Bijeenkomst E-commerce en Handelsfacilitatie

Maandag jl. vond een tweede bijeenkomst plaats van het overleg E-commerce en Handelsfacilitatie dat ECP.NL in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Financiën en de Transportsector eind vorig jaar initieerde. Het overleg draait om de hinder die het bedrijfsleven ondervindt ten gevolge van administratieve handelingen in grensoverschrijdende handelsverkeer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan douaneformulieren.

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon - deze administratieve handelingen bestaan al heel lang -,maar de komst van elektronisch zakendoen heeft de belemmeringen die de procedures opleveren wel `zichtbaarder' gemaakt; goederen kunnen wel razendsnel via de "electronic highway" besteld worden, maar moeten steeds vaker wachten tot dat laatste vereiste stempeltje, papiertje of goedkeuring van de betreffende overheidsinstantie is verkregen. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat elektronisch zakendoen steeds vaker leidt tot het bestellen van kleine hoeveelheden, waardoor containers steeds vaker bestaan uit een verzameling van bestelde partijen goederen. En bij een met diverse partijen gevulde container horen ook diverse handelsdocumenten.

Hoewel verdere automatisering een hulpmiddel kan bieden voor procedurele en documentaire problemen is een heroverweging van de bestaande administratieve en zakelijke procedures en gebruiken wenselijk.

Het overleg E-commerce en handelsfacilitatie - waarin overheid en bedrijfsleven (im- en exporterende bedrijven, financiële- en logistieke sector) vertegenwoordigt zijn - beoogt een aantal van deze knelpunten bloot te leggen. Het is niet zozeer de bedoeling om oplossingen aan te dragen, maar veeleer om overheid en bedrijfsleven van elkaars problematiek te informeren en waar mogelijk vat te krijgen op ontwikkelingen ten aanzien van deze problematiek binnen bestaande (inter)nationale overleggen.

Het overleg krijgt in juni een vervolg.

Meer informatie: frank-van-den.eijnden@ecp.nl