Gemeente Capelle a/d IJssel

Voorlichting aan senioren succesvol

Vorig jaar oktober startte de gemeente met het huisbezoekenproject. Twee medewerkers van de gemeente hebben inmiddels vele tientallen huisbezoeken afgelegd. Het huisbezoek is een van de middelen die de gemeente inzet om senioren in de gemeente Capelle aan den IJssel te stimuleren meer gebruik te maken van de verschillende regelingen en voorzieningen.

Niet-gebruik tegengaan
In de gemeente Capelle aan den IJssel wonen ongeveer 8.600 personen van 65 jaar en ouder. Het gemeentebestuur wil het gebruik van de verschillende regelingen en voorzieningen onder deze doelgroep vergroten. Het gaat dan om een aantal landelijke en gemeentelijke regelingen en voorzieningen, zoals bijvoorbeeld huursubsidie, kwijtschelding gemeentelijke belastingen, Wet voorzieningen gehandicapten, bijzondere bijstand en de Rotterdam- en 65+ pas.

Uit de praktijk is gebleken dat veel mensen van 65 jaar en ouder geen gebruik maken van deze regelingen en voorzieningen, terwijl zij daar wel degelijk recht op hebben. De reden van dit zogenoemde niet-gebruik zijn heel verschillend. Vaak is er sprake van onwetendheid. Ook komt het voor dat wordt gedacht ik kom toch niet in aanmerking voor deze regeling. Daarnaast speelt schaamte - een beroep doen op steun - en drempelvrees een rol of wordt opgezien tegen het invullen van de soms ingewikkelde aanvraagformulieren.

Matige belangstelling folders
Om dit niet-gebruik terug te dringen stuurt de gemeente alle Capellenaren die 65 jaar worden een folder toe. De folder bevat een overzicht van de folders die over de diverse regelingen en voorzieningen bestaan. Met de antwoordkaart zijn deze kosteloos op te vragen. Inmiddels heeft de gemeente 116 personen een folder 65+ Informatie over regelingen & voorzieningen toegestuurd. Bijna 10% van de aangeschreven doelgroep reageerde met de aanvraag van één of meerdere folders. Met name de folder van de WVG werd veel aangevraagd.

Huisbezoeken scoren goed
Bij het huisbezoekenproject was het succes groter. Een groot deel van de inwoners van de gemeente van 75 jaar en ouder werden benaderd voor een huisbezoek. In totaal gingen 650 brieven de deur uit met het aanbod voor een huisbezoek. 200 personen/gezinnen, ofwel 31,3%, vroegen daadwerkelijk om een huisbezoek. Na het terugsturen van de antwoordkaart nam één van de gemeentelijke voorlichters, de heer R.H. de Boer of mevrouw H.C. Melis, contact op met de aanvrager voor een afspraak.

Tijdens het huisbezoek wordt samen met de aanvrager bekeken of hij of zij aanspraak kan maken op bepaalde regelingen of voorzieningen. Hulp bij het regelen van afspraken voor het indienen van aanvragen en het wijzen van de juiste weg naar instanties behoort ook tot de service die de medewerker van de gemeente tijdens een huisbezoek kan bieden.

Nog geen conclusies
Het is nu nog te vroeg om na te kunnen gaan of het gebruik, dankzij deze aanpak, sterk is toegenomen. Daarvoor moet eerst een groot deel van alle aanvragen ook zijn behandeld.

Voor meer informatie
Als u meer wilt weten over het folderpakket of een huisbezoek, dan kunt u contact opnemen met de heer R.H. de Boer of met mevrouw H.C Melis, telefoon: 2848456 of 2848368. U kunt het beste bellen op werkdagen tussen 07.30 uur en 09.00 uur.