Beers Bedrijfsauto

'); } //-->

One Stop Shopping: veiligheidsinspectie laadkleppen combineren met jaarlijkse APK



16-03-2001
Vakkundige keuring door gecertificeerde keurmeesters Beers Bedrijfsauto zet wederom een stap in het verder uitbreiden van het One Stop Shopping concept bij haar werkplaatsen. Elke truck dient jaarlijks een APK-keuring te ondergaan, vaak gecombineerd met een grote onderhoudsbeurt. In de SCANIA-werkplaats kunt u dit bezoek natuurlijk uitstekend combineren met een
veiligheidsinspectie/onderhoudsbeurt aan de laadklep. Onderstaand volgen enkele wetenswaardigheden over de veiligheidsinspectie laadklep. Mocht u hierna nog vragen hebben, de Aftersales manager van uw Scania-dealer vertelt u er graag meer over.


1. Waarom een veiligheidsinspectie?
Net zoals door regelmatig onderhoud uit te voeren de kans op storingen zal verminderen, zo zal de jaarlijkse veiligheidsinspectie ertoe bijdragen dat de kans op (bedrijfs)ongevallen kleiner wordt. Dit is mede ingegeven door de nieuwe ARBO-wetgeving, die deze veiligheidsrichtlijn stelt voor alle til-, hijs- en hefwerktuigen die werkgevers aan werknemers ter beschikking stellen.


2. Wat houdt deze inspectie in?
De Veiligheidsinspectie voor laadkleppen is vergelijkbaar met een APK-keuring. Net als bij een APK-keuring wordt tijdens deze inspectie een aantal kritische punten gecontroleerd. De nadruk ligt hierbij op de aanwezigheid en goede werking van de diverse veiligheidsvoorzieningen. Tevens wordt gecontroleerd op slijtage, de aanwezigheid van de voorgeschreven aanduidingen en vindt er een lasttest plaats.


3. Is deze veiligheidsinspectie verplicht?
Er bestaat geen wettelijke verplichting hieromtrent met sancties zoals die gelden in de APK-wetgeving. U kunt dus geen boete krijgen uitsluitend omdat u uw laadklep niet heeft laten inspecteren. De ARBO-wet doet echter een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van werkgevers, die immers verplicht zijn om (aantoonbaar) veilig gereedschap aan werknemers ter beschikking te stellen. Indien u bij een ongeval met de laadklep niet direct kunt aantonen (middels een inspectierapport) dat de veiligheidsinspectie is uitgevoerd, loopt u aanzienlijk risico dat de arbeidsinspectie u een boete oplegt wegens nalatigheid. Bovendien zijn deze documenten ook belangrijk voor uw verzekeringsmaatschappij. Het is dus sterk aan te bevelen om u hiertegen in te dekken.


4. Waarom de veiligheidsinspectie bij de truckdealer: One Stop Shopping
Naast een goed en veilig werkende SCANIA met laadklep leidt dit tevens tot minimale (geplande) stilstand voor onderhoud. En als het voertuig, als gevolg van een storing aan de laaklep, voor 'ongeplande' stilstand zorgt, kunt u 24 uur per dag, zeven dagen per week rekenen op ondersteuning van uw SCANIA-werkplaats. Hiermee bewijst de SCANIA-dealer wederom zijn functie als aanspreekpunt voor de vervoerder als het gaat om zijn vrachtauto en wordt nogmaals het gemak van 'One Stop Shopping' onderstreept.


5. Waarom een onderhoudscontract op laadkleppen het overwegen waard is Door het afsluiten van een onderhoudscontract op uw laadklep bent u niet alleen verzekerd van een veilig en correct functionerende laadklep tegen een vast maandbedrag, u kunt bovendien met dit onderhoudscontract aantonen dat er regelmatig onderhoud aan de laadklep wordt uitgevoerd.


6. Hoe wordt de kwaliteit van de inspecties gegarandeerd? De Beers Serviceschool heeft speciaal hiervoor een training laadkleppen ontwikkeld, waaraan alle laadklepkeurmeesters in de SCANIA-werkplaatsen hebben deelgenomen. Hierdoor kunt u er zeker van zijn dat de veiligheidsinspectie aan uw laadklep door een deskundig persoon zal worden uitgevoerd. Bovendien maakt de keuringsroutine onderdeel uit van de ISO-9002 certificering en tijdens interne- en externe 'audits' zal er continue op worden toegezien dat de inspectieroutine correct wordt uitgevoerd.
Volgend bericht
Terug naar boven