Titel: Ontwerp richtlijn beleggingsdiensten
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
6 maart 2001
FM 2001/343-M
Onderwerp
Ontwerp richtlijn beleggingsdiensten
Inleiding
De Europese Commissie heeft een mededeling aan het Europees Parlement en de Raad gezonden (COM 2000 729) en daarin de hoofdlijnen uitgezet voor de actualisering van de Richtlijn beleggings-diensten (93/22/EEG). De Commissie heeft verzocht om commentaar van regelgevende en toezichthoudende nationale autoriteiten, waaronder de Federatie van Europese effectentoezichthouders (FESCO), het Europees Parlement, andere EU-organisaties, marktdeelnemers, marktgebruikers en andere belanghebbenden. Naar aanleiding van de reacties zal de Commissie vervolgens voorstellen doen voor actualisering van de regelgeving vervat in deze richtlijn. Daarbij zal zij ook rekening houden met de bevindingen van de adviezen van de eerder door de ECOFIN ingestelde commissie onder leiding van de heer Lamfalussy en met de adviezen van FESCO.
Context consultatiedocument
De Europese Raad in Lissabon heeft het strategische belang onderstreept van het stimuleren van financiering op de kapitaalmarkten; dit is een essentiële voorwaarde voor de versterking van de economische welvaart in de EU. De dynamiek van de internationale effectenmarkten, en de ingrijpende veranderingen die daarop plaatsvinden, vragen om een toegespitste beleidsinzet. Met het voorliggende consultatiedocument, aangekondigd in het Actieplan voor financiële diensten, wordt daartoe een aanzet gegeven. De Commissie beoogt met het consultatiedocument de reacties van marktpartijen, belanghebbenden en toezichthouders te verzamelen op basis waarvan een ingrijpende herziening van de Richtlijn beleggingsdiensten kan worden opgesteld.
Uitgangspunten consultatiedocument Europese Commissie
De Europese Commissie signaleert in haar consultatiedocument een
aantal onderwerpen waar de EU wet- en regelgeving verbetering behoeft.
Het document geeft een scherpe analyse van de gebreken in de Richtlijn
beleggingsdiensten en van de factoren die een grensoverschrijdende
effectendienstverlening belemmeren. Daarbij wordt een goede
inventarisatie gegeven van de elementen in de richtlijn en van de
elementen in het toezicht op de effectensector in het algemeen, die
geactualiseerd moeten worden.
Enkele kernpunten uit het consultatie document zijn:
* de actualisering van de bestaande richtlijnen en de implementatie
in de wetgeving van de lidstaten vergen lange tijd waardoor de
wet- en regelgeving niet altijd up-to-date is;
* de effectiviteit van het Europese paspoort voor
effecteninstellingen laat te wensen over, met name doordat op
grond van de Richtlijn beleggingsdiensten de bevoegdheid is
verleend aan de toezichthouder van het land waar de dienst wordt
verleend, om met het oog op het algemeen belang aanvullende
gedragsregels op te leggen ten aanzien van de wijze van
dienstverlening, reclame, e.d.;
* met het oog op de geharmoniseerde regulering van elektronische
effectenbeurzen zou ter bescherming van de goede werking van de
kapitaalmarkten en van de beleggers op die markten daarvoor een
definitie en een normenstelsel moeten worden ontwikkeld;
* gelet op het belang van de betrouwbare afwikkeling van
effectentransacties zouden regels op EU niveau moeten worden
ontwikkeld voor toezicht op geharmoniseerde wettelijke basis.
Nederlandse opstelling
De uitgangspunten van de Commissie voor de herziening van de Richtlijn
belegginsdiensten kunnen worden ondersteund: belemmeringen voor de
effectiviteit van het Europese paspoort voor effecten-instellingen
moeten zoveel mogelijk worden opgeheven; de toekomstige Richtlijn
beleggingsdiensten moet de Europese effectentoezichthouders in staat
stellen passende en uniforme eisen te stellen aan nieuwe
handelssystemen, en de voorwaarden bevatten voor een effectieve
concurrentie tussen effectenbeurzen en voor handelsplatforms; en er
dient aandacht te worden geschonken aan de problematiek van clearing
en settlement en aan de opheffing van de technische en juridische
belemmeringen die de koppeling van effectenafwikkelingssystemen in de
weg staan.
Regelgevend proces
De nieuwe zienswijze die de Commissie zich voorstelt te volgen ten
aanzien van de regelgeving waarbij hoofdlijnen worden vastgelegd in
een richtlijn en technische uitwerking plaatsvindt via een
comitologie-procedure, kan worden ondersteund. Deze vorm biedt een
snellere mogelijkheid van aanpassing van concrete normstellingen en
biedt meer mogelijkheden om te reageren op de eisen die de snelle
technische ontwikkelingen stellen aan de regeling.
Effecteninstellingen
Het toezicht op basis van het thuisland-beginsel voor het geheel aan
activiteiten van de effecteninstelling moet voor professionele
beleggers zonder restrictie gelden. Als het gaat om gedragsregels voor
de effecteninstelling jegens de particuliere belegger moet slechts een
marginale rol voor de toezichthouder van het gastland worden
gereserveerd om de effectiviteit van het Europees paspoort te
waarborgen. Dit vereist een intensieve samenwerking tussen
toezichthouders met betrekking tot het toezicht op de feitelijke
gedragingen van de effecteninstelling, in het bijzonder waar het de
naleving van de gedragsregels betreft. Voorts vereist dit een
verdergaande harmonisatie van gedragsregels.
Toezicht op beurzen
De Commissie heeft aangegeven dat ten aanzien van het toezicht op
beurzen de FESCO-normen zullen worden gehanteerd, die zijn neergelegd
in de Standards for Regulated Markets under the ISD (99-FESCO-C) van
december 1999.
Het in een herziene Richtlijn beleggingsdiensten te formuleren
toezichtskader voor beurzen dient tevens rekening te houden met de
huidige concentratietendens bij beurzen. Deze concentratie leidt ertoe
dat beurzen steeds meer een internationale, wellicht pan-Europese,
functie vervullen. Een toezicht dat volledig is gebaseerd op home
country control door de lidstaat waar de beurs formeel is gevestigd,
zal mogelijk geen recht doen aan de belangen van de beleggers en
marktpartijen in de andere lidstaten waarin de betrokken beurs
diensten aanbiedt.
Clearing en settlement
De Nederlandse regering is het eens met de Commissie dat er een
convergentie van toezicht en van regelgeving met betrekking tot
clearing en settlement moet worden zekergesteld en eventueel
genormeerd. In Nederland is een dergelijk toezicht inmiddels al in
voorbereiding.
Dezerzijds zal een op onderdelen verder uitgewerkte reactie op deze
mededeling aan de Commissie worden gezonden van de standpunten.
De Minister van Financiën,