. Volgens de Opta en de NMa kan het gebrek aan concurrentie leiden tot hogere consumententarieven.
Om ervoor te zorgen dat concurrenten een eerlijke kans krijgen, zou KPN óf de interconnectietarieven moeten verlagen, óf de consumententarieven verhogen. De Consumentenbond vindt dat de Opta en de NMa teveel nadruk leggen op meer concurrentie als doel en daarbij de belangen van consumenten uit het oog verliezen.

Concurrentie op de telefoniemarkt
Carrier-selectdiensten blijken in de praktijk niet altijd goedkoper te zijn dan bellen via KPN.

Met carrier select is het goedkoper bellen dan met KPN. Vooral consumenten die regelmatig naar het buitenland bellen, maken veel gebruik van carrier-selectdiensten. Helaas blijken deze diensten in de praktijk niet altijd goedkoper, en soms zelfs duurder, dan bellen via KPN.

De Opta (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) en de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) willen nu dat carrier-selectbedrijven makkelijker kunnen concurreren. Het gevolg daarvan kan zijn dat KPN de consumententarieven zal verhogen.