De 12 puntenbrief voor Limburg
03- 13, 2001
Aan: Partij van de Arbeid Limburg, ter attentie van:
* Fons Tans, fractievoorzitter PvdA statenfractie
* 01- Tindemans en Odile Wolfs, gedeputeerden
* Irene Havermans, voorzitter PvdA-gewest Limburg
* Hans Bosch, Herman Jansen, Raymond Leenders, Wil Paes en Jos
Zuidgeest, wethouders te Kerkrade, Venlo, Maastricht,
Sittard/Geleen en Heerlen
In de afgelopen jaren zijn er intensieve contacten geweest tussen de
PvdA fractie in de Tweede Kamer en het kader van onze partij in
Limburg, over tal van onderwerpen. In een aantal werkbezoeken hebben
mijn collega's en ikzelf ons op de hoogte kunnen stellen van wat er in
Limburg leeft en herhaaldelijk hebben wij ook bezoek mogen ontvangen
van Limburgse partijgenoten. Mede daardoor zijn wij in staat geweest
ons sterk te maken voor het vinden van oplossingen voor de uitdagingen
waar Limburg voor staat en de problemen waar het mee te kampen heeft.
Dat doen wij natuurlijk niet alleen. In een samenleving waarin
bedrijven steeds maatschappelijker worden en de overheid
klantgerichter, is er ruimte voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij
de invulling van het grotestedenbeleid en bij het oplossen van
knelpunten in de infrastructuur zal in de toekomst niet alleen
intensiever worden samengewerkt tussen gemeenten en Rijksoverheid,
maar zullen ook afspraken met maatschappelijke organisaties en
bedrijfsleven een belangrijke bijdrage leveren aan het vinden van
oplossingen. Ook door de vele contacten, is bij mij de overtuiging
gegroeid dat de PvdA zich nog meer moet gaan inzetten voor een heldere
samenwerking tussen de verschillende bestuurslagen in ons land, met
betrokkenheid van alle maatschappelijke actoren. Zo kunnen het verder
uitwerken van de afspraken zoals gemaakt in het Grotestedenbeleid en
het invullen van afspraken in het Convenant met het Zuiden een
bijdrage leveren aan een nieuwe vorm van samenwerking. De Partij van
de Arbeid, die er op alle bestuursniveaus naar streeft
verantwoordelijkheid voor het openbaar bestuur te dragen, zal op deze
manier voor de kiezer inzichtelijker moeten maken welke afspraken
worden gemaakt en hoe de politiek ervoor zorgt dat de overheid haar
afspraken nakomt. Deze inzet zal een ingrijpende bestuurlijke omslag
vergen, want ambtelijke verkokering en onduidelijke
bevoegdheidsverdeling werpen nog vaak grote obstakels op. Daarom
moeten wij als politieke partij inzichtelijk maken aan welke afspraken
wij de overheid houden, zowel het Rijk, als de Provincie en de
gemeenten.
Op 13 maart 2001 spraken wij over een aantal specifieke uitdagingen
voor Limburg, die nu spelen en die op dit moment specifiek onderwerp
moeten zijn van onze samenwerking. Wij spraken over een twaalf punten
programma, dat als leidraad zal dienen. De inzet van de PvdA fractie
in de Kamer zal rond de volgende punten concentreren.
1. Politie sterkte in Zuid Limburg
De PvdA fractie is steeds van oordeel geweest dat huidige sterkte
van de politie in Zuid Limburg op peil moet worden gehouden. Wij
zullen ons daar onverminderd voor blijven inzetten en voelen ons
gesterkt door de resultaten van het onderzoek dat de Minister van
BZK heeft laten doen naar de gevolgen van het zijn van grensregio,
met zeer grote stedelijke gebieden vlak over de grens. Uit dit
onderzoek blijkt overduidelijk dat de specifieke
grensoverschrijdende problematiek een politiesterkte op het
huidige niveau alleszins rechtvaardigt. De fractie staat ervoor
dat de financiering moet worden geregeld om onze toezegging van
handhaving van de huidige sterkte waar te kunnen maken.
2. Ondertunneling A2
Het is voor de PvdA fractie niet acceptabel dat Maastricht meer
bekend dreigt te worden als de enige plek op de snelweg tussen
Kopenhagen en Milaan waar verkeerslichten staan, dan als de stad
waar de Economische en Monetaire Unie in een Verdrag werd
vastgelegd. Ook tijdens mijn bezoek aan Maastricht heb ik namens
mijn fractie aangegeven dat de ondertunneling van de A2 voor ons
prioriteit heeft. Minister Netelenbos heeft inmiddels aangekondigd
te streven naar een besluit nog in deze kabinetsperiode. Via
prioriteitstelling in de nu beschikbare middelen kan de aanleg ook
jaren vervroegd worden.
3. Zandmaas
Wij hebben gesproken over de onrust die is ontstaan over de
bereidheid van het Rijk om de plannen voor de Zandmaas integraal
uit te voeren. Wij steunen de visie van veiligheid voor de
bewoners in overeenstemming met de eerste toezegging door het
kabinet, gecombineerd met de voorziene natuurontwikkeling. Het is
wenselijk dat spoedig, zo mogelijk nog in deze kabinetsperiode, de
hiervoor benodigde financiële middelen worden veiliggesteld.
Daarmee kan een einde worden gemaakt aan de onzekerheid over de
veiligheid bij wateroverlast in Limburg.
4. Verstedelijking Zuid Limburg en positie Venlo
Zuid Limburg is na de Randstad het meest verstedelijkte gebied van
ons land. Maastricht, Parkstad Limburg en Sittard/Geleen vormen
een driepoot van stedelijke knooppunten, die voor hun verdere
ontwikkeling belang hebben bij versterkte onderlinge samenwerking.
De ligging tussen Luik, Aken en Hasselt/Genk maakt dit gebied tot
onderdeel van een internationale netwerkstad, die meer dan 3,5
miljoen inwoners telt. De regionale initiatieven om deze Europese
netwerkstad verder uit te bouwen verdienen onze steun. Een pilot
voor de Light Rail hoort daar bij. Ook Venlo is niet langer een
grensstad, maar een Europees vervoersknooppunt. De laatste
verbindingen dienen dan ook met spoed aangelegd te worden. De
Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening erkent terecht te positie van de
netwerksteden en biedt vele aanknopingspunten om onze ambities in
de komende jaren in te vullen.
5. Het Grotestedenbeleid
In het kader van het GSB is afgesproken de steden te ondersteunen
bij de integrale herontwikkeling van belangrijke binnenstedelijke
gebieden. De drie GSB steden in Limburg hebben elk hun prioritair
project vermeld in hun MOP (Meerjarig Ontwikkelings Plan). Voor
Maastricht is dit het Belvedère Project (voorheen Noord West
Entree). Voor Heerlen is dit het project Stadspark Oranje Nassau,
waarvan de uitvoering binnenkort gestart kan worden. Voor Venlo is
dit project Maasboulevard. De PvdA fractie zal er bij de betrokken
bewindslieden op aandringen deze door de steden terecht gewenste
integrale steun ook daadwerkelijk in de eigen prioritering vorm te
geven. Bovendien zal de fractie bij de bewindslieden aandringen op
prioriteit bij het formuleren van integrale steun voor de steden
Sittard/Geleen en Roermond.
6. Versterking kennisinfrasructuur
De PvdA fractie ondersteunt de inspanningen van de instellingen
van Hoger Onderwijs (een tweetal universiteiten, Universiteit
Maastricht en Open Universiteit, en de Hogeschool Zuyd)om in
samenwerking met het bedrijfsleven en de overheid de
kennisinfrastructuur als element voor een duurzame economische
ontwikkeling te versterken. De samenwerking met zusterinstellingen
in eigen land en het nabije buitenland, zoals de onlangs gestarte
Transnationale Universiteit Limburg (TUL, Universiteiten van
Maastricht en van Diepenbeek), wordt terecht als noodzakelijk
gezien. De PvdA fractie zal bij de Minister van Onderwijs
bepleiten concrete projecten op dit terrein niet alleen financieel
te steunen, maar ook regeltechnisch gemakkelijker te maken. Nu het
consortium Digitale Universiteit, waarin de OU een prominente rol
speelt, het afstandsonderwijs verder vorm gaat geven en daarin ook
zelf fors investeert, staan wij op het standpunt dat er geen grond
meer is de beoogde bezuinigingen van 10 miljoen (2002) en 15
miljoen (vanaf 2003) door te laten gaan.
7. Uitbouw grensoverschrijdende infrastructuur Parkstad Limburg
De PvdA fractie onderschrijft dat de grensoverschrijdende
infrastructuur op regionaal niveau meer aandacht nodig heeft. De
problemen die dit oplevert doen zich het duidelijkst voor in
Parkstad Limburg, stedelijke regio van bijna 300.000 inwoners,
zonder aansluitingen op het op luttele kilometers afstand gelegen
Duitse wegennet. De ringweg die de problemen moet oplossen, dreigt
de noodzakelijke rijkssteun te verliezen als gevolg van de nieuwe
financieringsregels van het MIT. De PvdA fractie heeft vorig jaar
met een kamerbreed gesteunde motie gevraagd geld uit te trekken
voor regionale investeringspakketten met de zuidelijke provincies.
Dat moet de ruimte bieden om de aansluiting op het Duitse wegennet
te realiseren.
8. De binationaliteit van het onderwijs
De grensoverschrijdende verstedelijking doet zich nergens in ons
land zo duidelijk voor als in Zuid Limburg. Op lokaal niveau wordt
al geruime tijd intensief samengewerkt. De arbeidsmarkten aan
beide zijden van de grens vloeien steeds meer in elkaar over.
Pilots om ook binationaal onderwijs mogelijk te maken hebben tot
nu toe een geringe aandacht van het Rijk. De PvdA fractie zal
aandringen op steun aan de pilots in Kerkrade en Eijsden, gericht
op structurele inbedding van binationaal onderwijs binnen beide
onderwijssystemen.
9. De vergrijzing in Zuid Limburg als voorloper van de vergrijzing in
Nederland
Door de specifieke demografische situatie, heeft Zuid Limburg bij
de vergrijzing een voorsprong van ruim 10 jaar op de rest van het
land. Om de gevolgen hiervan in kaart te brengen, is een
onderzoeksvoorstel gedaan, in samenwerking tussen lokale
overheden, zorginstellingen en actoren binnen het economisch veld.
Hierbij gaat het niet alleen om de bedreigingen zoals een
toenemend beroep op zorg en knelpunten op de arbeidsmarkt, maar
ook om het tijdig benutten van kansen op het terrein van de
woningmarkt en het seniorenbeleid. Gelet op de waardevolle
gegevens die ermee voor het beleid in het hele land kunnen worden
verkregen, verdient dit onderzoek de steun van de PvdA-fractie.
10. Het landschappark Heuvelland
Het valt toe te juichen dat het Heuvelland in de Vijfde Nota
Ruimtelijke Ordening als Nationaal Landschap wordt erkend. Omdat
dit nieuwe Nationale Landschap één van de drie bouwstenen is van
het grensoverschrijdende `Drielandenpark', is het van groot belang
dat de erkenning wordt gevolgd door het beschikbaar stellen van
voldoende financiële middelen om er ook invulling aan te geven. De
PvdA-fractie zal sich hiervoor inspannen.
11. De herstructurering van de intensieve veehouderij
Door de enorme problemen als gevolg van BSE en MKZ, is het zicht
op de noodzakelijke herstructurering van de intensieve veehouderij
enigszins verloren gegaan. Na de uitbraak van klassieke
varkenspest in 1997, heeft de sector in Limburg zeer grote
problemen gekend. De Reconstructie Wet moet hiervoor een duurzame
oplossing geven, een oplossing die echter tot nu toe te weinig
concrete resultaten heeft laten zien. Het Rijk zal samen met de
Provincie de handen ineen moeten slaan om de veehouderij een
duurzame toekomst te kunnen bieden De PvdA-fractie zal zich ervoor
inspannen dat de noodzakelijke herstructurering hoger op de
politieke agenda komt.
12. Het criterium grensligging
Bij diverse vereveningsoperaties, waarbij voor rijksfinanciering
in vele sectoren nieuwe critaria worden gehanteerd, is gebleken
dat Zuid Limburg telkenmale moet inleveren. Grensligging komt als
criterium zelden voor, maar als het wordt gehanteerd, zoals in de
discussie over de politiesterkte, blijkt dat dit in Zuid Limburg
zeer specifieke problemen oplevert. Nergens immers zijn de
bevolkingsconcentraties aan beide zijden van de grens zo groot en
nergens immers kent een Nederlandse regio zoveel verschillend
buitenland. Het brengt ons tot de conclusie dat het criterium
grensligging in voorkomende gevallen een zwaarder gewicht toekomt
bij vereveningsoperaties.
Ik ben ervan overtuigd dat dit twaalf punten programma voor de
mensen in Limburg veel kan betekenen en de samenwerking tussen de
PvdA fractie en de partijleden in Limburg verder zal versterken.
Graag blijf ik met jullie in de komende tijd de vinger aan de pols
houden over de voortgang.
Partij van de Arbeid