DAEWOO MOTOR BENELUX
Daewoo werkt hard aan succesvolle herstructurering
+ HERSTELPLAN VERLOOPT VOLGENS SCHEMA
+ NIEUWE DAEWOO KALOS IN 2002 OP DE MARKT
+ DAEWOO DISTRICENTER HAZELDONK VOLLEDIG OPERATIONEEL
Hoofddorp, 16 maart 2001 - De Koreaanse automobielproducent Daewoo
Motor werkt momenteel hard aan de herstructurering van het concern,
zowel in Korea bij de productiefaciliteiten als wereldwijd bij de
nationale verkoopkantoren en buitenlandse fabrieken. En over de
vooruitzichten zijn de bewindvoerders gunstig gestemd. Eind vorig jaar
raakte Daewoo in financiële problemen doordat Ford zich onverwacht
terugtrok uit het overleg voor overname. Daewoo werd vervolgens door
de Koreaanse overheid de status van 'court receivership' toegekend, te
vergelijken met de Nederlandse rechtssituatie van 'surseance van
betaling'. J.C. Park, de President van Daewoo Motor Benelux: 'Het is
jammer dat in de media daarop de perceptie is ontstaan, dat Daewoo
definitief failliet zou zijn, want dat is geenszins het geval.
Integendeel, door die nieuwe rechtspositie werd en wordt Daewoo door
de overheid in de gelegenheid gesteld letterlijk 'orde op zaken' te
stellen. Met een financiële injectie door de banken is voldoende
kapitaal gefourneerd om Daewoo operationeel te houden, in afwachting
van verdere ontwikkelingen.'
Voor het verlenen van de ondersteuning door de Koreaanse overheid en
de Banken is wel een aantal voorwaarden gesteld aan de directie van
Daewoo, met als oogmerk een solide basis te creëren voor de toekomst,
waardoor de autofabrikant een interessante partij kan worden voor een
overnamepartner. Of een situatie, waarbij Daewoo zelfstandig de
bedrijfsactiviteiten voortzet. Criteria voor die ondersteuning:
+ Het terugbrengen van het personeelsbestand in Zuid Korea
+ Het herstructureren, verkopen of sluiten van verliesgevende
operaties
in het buitenland
+ Het doorvoeren van een uitgebreid kostenbesparingsprogramma
+ Het terugbrengen van uitgaven
Ook zijn een divisie van het internationale accountantsbureau Ernst &
Young en Arthur Andersen aangesteld als adviseurs voor de rechtbank.
Herstructureringsplan
In november vorig jaar werd een begin gemaakt met de uitvoering van de
plannen die moeten leiden tot een afgeslankt en gezond Daewoo Motor.
Daartoe moest het personeelsbestand in Korea worden ingekrompen met
6.884 werknemers (5.495 arbeiders en 1.390 werknemers van de staf).
Een groot gedeelte van die werknemers heeft overigens gebruik gemaakt
van een speciale afvloeiingsregeling, die door Daewoo in het leven is
geroepen, waartoe uiteindelijk slechts 1.751 gedwongen ontslagen zijn
gevallen.
Het verdere verloop van de herstructurering ontwikkelt zich gunstig.
Ingrepen als aanzienlijke kostenbesparingen, verkoop van vaste activa
en doorgevoerde prijs-verhogingen hebben in januari dit jaar zelfs
geleid tot een verbeterde rentabiliteit van 68 miljoen dollar op een
jaarplan van 800 miljoen dollar. Daewoo probeert verder zo veel
mogelijk kosten te besparen. Daarnaast is Daewoo in gesprek met alle
leveranciers om een 5% kostenbesparing te realiseren van alle
materialen.
Volgens de richtlijnen van de Rechtbank is Daewoo deze maand
gesprekken begonnen met de crediteuren voor sanering van een groot
deel van de schulden. De huidige Chairman Lee heeft veel ervaring
opgedaan in dit soort processen, onder andere enkele jaren geleden bij
het begeleiden van Kia Motor bij een soortgelijk proces.
Fabrieken
In tegenstelling tot de indruk die is gevestigd, zijn de Daewoo
fabrieken in Korea voortdurend operationeel gebleven. De fabrieken in
Kunsan en Changwon hebben de gehele tijd op volle toeren doorgedraaid
voor de productie van de Tacuma en de zojuist vernieuwde Matiz.
Alleen de fabriek in Bupyong is tijdelijk, drie weken, gesloten
geweest om de oplopende voorraad nieuwe auto's op een verantwoord peil
terug te brengen en om een interne reorganisatie, nodig voor de
kostenverlaging, door te voeren. De tijdelijke sluiting ging gepaard
met acties, georganiseerd door de vakbonden die in Korea een krachtige
positie hebben. Op 16 februari 2001, na het horen van het nieuws dat
1.750 werknemers ontslagen moesten worden, hebben enkele leden van de
fabrieksvakbond een demonstratie georganiseerd in de Bupyong fabriek.
Na drie dagen was de politie helaas genoodzaakt op te treden om een
einde te maken aan de ongeregeldheden. De President van Korea, Mr. Kim
Dae Jung, heeft overigens recentelijk verklaard dat de ontslagen -
helaas - onvermijdelijk zijn geweest. De situatie heeft zich intussen
weer genormaliseerd.
Onderzoek naar vroegere directieleden
Momenteel loopt er in Korea een onderzoek naar het gedrag van de
oprichter van Daewoo, de heer Kim Woo Choong, en enkele voormalige
Daewoo directieleden. Young-Kook Lee, President Daewoo Motor Co.: 'Er
hebben inmiddels arrestaties plaatsgevonden van voormalige Daewoo
directieleden, maar deze affaire staat geheel los van de huidige
situatie en directie. De aanhoudingen zijn uitsluitend verricht om
misstappen in het verleden te onderzoeken.'
General Motors / Fiat
General Motors, de grootste automobielproducent ter wereld, en Fiat
hebben in december vorig jaar hernieuwde interesse uitgesproken voor
een gezamenlijke overname van Daewoo nadat Ford zich teruggetrokken
had. Daartoe is een zogenaamd 'boekenonderzoek' opgestart, dat nog
steeds voortduurt en waarvan de uitkomst op korte termijn wordt
verwacht. Tot dit 'boekenonderzoek' behoren ook bezoeken aan alle
Daewoo-vestigingen buiten Korea. Zo is eind februari ook een bezoek
gebracht aan Daewoo Motor Benelux in Hoofddorp.
Toekomst tot juni 2001
Daewoo crediteur Korea Development Bank heeft toegezegd om na het
realiseren van de vereiste personeelssterkte de financiering voort te
zetten om de operationele kracht van Daewoo Motor te garanderen.
Daarnaast heeft de Inchon Superior Court, die het verloop van de
herstructurering monitort en controleert, eind februari besloten om
het proces, dat uiteindelijk moet resulteren in een officieel 'court
receivership', te continueren. Hiertoe zullen de beambten, die
verantwoordelijk zijn voor het verlenen van het 'court receivership',
op 15 juni aanstaande een herstructureringsplan indienen. Na deze
datum zal dan de feitelijke 'court receivership' status aan Daewoo
worden verleend. Rond die tijd zal ook duidelijk zijn of General
Motors/Fiat een acceptabel bod gaat uitbrengen om Daewoo Motor in te
lijven.
Toekomst na juni 2001
Voor Daewoo zijn er twee opties mogelijk voor de toekomst na medio
2001, die ten grondslag liggen aan het herstructureringsplan.
1 Samengaan met General Motors/Fiat
2 Doorgaan als zelfstandig autoproducent
1) De eerste optie, een samengaan met General Motors/Fiat, heeft de
voorkeur van veel betrokken partijen. De expansiemogelijkheden van
General Motors en Fiat in Azië zijn sterk afhankelijk van een stevige
positie op de Koreaanse markt. Zuid Korea kent nog een enorm
groeipotentieel, terwijl ook het vaste land van China de komende
decennia ontsloten zal worden als automobielland. Korea zal dan dienen
als bruggenhoofd.
2) De tweede optie, en de laatste maanden aan belang winnend, is die
van het doorgaan van Daewoo als onafhankelijk autofabrikant, in ieder
geval op de korte termijn. De recente financiële resultaten van Daewoo
geven voor deze ontwikkeling een bemoedigend beeld. En wanneer deze
opwaartse trend, gebaseerd op de genomen herstructureringsmaatregelen
zoals het drastisch verlagen van de bedrijfskosten, zich voortzet
wordt de positie van Daewoo voor een mogelijke andere alliantiepartner
steeds aantrekkelijker.
Nieuwe modellen & Concept Cars
Naast alle onderzoeken die plaatsvinden om het herstructureringsplan
uit te kunnen voeren, zijn de technische en design ingenieurs van
Daewoo gewoon ook hard bezig met de ontwikkeling van nieuwe
uitvoeringen en modellen. De Matiz zal eind dit jaar tevens leverbaar
worden met een automatische versnellingsbak, enige tijd later gevolgd
door een 1.0 liter motor. Ook de Tacuma reeks zal worden uitgebreid
met onder andere een 1.6i motor. Terwijl het Koreaanse automerk begin
2002 de Daewoo Kalos zal introduceren. Deze werd reeds getoond op
shows en betekent een intrede met een volumemodel in het belangrijke
B-marktsegment.
Nederlandse situatie
De situatie in Korea heeft natuurlijk zijn invloed op Daewoo Motor
Benelux gehad. Directeur Marketing Peter Zijlstra: 'We hebben voorzien
dat ten gevolge van de situatie in Korea onze verkopen zouden
teruglopen. We hadden ons hierop ingesteld en tijdig kunnen
anticiperen. En hoewel we ook nog eens de markt tegen hebben, zijn
onze verkopen nu min of meer genormaliseerd. Het klinkt wellicht
vreemd maar de situatie van ons moederbedrijf heeft ons juist
gestimuleerd en gemotiveerd om extra inspanningen te leveren. Begin
dit jaar is de nieuwe Matiz succesvol gepresenteerd en hebben we met
de gehele organisatie het Daewoo lustrum in Nederland gevierd. Ook de
AutoRAI is voor ons uiterst succesvol verlopen, terwijl de
voorraadpositie van Daewoo Motor Benelux goed is. Op dit moment zijn
er dan ook genoeg Daewoo's in voorraad voor de Nederlandse
dealerorganisatie. Terwijl naast het succesvolle volumemodel Matiz de
nieuwe Tacuma compact MPV nu volop leverbaar is.
De dealerorganisatie van Daewoo in Nederland vormt een solide basis om
onze marktpositie te verdedigen en weer uit te bouwen. Ook is er een
aanvang gemaakt met de directe levering van onderdelen aan de Daewoo
dealers in Europa vanuit het nieuwe Parts & Accessories
distributiecentrum van Daewoo in Hazeldonk bij de Nederlands-Belgische
grens, dat sinds begin dit jaar volledig operationeel is. Met
realistische inachtneming van de huidige situatie zijn wij overtuigd,
dat wij dit jaar onze aanwezigheid op de Nederlandse markt kunnen
consolideren. Terwijl voor de iets langere termijn, wanneer er
duidelijkheid is geschapen, wij vast van zins zijn onze aanwezigheid
te vergroten. Kortom, onze visie voor de nabije toekomst is
kristalduidelijk. Keihard werken, onze dealerorganisatie blijven
motiveren en verder professionaliseren. En voortgaan onze prima
producten, met een nog grotere merk-beleving, op de markt te
zetten.'
President J.C. Park, President Daewoo Motor Benelux
'Daewoo heeft absoluut toekomst,' verklaart de President van Daewoo
Motor Benelux, J.C. Park tot slot. 'Maar we sluiten onze ogen niet
voor de werkelijkheid.
De eerste fase van de hervormingen is succesvol afgesloten met de
inkrimping van het personeelsbestand van Daewoo in Korea. De tweede
fase is de afronding van het herstructureringsplan. Iedereen bij
Daewoo, zowel in Korea als in de rest van de wereld, werkt er hard aan
om de bedrijfsvoering te normaliseren, waarbij wij in Korea enorm
worden gesteund door en het vertrouwen genieten van de regering en de
crediteuren. Door onze uitgebreide interne inspanningen en die steun
van buiten het bedrijf wordt gebouwd aan een hechte basis voor een
nieuw begin voor Daewoo Motor.'
DAEWOO DISTRIBUTIE CENTRUM IN HAZELDONK VOLLEDIG OPERATIONEEL
+ Europese onderdelen voorziening voor Daewoo vanuit Nederland
Het nieuwe Parts & Accessories distributie centrum van Daewoo in
Hazeldonk bij de Nederlands-Belgische grens is midden vorig jaar in
gebruik genomen en inmiddels volledig operationeel. Tevens is er een
aanvang gemaakt met de nieuwe distributievorm van onderdelen aan de
Daewoo dealers in Europa, Direct Delivery. In de opstartfase worden de
dealers in Nederland, België en Luxemburg als eerste landen in Europa
direct beleverd vanuit Hazeldonk. Dit jaar zal Direct Delivery ook
worden geïntroduceerd in Denemarken en Oostenrijk, waarna later heel
Frankrijk zal volgen.
Daewoo distributiecentrum Hazeldonk
Het vorige onderdelen magazijn van Daewoo bevond zich in Son, bij
Eindhoven. Maar door de toenemende verkopen van Daewoo, (dit jaar
wordt de 1 miljoenste nieuwe Daewoo in Europa verwacht), moest worden
uitgezien naar een nieuw distributiecentrum. De totale oppervlakte van
het Daewoo Onderdelen Distributiecentrum in Hazeldonk is 50.000 m2
groot, waarvan 30.000 m2 in beslag wordt genomen door het warehouse.
Gemiddeld liggen er 34.000 verschillende onderdelen in voorraad, in
totaal 3,2 miljoen stuks. Terwijl er wekelijks zo'n 12.000 producten
door geheel Europa worden verzonden naar de diverse nationale Daewoo
organisaties. In totaal zijn er 42 medewerkers werkzaam in Hazeldonk:
14 op kantoor en 28 op de werkvloer.
Toekomst
Voor de toekomst koestert het Daewoo Onderdelencentrum grootse
plannen. Zo wordt er onderzocht of de onderdelenvoorziening voor
Daewoo Vorkheftrucks ook vanuit Hazeldonk kan worden verzorgd. Tevens
gaat DMEPC de ontwikkeling en inkoop van accessoires ter hand nemen
voor Daewoo in West Europa, terwijl in de toekomst DMEPC meer en meer
onderdelen in Europa zal laten produceren. Hetgeen gunstig zal zijn
voor de levertijd en de kostprijs dankzij veel lagere
transportkosten.
Direct Delivery
Peter Komijn, Directeur After Sales van Daewoo Motor Benelux: 'Het
voldoen aan de klantenverwachtingen staat bij Daewoo hoog in het
vaandel. Daarbij hoort dat er geen onnodige wachttijden ontstaan bij
onderhoud en reparatie van de auto. Voordelen van Direct Delivery
zijn, dat er een veel groter assortiment direct op voorraad is en dat
de onderdelen minder fysieke behandelingen ondergaan. Daardoor is er
een geringere kans op fouten en beschadigingen. Wanneer de onderdelen
speciaal besteld zijn in Korea, dan kunnen ze na binnenkomst bij het
centrum DMEPC al een dag later bij de dealer liggen. De ingebruikname
van Hazeldonk betekent voor onze klanten dan ook een verdere toename
van de serviceverlening.'