Jacob Reitsma: groei Schiphol alleen binnen vastgestelde milieunormen
"Schiphol mag, op de middellange termijn, wel groeien, maar alleen binnen de vastgestelde milieunormen." Dit zegt Tweede Kamerlid Jacob Reitsma in reactie op de nieuwe toekomstplannen van de luchthaven. Schiphol wil een zesde, en eventueel zelfs een zevende baan, een tweede terminal, een aftakking van de A4 en een extra spoorlijn naar deze terminal.
Zesde baan wel, zevende waarschijnlijk niet mogelijk
Reitsma noemt de plannen "niet nieuw" en acht de komst van een zesde baan
tussen de Zwanenburgbaan en de vijfde baan wel mogelijk, als de gemeenten
niet binnen de vastgestelde vrijwaringszones gaan bouwen. Een zevende baan
zal er echter niet zo snel komen, omdat dit binnen de huidige milieunormen
waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn.
Jacob Reitsma vindt dat de milieunormen volledig gehandhaafd moeten worden.
Het normenstelsel moet komend najaar worden gemoderniseerd. Dat wil zeggen
dat in de toekomst de normen niet meer worden berekend, maar op punten
gemeten.
Meer vliegbewegingen? Ook meer en beter openbaar vervoer!
Hoewel Reitsma de groei van het aantal vliegbewegingen minder belangrijk
vindt als criterium voor uitbreiding van Schiphol is hij wel van mening dat,
wanneer er in de toekomst meer vliegbewegingen worden gemaakt, er ook meer
en beter openbaar vervoer, ter ontsluiting van Schiphol, moet komen.
Maar of dit via een extra spoorlijn moet, kan Reitsma nog niet zeggen. Daar
moet nog over worden gesproken. Leidraad voor de ontsluiting van Schiphol
vormt het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan, en in mindere mate de Vijfde
Nota.