CAP GEMINI ERNST & YOUNG NEDERLAND B.V.
PERSBERICHT
Onderzoek naar ERP-pakketten:
Voor elke groothandel wat wils
Utrecht, 5 maart 2001 -Voor iedere groothandel en voor iedere
portemonnee is er een ERP-pakket te koop. Dat blijkt uit een onderzoek
van Cap Gemini Ernst & Young naar ERP-pakketten voor de groothandel.
Doel van het onderzoek is om een overzicht te geven van de pakketten
voor deze sector. In het onderzoek zijn niet alleen de kernfuncties van
30 ERP-pakketten vergeleken, maar wordt ook op de onderscheidende
functies ingegaan. Deze functies kunnen voor een groothandel van grote
toegevoegde waarde zijn.
Binnen de sector groothandel is geautomatiseerde ondersteuning van
bedrijfsprocessen van groot belang. "Vanuit de markt worden steeds
strengere eisen gesteld aan levertijd en leverbetrouwbaarheid. ERP is
noodzakelijk om te kunnen voldoen aan die eisen", volgens Philip van
Tienen van Cap Gemini Ernst & Young.
Er zijn veel verschillende ERP-pakketten op de markt. Voor de
groothandel is het van belang dat de juiste functionaliteiten door het
ERP-pakket worden ondersteund. Daarom onderzocht Cap Gemini Ernst &
Young de beschikbare pakketten.
Uit het onderzoek blijkt dat de markt voor ERP-pakketten een redelijk
volwassen markt is. Er zijn behoorlijk wat pakketten die de
kernprocessen van een groothandel goed ondersteunen. Er zijn een paar
grote ERP-leveranciers als SAP, Oracle en Peoplesoft met veelomvattende
pakketten, maar ook de subtop biedt prima functionaliteiten tegen lagere
licentie- en implementatiekosten. De verschillende pakketten
onderscheiden zich verder door branchespecifieke kenmerken en extra's
als e-procurement- en marktplaats-functionaliteiten.
In eerste instantie is het voor een groothandel van belang dat de
kernprocessen goed ondersteund worden door een pakket. Extra's als
e-commerce-functionaliteiten kunnen echter een onderscheidende rol
spelen voor een bedrijf en moeten bij de selectie van een pakket zeker
worden meegenomen.
"Een te snelle selectie van een ERP-pakket, waarbij onvoldoende wordt
stilgestaan bij de gewenste functionaliteiten, kan leiden tot kostbaar
maatwerk. Het pakket zal dan bovendien minder goed aansluiten bij de
bedrijfsprocessen, waardoor de beoogde efficiencyvoordelen achterwege
blijven," aldus Van Tienen. "Alles wat in de selectie goed gedaan wordt,
zorgt voor risicovermindering. In een ERP-pakket wordt de complete
bedrijfsvoering vastgelegd. Een goede selectie is dus geen overbodige
luxe."
Over het onderzoek
Het onderzoek geeft een overzicht van 30 ERP-pakketten voor de
groothandel. Het onderzoek vergelijkt de functionaliteiten van de
ERP-pakketten op de volgende gebieden: beleid, inkoop, opslag, verkoop,
service en support. Verder wordt er een vergelijking gemaakt op basis
van platformondersteuning, e-commerce, warehouse management, CRM en EDI.
Door middel van het invullen van een on line database hebben 30
ERP-softwareleveranciers informatie verstrekt aan de onderzoeksgroep van
Cap Gemini Ernst & Young. Op basis van deze gegevens is geïnventariseerd
welke functionaliteiten door de verschillende pakketten ondersteund
worden en wat de licentie- en implementatiekosten daarvan zijn. De
resultaten zijn verschenen in een onderzoeksrapport, getiteld 'ERP en de
groothandel'.
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young is één van de grootste management- en
IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurzen
in Parijs en Amsterdam. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief
in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie,
technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten
helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven
als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen.
De nieuw geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 59.000
medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie
realiseert een omzet van 8,5 miljard euro (pro forma 2000). Meer
informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is
beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.
_
Noot aan de redactie