Internet maakt hypotheekconsument mondiger

Adviseur moet haar dienstverlening aanpassen aan zelfstandige consument

AMSTERDAM, 12 MAART 2001. Internet is voor steeds meer Nederlanders een belangrijke informatiebron over hypotheken. Hypotheekadviseurs merken dat consumenten steeds beter geïnformeerd aan een gesprek beginnen. De adviseurs verwachten dat hun rol door internet niet kleiner wordt, maar wel verandert. Dit zijn enkele conclusies uit een recent gehouden onderzoek door de hypotheken-overzichtssite hypotheeknu.nl onder financiële advieskantoren in Nederland.

Het onderzoek bestond uit een vragenlijst over de ontwikkeling van financiële dienstverlening via internet. Ruim 150 advieskantoren retourneerden de vragenlijst.

Meer dan de helft (55%) van de hypotheekadviseurs merkt dat internet de consument zelfstandiger maakt. Adviseurs moeten hier in hun dienstverlening rekening mee houden. Sommige Nederlanders hebben de neiging door de informatie op internet hun financiële zelfkennis te overschatten. Een hypotheek is geen losstaand product meer, maar een belangrijk instrument in vermogensopbouw. Hierbij spelen persoonlijke omstandigheden een grote rol, zoals de gewenste flexibiliteit, het risicoprofiel of zaken als eerder stoppen met werken en pensioenvoorziening.

Bijna zestig procent van de respondenten ervaart dat klanten door internet hypotheekproducten op verkeerde gronden vergelijken. Een helikopterview is noodzakelijk om tot een goede hypotheekkeuze te komen, want het gaat om een zeer ingrijpende financiële beslissing die tientallen jaren doorwerkt in een privé leven.

De adviseurs noemen een brede oriëntatie wel het belangrijkste voordeel van internet voor de consument. Doordat veel consumenten overzichtssites als hypotheeknu.nl gebruiken om zich te informeren over de hypothecaire mogelijkheden, beginnen zij goed voorbereid aan een adviesgesprek. Hypotheekadviseurs moeten hierdoor op een andere uitgangspositie dan voorheen aanhaken.

Financiële dienstverlening door adviseurs via internet zal verder toenemen. Zeventig procent heeft al een website en verwacht daar meer mee te gaan doen. Zo heeft de helft van de hypotheekadviseurs plannen om hun website aan te passen aan de wensen van de consument, zoals het bieden van online berekeningsformules.

De enquête is (digitaal) verstuurd naar alle geregistreerde adviseurs op hypotheeknu.nl. Ruim 150 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld en dat betekent dat de resultaten gebaseerd zijn op 20% van alle adviseurs op hypotheeknu.nl.

Hypotheeknu.nl is een hypotheek portal en geeft een overzicht van hypotheken, hypotheekproducten en haar aanbieders in Nederland. Het is daarmee de ideale informatiebron voor mensen die zich oriënteren op alle mogelijke hypotheekvormen in Nederland. Met deze informatie kunnen zij goed voorbereid een adviesgesprek aangaan met de hypotheekadviseur van hun keuze. Intermediairs kunnen zich gratis registreren en zich profileren op de site. Hypotheeknu.nl beschikt over een uitgebreide database met adviseurs.

NOOT VOOR DE REDACTIE: Voor nadere persinformatie over hypotheeknu.nl kunt u contact opnemen met Agnes Willenborg, telefoon 020 630 19 55 (