Ministerie van Buitenlandse Zaken

http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=411160



Aan de Voorzitters van de Algemene Commissie
voor Europese Zaken en van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Integratie Europa Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 12 maart 2001 Auteur Mr G.A. Beschoor Plug

Kenmerk DIE/174/01 Telefoon 070-3485005

Blad /6 Fax 070-3484086

Bijlage(n) - E-mail die@minbuza.nl

Betreft Geannoteerde agenda Algemene Raad van 19 maart 2001

Zeer geachte Voorzitter,

Conform de bestaande afspraken heb ik de eer U hierbij de geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 19 maart 2001 aan te bieden.

De Minister van Buitenlandse Zaken

Geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 19 maart 2001

Voorbereiding Europese Raad Stockholm: externe relaties

De Algemene Raad zal een voorbespreking wijden aan de Europese Raad van Stockholm, meer in het bijzonder aan de externe onderwerpen die daar aan de orde zullen komen. Tijdens zijn bezoek aan Den Haag op 5 maart jl. deelde de Zweedse Premier Persson mede dat hij voornemens was vier externe onderwerpen aan de orde te stellen: Rusland, Westelijke Balkan, het Midden-Oosten Vredesproces (MOVP) en Korea.

Aan Rusland zal het meeste aandacht worden besteed, ook omdat President Poetin is uitgenodigd voor de lunch met de staatshoofden en regeringsleiders.

Het Voorzitterschap wil een aantal economische onderwerpen met Poetin bespreken, waaronder de kwestie van de uitstaande Russische schulden, mogelijke manieren om het WTO-lidmaatschap van Rusland te versnellen, het eventueel openstellen van leningen van de Europese Investeringsbank voor milieuprojecten in Rusland, alsmede Kaliningrad. Ik heb ook aandacht gevraagd voor de problematiek van het nucleair afval in Noordwest Rusland.

Nederland meent dat in een dialoog tussen de EU en Rusland politiek-maatschappelijke vraagstukken, zoals de situatie in Tsjetsjenië, de rechtsstaat en vrijheid van de media, niet mogen ontbreken. De Europese Raad is een goede gelegenheid om tegenover President Poetin opnieuw te benadrukken dat de Unie een strategische lange termijn-relatie met Rusland nastreeft. In dat kader past economische samenwerking, maar zal Rusland ook aangesproken moeten worden op de noodzaak zich te ontwikkelen tot een democratische rechtsstaat die zijn internationale verplichtingen nakomt.

Met betrekking tot de onderwerpen Westelijke Balkan en het Midden-Oosten verwijs ik naar de betreffende separate passages in de geannoteerde agenda.

MP Persson heeft Korea geagendeerd omdat hij voornemens is een bezoek te brengen aan Seoel in het licht van het 'zonneschijn'-beleid van President Kim en het feit dat een aantal lidstaten - waaronder Nederland - diplomatieke betrekkingen heeft aangeknoopt met Noord-Korea.

De Raad zal zich 's middags - tijdens de behandeling van de 'horizontale' onderwerpen - buigen over de algemene agenda van de Europese Raad van Stockholm (zie aldaar).

Europees Veiligheids- en Defensiebeleid

Het Voorzitterschap zal de Raad informeren over de stand van zaken m.b.t. de civiele aspecten van crisisbeheersing. Sinds de Europese Raad van Nice is op dit terrein met name aandacht besteed aan de politie-component. Zo zal op 10 mei a.s. een politieconferentie op hoogambtelijk niveau worden gehouden, waar wordt bezien welke voortgang is geboekt bij de realisering van de doelstelling, gesteld bij de Europese Raad van Feira, om in 2003 5000 politiefunctionarissen beschikbaar te hebben voor vredesmissies.

Westelijke Balkan

De Raad zal spreken over de kwestie-Presevo en de mogelijke rol die de Europese Unie kan spelen bij het bevorderen van de dialoog tussen de FRJ/Servische autoriteiten en etnisch-Albanese vertegenwoordigers. De Europese Unie heeft inmiddels besloten het aantal waarnemers van de EUMM in het Presevo-gebied te vergroten. Nederland is voorstander van verdere uitbreiding van de EUMM en van een faciliterende rol van de EU.

Verder zal de situatie in Macedonië ter sprake komen, waar recentelijk drie Macedonische militairen de dood vonden als gevolg van acties door etnisch-Albanese terroristen. De Macedonische regering heeft in reactie hierop gedurende enkele dagen de grensovergangen met Kosovo gesloten (Blace en Tetovo). De grote vrees in Macedonië is dat geïmporteerd etnisch extremisme de inter-etnische verhoudingen in het land zal verstoren. Nederland is een belangrijke partner van Macedonië; het land staat op de 17+4 lijst van hulpontvangende landen. Nederland zal aandringen op positieve aandacht en ondersteuning vanuit de EU.

De Raad zal voorts ingaan op de recente ontwikkelingen in Bosnië-Herzegovina. Tijdens een 'Kroatisch Nationaal Congres' werd aangekondigd dat de HDZ, de belangrijkste partij onder de Bosnische Kroaten, zich met onmiddellijke ingang uit alle regeringsstructuren en functies op het niveau van de staat en de Moslim-Kroatische Federatie zou terugtrekken. Respect voor het Dayton-akkoord is één der basisbeginselen van de samenwerking tussen de EU en de regio. In verschillende fora vindt thans discussie plaats over de maatregelen die de internationale gemeenschap in reactie op deze gebeurtenissen zou kunnen treffen. Nederland zal bepleiten dat daarbij niet alleen aan eventuele gerichte sancties tegen de leiders van de Bosnische Kroaten wordt gedacht (bijvoorbeeld visumrestricties), maar ook wordt gekeken naar positieve maatregelen (ondermeer in de vorm van meer zichtbare EU-steun aan de Bosnisch-Kroatische gemeenschap): "sticks" en "carrots". Het is immers zaak dat de Bosnische Kroaten aan boord van het Dayton-vredesproces worden gehouden. Daarvoor is ook in de toekomst samenwerking met de HDZ onvermijdelijk.

MOVP

De Raad zal de situatie in het Midden Oosten bespreken tegen de achtergrond van het aantreden van de nieuwe Israëlische regering onder leiding van premier Sharon. Centraal in de discussie moet staan op welke wijze de EU kan bijdragen aan het doen afnemen van de spanningen in de regio. Het is niet realistisch in de huidige omstandigheden aan te dringen op hervatting van de onderhandelingen op basis van de resultaten van Taba. Eerst zal de Palestijnse leider Arafat van zijn kant een zichtbare inspanning moeten leveren het geweld te willen indammen. Anderzijds zal de Israëlische regering maatregelen moeten treffen ter verlichting van de economische malaise in de Palestijnse Gebieden. Door middel van samenhangende stappen op deelterreinen, waarbij als eerste gedacht kan worden aan veiligheid, kan een klimaat worden geschapen waarin meeromvattende vredesbesprekingen hun plaats kunnen krijgen. De EU zal op beide partijen druk moeten uitoefenen de nodige maatregelen te nemen. Mogelijk kan de Hoge Vertegenwoordiger Solana hier goede diensten bewijzen.

De Zweedse Premier Persson stelde tijdens zijn recente bezoek aan Den Haag dat het Zweedse voorzitterschap de mogelijkheden voor een versterkte Europese rol wil onderzoeken. Nederland acht het van belang geen overspannen verwachtingen dienaangaande te hebben. Het is nu aan de partijen zelf om stappen te zetten waaruit hun goede wil naar voren komt. Eerst dan kunnen internationale spelers als de VS en Europa een rol spelen. Europa zal bovendien in goede samenspraak met de VS moeten optreden willen we effectief zijn. De VS blijft betrokken bij de problematiek in de regio, zo is gebleken uit de reis van Secretary of State Powell naar de regio en mijn gesprekken in Washington. Een onderzoek van de Commissie en de Hoge Vertegenwoordiger Solana naar de mogelijkheid van een gemeenschappelijke Europese positie -wat zou die moeten zijn?- is in de huidige omstandigheden niet opportuun.

Voortbouwend op de discussie in de Raad van februari, waarin besloten werd substantiële middelen uit de Special Cash Facility beschikbaar te stellen voor de Palestijnse Autoriteit (PA), zal de aandacht uitgaan naar het voorkomen van de verdere economische aftakeling van de Palestijnse Gebieden als gevolg van het Israëlisch afsluitingsbeleid. Zoals door Nederland bepleit en gesteund door de vorige Raad, is druk op de PA inzake Goed Bestuur en corruptiebestrijding van groot belang. In de as. donorconferentie ter voorbereiding op de Ad Hoc Liaison Commission (AHLC/ het hoogste coördinatie-orgaan voor hulp aan de PA) zal dit standpunt uitgedragen moeten worden.

Mensenrechten

Tijdens de AR zal worden gesproken over de EU-positie met betrekking tot de behandeling van China in de VN-Mensenrechtencommissie. Van 19 maart tot en met 27 april as. zal in Geneve de jaarlijkse zitting van deze commissie plaatsvinden. De VS heeft aangekondigd een resolutie over de mensenrechtensituatie in China te zullen indienen. Nederland zet zich er voor in dat de EU ten minste hetzelfde gemeenschappelijk standpunt zal innemen als vorig jaar en een duidelijke verklaring aflegt over de slechte mensenrechtensituatie. Dit betekent dat de EU-leden van de Mensenrechtencommissie tegen een "no-action" motie stemmen en dat zij een voorstem uitbrengen ingeval er over de resolutie gestemd zou worden. Voor de goede orde verwijs ik naar het voorgenomen algemeen overleg over deze bijeenkomst op 14 maart as.

Voorbereiding Europese Raad Stockholm: algemeen

Het Voorzitterschap zal een toelichting geven op de agenda van de Europese Raad van Stockholm op 23 en 24 maart 2001. Hoofdonderwerp van de Europese Raad van Stockholm is de Lissabon-strategie. Het Voorzitterschap streeft ernaar dat de Europese Raad een nieuwe impuls geeft aan de uitvoering ervan. Het wil tijdens de discussie over de Lissabon-strategie bijzondere aandacht geven aan demografische ontwikkelingen, biotechnologie en milieu. De globale richtsnoeren voor het economische beleid krijgen eveneens prioriteit.

Nederland kan van harte instemmen met deze aanpak. De Europese Raad moet een nieuwe impuls geven aan de uitvoering van de Lissabon-strategie. Er is geen reden om achterover te leunen. Bij de globale richtsnoeren is een diepgaande bespreking van de economische omstandigheden belangrijk. Nederland steunt de bijzondere aandacht van het Voorzitterschap op demografische ontwikkelingen, biotechnologie en milieu.

Ik neem aan dat Uw Kamer deze onderwerpen zal willen bespreken tijdens het algemeen overleg dat is voorzien op 22 maart, daags voor de Europese Raad.

(evt:) Uitbreiding

Het Zweedse Voorzitterschap agendeert het onderwerp uitbreiding voor iedere Algemene Raad, zodat eventuele moeilijke punten in de toetredingsonderhandelingen zonodig kunnen worden getrancheerd. Bovendien wordt zo de mogelijkheid geschapen om op politieke niveau over specifieke aspecten van de onderhandelingen van gedachten te kunnen wisselen. Het is nog niet bekend of dit agendapunt deze Raad aan de orde zal worden gesteld.

Verordening openbaarheid: art. 255

De besprekingen over het voorstel voor een verordening inzake openbaarheid, gebaseerd op artikel 255 EG-Verdrag, verkeren in een impasse. Over de verordening moeten de Raad en Europees Parlement samen besluiten (codecisie). Over een groot aantal inhoudelijke vragen is - mede door het nog ontbreken van advies van de juridische dienst - binnen de Raad nog lang geen overeenstemming in zicht. Verder bestaat in de Raad verdeeldheid over de vraag of alles op alles moet worden gezet om nog voor 1 mei as. de besluitvorming af te ronden, zoals het Verdrag van Amsterdam vraagt. In dat geval moet de codecisie-procedure aanstonds, en dus al in eerste lezing, door Raad en Parlement worden afgerond. Een aantal lidstaten vreest dat de Raad dan ten opzichte van het EP te veel water bij de wijn zal moeten doen. Zij vinden dat het Voorzitterschap in het huidige informele overleg met het Parlement al te tegemoetkomend is.

Het Voorzitterschap wil daarom in de Raad peilen of er voldoende steun is voor de tot nu toe gevolgde aanpak. Indien de Raad niet langer zou streven naar een akkoord in eerste lezing, zal de verordening zeker niet voor 1 mei aanstaande worden vastgesteld. Nederland heeft tot nu toe de methode van het Voorzitterschap gesteund, maar zal - conform de inzet van de regering die is verwoord in de brief aan de Kamer van 27 februari jl. - zich uiteindelijk laten leiden door de inhoud en het belang van een zo ruimhartig mogelijke openbaarheidsregeling.

El Salvador

Spanje heeft (wederom) verzocht om agendering van dit agendapunt in een poging de hulp aan El Salvador op te voeren. De op 7 maart jl. te Madrid gehouden Consultatieve Groep El Salvador heeft tot teleurstellende resultaten geleid: van de toegezegde $ 1,3 mld betreft slechts 300 mln nieuwe committeringen. Nederland zal desgevraagd het te Madrid gehuldigde standpunt herhalen, dat de bilaterale hulp - tot nu toe fl 4 mln aan noodhulp - niet zal worden verhoogd.

En marge: Associatieraad met Roemenië

En marge van de Raad zal een associatieraad plaatsvinden met Roemenië. Op de agenda staan onder meer de pre-accessiestrategie, de stand van zaken m.b.t. de implementatie van de Europa-akkoorden, pre-accessiesteun (PHARE, SAPARD en ISPA), financiële steun van de EIB en regionale samenwerking.

Kenmerk
Blad /6

===