Schuldhulpverlening Oegstgeest
Budgetconsulent helpt mensen in financiele problemen
Sommige mensen zitten zo in de financiele problemen dat zij er zelf
niet meer uitkomen. Er lopen diverse leningen, er zijn schulden, het
ene gat wordt met het andere gedicht. Het wordt steeds moeilijker om
vaste lasten te betalen en rond te komen. Om de financiele situatie
weer onder controle te krijgen is de budgetconsulent van de Gemeente
Oegstgeest u, indien u dat wenst, behulpzaam. Hieronder leest u hoe de
procedure werkt.
Uw aanmelding
Wanneer u een aanvraag wilt doen voor schuldhulpverlening en/of
budgetbegeleiding dan kunt u zich hiervoor aanmelden. Dit kan
mondeling of telefonisch. U kunt zich hierbij te richten tot de
budgetconsulent van de afdeling welzijn, sociale zaken en onderwijs
van het gemeentehuis. Na uw aanmelding ontvangt u een
inventarisatieformulier.
Wat gebeurt er na uw aanmelding?
Wanneer u uw inventarisatieformulier volledig ingevuld heeft
ingeleverd of opgestuurd, krijgt u binnen acht dagen een schriftelijke
uitnodiging om een afspraak te maken met de budgetconsulent. Als u na
één of twee gesprekken besloten heeft om gebruik te maken van
schuldhulpverlening, dan tekent u samen met de budgetconsulent een
schuldhulpverleningscontract. U verplicht zich hiermee tot het geven
van alle noodzakelijke informatie en geeft de consulent ook
toestemming om informatie bij bijvoorbeeld schuldeisers in te winnen.
Verder mag u na ondertekening van dit contract geen nieuwe schulden
meer maken en moet u zich houden aan alle gemaakte afspraken. Maakt u
nieuwe schulden of komt u afspraken niet na, dan stopt de consulent
met de hulpverlening.
Wat doet de budgetconsulent voor u?
Na de ondertekening van het contract neemt de budgetconsulent
schriftelijk contact op met al uw schuldeisers. Hij/zij vraagt om de
actuele schuldhoogte, een rentestop, het stopzetten van eventuele
incassomaatregelen en om drie maanden uitstel van betaling. Dit
uitstel is bedoeld om evenwicht te brengen in uw inkomsten en
uitgaven. U betaalt in deze periode, in overleg met uw consulent, wel
af aan ( een aantal van ) uw schulden. In deze periode betaalt u ook
uw vaste lasten.
Ondertussen berekent de consulent het bedrag dat u maandelijks aan uw
schuldeisers kunt aflossen. De berekening hiervan is vastgelegd in de
NVVK-gedragscode, die bepaalt dat u in 36 maanden het maximaal
mogelijke aflost. Op deze manier krijgt u de kans om na drie jaar
zonder schulden verder te gaan en krijgen uw schuldeisers zoveel
mogelijk van hun openstaande vordering terug. U bent zelf
verantwoordelijk voor uw aflossingen en zult voor lange tijd moeten
rondkomen van een minimaal inkomen. Binnen drie maanden komt de
consulent met een betalingsvoorstel, waarbij het de bedoeling is dat
al uw schuldeisers akkoord gaan. Is dit niet het geval, dan kunt u van
de Gemeente Oegstgeest een verklaring krijgen die u kunt indienen bij
de Rechtbank te Den Haag. De rechter kan uw schuldeisers dwingen om
met een schuldregeling akkoord te gaan. Gaan de schuldeisers wel
akkoord, dan begeleidt de budgetconsulent u nog geruime tijd bij uw
aflossingen en uw overige bestedingen, zodat toekomstige financiële
problemen voorkomen worden.
De budgetconsulent is elke woensdag en donderdag op het gemeentehuis aanwezig van 08.30 tot 12.30 en 13.00 tot 16.30 uur. Voor vragen kunt u bellen naar 071-5191830 tussen 9.00 en 11.00 uur (telefonisch spreekuur sociale zaken) of naar het telefonisch spreekuur van de budgetconsulent op donderdag tussen 13.00 en 14.30 uur.