Stadskanaal, 1 maart 2001 Persbericht

Activiteit: Historisch themagesprek over Foetsie, de geschiedenis van een uniek jeugdfestival

Datum: zondag 11 maart 2001

Tijd: aanvang 14.30 uur, zaal open vanaf 14.00 uur

Plaats: Streekhistorisch Centrum, Ceresstraat 2 (naast de watertoren) te

Stadskanaal

Entree: ¦ 5,00 ; donateurs ¦ 3,50

Foetsie, de geschiedenis van een uniek jeugdfestival.

In het kader van de zondagmiddagactiviteiten organiseert het Streekhistorisch Centrum voor de derde keer in dit seizoen een historisch themagesprek. Onder leiding van de bekende LOK-presentator Boelo Lutgert wordt dit keer gepraat over de geschiedenis van het Foetsie-festival. De gasten zijn een aantal mensen die bij de organisatie van dit evenement waren betrokken en een aantal deelnemers.

Veel huidige veertigplussers uit de Kanaalstreek zullen ongetwijfeld een of meerdere keren het Foetsie-festival hebben bezocht. In de periode 1968-1975 werd het elk jaar in de laatste week van december gehouden in het Geert Teis Centrum te Stadskanaal. Het gehele Centrum, met uitzondering van de bibliotheek, stond dan 12 uur lang (later werd het zelfs 36 uur !) ter beschikking van de jeugdige bezoekers die er voor een zacht prijsje allerhande culturele manifestaties konden bijwonen. Er waren optredens van muzikale formaties, variërend van popgroepen, jazzbands, folkformaties tot en met het Noordelijk Filharmonisch Orkest. In de grote theaterzaal traden toneel-, cabaret- en dansgezelschappen op. In de foyer zorgden live orkesten zoals de Drentse formatie 'Black Lake' of het orkest van Arie Ribbens voor de muzikale omlijsting, afgewisseld met een drive-in discotheek waarbij populaire diskjockeys van Hilversum 3 (Ad Bouwman, Alfred Lagarde e.a.) de nieuwste hitsingles presen­teerden. Tussen de bedrijven door kon het swingende en feestende publiek voor een luttel bedrag de inwendige mens versterken.

De drijvende kracht achter het Foetsie-festival was Tim Kuik, sinds 1967 directeur van het Geert Teis Centrum. De organisatie van Foetsie was elk jaar weer een enorm avontuur. Het engageren van de artiesten was vaak niet eenvoudig maar toch wist Kuik telkens weer regionaal en nationaal talent te strikken voor zijn oudejaarsfeest. Om slechts enkele namen te noemen: Rob de Nijs, het Cabaret Lurelei (met onder meer Eric Herfst en Elsje de Wijn), Jasperina de Jong, Mouth en Mc Neal, Willem Nijholt, Boudewijn de Groot, Frans Halsema, Gerard Cox, Andr¹ van Duin, Dani»l Waayenberg en Emmy Verhey. Natuurlijk genoten niet al deze artiesten toen al de roem die ze nu inmiddels hebben vergaard. Zo trad in 1970 ook een nog vrijwel onbekend cabaratduo op dat zichzelf presenteerde als 'Neerlands hoop in bange dagen'. coulissen was men in alle staten. Sommigen maakten zich kwaad over de slechte smaak van de toeschouwers, anderen daarentegen, waaronder Tim Kuik, feliciteerden Albert Mol met zijn improvisatietalent. Naderhand heeft Mol zijn striptease act in theater Geert Teis in een conf¹rence verwerkt die men zo af en toe nog wel eens op de radio hoort.

Om het festival nog aantrekkelijker te maken werd het feest in de jaren zeventig verlengd van een twaalf uur durend festijn tot een tweedaagse happening waarbij de bezoekers zelfs de nacht konden doorbrengen in Geert Teis. Men moest dan wel een slaapzak meenemen. 'Foetsie 73' bood in totaal 36 uur nonstop amusement, cabaret, muziek en revue met een korte onderbreking tijdens de nachtelijke uren. In totaal bezochten een kleine duizend mensen het festival. 250 broden, 900 liter stamppot, 750 frikadellen, 1000 eieren en 3000 liter bier en fris werden aangevoerd om alle monden gedurende die twee dagen te vullen. Twee agenten in burger, vijf brandwachten en achtentwintig barkeepers en schoonmakers zorgden dat alles in goede banen verliep. Om calamiteiten te voorkomen werd de biertap alleen in de avonduren geopend. Juist door dit soort toezicht en regelgeving waren ouders eerder genegen hun tienerdoch­ters toestemming te geven het Foetsie-festival te bezoeken dan de eerste de beste bar of discotheek. Voor veel meisjes was 'Foetsie' dan ook hun eerste avondje uit.

Tot 1975 werd het Foetsie-festival in het theater Geert Teis gehouden. Door een langdurig conflict tussen bestuur en personeel van het Geert Teis Centrum, alsmede gezondheidsklachten van directeur Kuik, kon het festival in 1976 aldaar geen door­gang vinden. In plaats daarvan werd het nu gehouden in discotheek Frascati. Daarmee veranderde het karakter van het festival. In plaats van een manifestatie waar de jeugd met allerlei vormen van cultuur kon kennis maken werd 'Foetsie' nu een popmuziek­festival pur sang. Het theater, cabaret en de onderbroekenlol kwamen niet meer terug. Daarmee kwam een vroegtijdig einde aan een uniek evenement in de Kanaalstreek.