Ministerie van Financien

Titel: Ontwerp richtlijn beleggingsdiensten



De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Plein 2

2511 CR DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

6 maart 2001

FM 2001/343-M

Onderwerp

Ontwerp richtlijn beleggingsdiensten

Inleiding

De Europese Commissie heeft een mededeling aan het Europees Parlement en de Raad gezonden (COM 2000 729) en daarin de hoofdlijnen uitgezet voor de actualisering van de Richtlijn beleggings-diensten (93/22/EEG). De Commissie heeft verzocht om commentaar van regelgevende en toezichthoudende nationale autoriteiten, waaronder de Federatie van Europese effectentoezichthouders (FESCO), het Europees Parlement, andere EU-organisaties, marktdeelnemers, marktgebruikers en andere belanghebbenden. Naar aanleiding van de reacties zal de Commissie vervolgens voorstellen doen voor actualisering van de regelgeving vervat in deze richtlijn. Daarbij zal zij ook rekening houden met de bevindingen van de adviezen van de eerder door de ECOFIN ingestelde commissie onder leiding van de heer Lamfalussy en met de adviezen van FESCO.

Context consultatiedocument

De Europese Raad in Lissabon heeft het strategische belang onderstreept van het stimuleren van financiering op de kapitaalmarkten; dit is een essentiële voorwaarde voor de versterking van de economische welvaart in de EU. De dynamiek van de internationale effectenmarkten, en de ingrijpende veranderingen die daarop plaatsvinden, vragen om een toegespitste beleidsinzet. Met het voorliggende consultatiedocument, aangekondigd in het Actieplan voor financiële diensten, wordt daartoe een aanzet gegeven. De Commissie beoogt met het consultatiedocument de reacties van marktpartijen, belanghebbenden en toezichthouders te verzamelen op basis waarvan een ingrijpende herziening van de Richtlijn beleggingsdiensten kan worden opgesteld.

Uitgangspunten consultatiedocument Europese Commissie

De Europese Commissie signaleert in haar consultatiedocument een aantal onderwerpen waar de EU wet- en regelgeving verbetering behoeft. Het document geeft een scherpe analyse van de gebreken in de Richtlijn beleggingsdiensten en van de factoren die een grensoverschrijdende effectendienstverlening belemmeren. Daarbij wordt een goede inventarisatie gegeven van de elementen in de richtlijn en van de elementen in het toezicht op de effectensector in het algemeen, die geactualiseerd moeten worden.

Enkele kernpunten uit het consultatie document zijn:
* de actualisering van de bestaande richtlijnen en de implementatie in de wetgeving van de lidstaten vergen lange tijd waardoor de wet- en regelgeving niet altijd up-to-date is;
* de effectiviteit van het Europese paspoort voor effecteninstellingen laat te wensen over, met name doordat op grond van de Richtlijn beleggingsdiensten de bevoegdheid is verleend aan de toezichthouder van het land waar de dienst wordt verleend, om met het oog op het algemeen belang aanvullende gedragsregels op te leggen ten aanzien van de wijze van dienstverlening, reclame, e.d.;

* met het oog op de geharmoniseerde regulering van elektronische effectenbeurzen zou ter bescherming van de goede werking van de kapitaalmarkten en van de beleggers op die markten daarvoor een definitie en een normenstelsel moeten worden ontwikkeld;
* gelet op het belang van de betrouwbare afwikkeling van effectentransacties zouden regels op EU niveau moeten worden ontwikkeld voor toezicht op geharmoniseerde wettelijke basis.

Nederlandse opstelling

De uitgangspunten van de Commissie voor de herziening van de Richtlijn belegginsdiensten kunnen worden ondersteund: belemmeringen voor de effectiviteit van het Europese paspoort voor effecten-instellingen moeten zoveel mogelijk worden opgeheven; de toekomstige Richtlijn beleggingsdiensten moet de Europese effectentoezichthouders in staat stellen passende en uniforme eisen te stellen aan nieuwe handelssystemen, en de voorwaarden bevatten voor een effectieve concurrentie tussen effectenbeurzen en voor handelsplatforms; en er dient aandacht te worden geschonken aan de problematiek van clearing en settlement en aan de opheffing van de technische en juridische belemmeringen die de koppeling van effectenafwikkelingssystemen in de weg staan.

Regelgevend proces

De nieuwe zienswijze die de Commissie zich voorstelt te volgen ten aanzien van de regelgeving waarbij hoofdlijnen worden vastgelegd in een richtlijn en technische uitwerking plaatsvindt via een comitologie-procedure, kan worden ondersteund. Deze vorm biedt een snellere mogelijkheid van aanpassing van concrete normstellingen en biedt meer mogelijkheden om te reageren op de eisen die de snelle technische ontwikkelingen stellen aan de regeling.

Effecteninstellingen

Het toezicht op basis van het thuisland-beginsel voor het geheel aan activiteiten van de effecteninstelling moet voor professionele beleggers zonder restrictie gelden. Als het gaat om gedragsregels voor de effecteninstelling jegens de particuliere belegger moet slechts een marginale rol voor de toezichthouder van het gastland worden gereserveerd om de effectiviteit van het Europees paspoort te waarborgen. Dit vereist een intensieve samenwerking tussen toezichthouders met betrekking tot het toezicht op de feitelijke gedragingen van de effecteninstelling, in het bijzonder waar het de naleving van de gedragsregels betreft. Voorts vereist dit een verdergaande harmonisatie van gedragsregels.

Toezicht op beurzen

De Commissie heeft aangegeven dat ten aanzien van het toezicht op beurzen de FESCO-normen zullen worden gehanteerd, die zijn neergelegd in de Standards for Regulated Markets under the ISD (99-FESCO-C) van december 1999.

Het in een herziene Richtlijn beleggingsdiensten te formuleren toezichtskader voor beurzen dient tevens rekening te houden met de huidige concentratietendens bij beurzen. Deze concentratie leidt ertoe dat beurzen steeds meer een internationale, wellicht pan-Europese, functie vervullen. Een toezicht dat volledig is gebaseerd op home country control door de lidstaat waar de beurs formeel is gevestigd, zal mogelijk geen recht doen aan de belangen van de beleggers en marktpartijen in de andere lidstaten waarin de betrokken beurs diensten aanbiedt.

Clearing en settlement

De Nederlandse regering is het eens met de Commissie dat er een convergentie van toezicht en van regelgeving met betrekking tot clearing en settlement moet worden zekergesteld en eventueel genormeerd. In Nederland is een dergelijk toezicht inmiddels al in voorbereiding.

Dezerzijds zal een op onderdelen verder uitgewerkte reactie op deze mededeling aan de Commissie worden gezonden van de standpunten.

De Minister van Financiën,