Voorlichting aan senioren succesvol
Vorig jaar oktober startte de gemeente met het huisbezoekenproject.
Twee medewerkers van de gemeente hebben inmiddels vele tientallen
huisbezoeken afgelegd. Het huisbezoek is een van de middelen die de
gemeente inzet om senioren in de gemeente Capelle aan den IJssel te
stimuleren meer gebruik te maken van de verschillende regelingen en
voorzieningen.
Niet-gebruik tegengaan
In de gemeente Capelle aan den IJssel wonen ongeveer 8.600 personen
van 65 jaar en ouder. Het gemeentebestuur wil het gebruik van de
verschillende regelingen en voorzieningen onder deze doelgroep
vergroten. Het gaat dan om een aantal landelijke en gemeentelijke
regelingen en voorzieningen, zoals bijvoorbeeld huursubsidie,
kwijtschelding gemeentelijke belastingen, Wet voorzieningen
gehandicapten, bijzondere bijstand en de Rotterdam- en 65+ pas.
Uit de praktijk is gebleken dat veel mensen van 65 jaar en ouder geen gebruik maken van deze regelingen en voorzieningen, terwijl zij daar wel degelijk recht op hebben. De reden van dit zogenoemde niet-gebruik zijn heel verschillend. Vaak is er sprake van onwetendheid. Ook komt het voor dat wordt gedacht ik kom toch niet in aanmerking voor deze regeling. Daarnaast speelt schaamte - een beroep doen op steun - en drempelvrees een rol of wordt opgezien tegen het invullen van de soms ingewikkelde aanvraagformulieren.
Matige belangstelling folders
Om dit niet-gebruik terug te dringen stuurt de gemeente alle
Capellenaren die 65 jaar worden een folder toe. De folder bevat een
overzicht van de folders die over de diverse regelingen en
voorzieningen bestaan. Met de antwoordkaart zijn deze kosteloos op
te vragen. Inmiddels heeft de gemeente 116 personen een folder 65+
Informatie over regelingen & voorzieningen toegestuurd. Bijna 10%
van de aangeschreven doelgroep reageerde met de aanvraag van één of
meerdere folders. Met name de folder van de WVG werd veel
aangevraagd.
Huisbezoeken scoren goed
Bij het huisbezoekenproject was het succes groter. Een groot deel
van de inwoners van de gemeente van 75 jaar en ouder werden
benaderd voor een huisbezoek. In totaal gingen 650 brieven de deur
uit met het aanbod voor een huisbezoek. 200 personen/gezinnen,
ofwel 31,3%, vroegen daadwerkelijk om een huisbezoek. Na het
terugsturen van de antwoordkaart nam één van de gemeentelijke
voorlichters, de heer R.H. de Boer of mevrouw H.C. Melis, contact
op met de aanvrager voor een afspraak.
Tijdens het huisbezoek wordt samen met de aanvrager bekeken of hij
of zij aanspraak kan maken op bepaalde regelingen of voorzieningen.
Hulp bij het regelen van afspraken voor het indienen van aanvragen
en het wijzen van de juiste weg naar instanties behoort ook tot de
service die de medewerker van de gemeente tijdens een huisbezoek
kan bieden.
Nog geen conclusies
Het is nu nog te vroeg om na te kunnen gaan of het gebruik, dankzij
deze aanpak, sterk is toegenomen. Daarvoor moet eerst een groot
deel van alle aanvragen ook zijn behandeld.
Voor meer informatie
Als u meer wilt weten over het folderpakket of een huisbezoek, dan
kunt u contact opnemen met de heer R.H. de Boer of met mevrouw H.C
Melis, telefoon: 2848456 of 2848368. U kunt het beste bellen op
werkdagen tussen 07.30 uur en 09.00 uur.