Hoogvliet, deelgemeente Rotterdam
314. Twee verkeersbesluiten 16 maart 2001: Groene Kruisweg/Dorpsstraat en
Sprong
16 maart 2001
Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hoogvliet heeft 2
verkeersbesluiten genomen op grond van het RVV 1990: het gaat om het
afsluiten van de Dorpsstraat in de ochtendspits voor verkeer vanaf de
Groene Kruisweg en om het intrekken van de gesloten verklaring Sprong
vanaf de Middenbaan Noord(zodat daar geparkeerd kan worden).
VERKEERSBESLUITEN
Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hoogvliet heeft 2
verkeersbesluiten genomen op grond van het RVV 1990: het gaat om
1. Afsluiten Dorpsstraat in de ochtendspits
2. Intrekken gesloten verklaring Sprong
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belanghebbenden
tegen dit besluit bezwaar aantekenen binnen een termijn van 6
weken na publicatie van dit besluit bij het dagelijks bestuur van
de deelgemeenteraad van Hoogvliet, Postbus 600, 3190 AN Hoogvliet.
Het bezwaar dient schriftelijk gemotiveerd te worden ingediend.
Een eventueel bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Indien een bezwaarschrift wordt ingediend, kan de bezwaarde een
verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de president
van de Arrondissementsrechtbank, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.
1. Afsluiten Dorpsstraat in de ochtendspits
Op de Dorpsstraat is vanwege het karakter en indeling van de weg
en vanwege de verkeersveiligheid éénrichtingsverkeer is ingesteld
voor motorvoertuigen.
De Dorpsstraat maakt ook deel uit van het al eerder genomen
besluit tot instellen van een aantal zones met een maximumsnelheid
van 30 km per uur. (Dit besluit zal naar verwachting nog dit jaar
worden geëffectueerd door plaatsing van de nodige verkeersborden).
In toenemende mate wordt de Dorpsstraat vooral in de
ochtendspitsuren gebruikt als alternatieve route om de
verkeerslichten op de Groene Kruisweg te vermijden. De Dorpsstraat
krijgt hierdoor in toenemende mate te maken met onnodig en
ongewenst verkeer waardoor de veiligheid van voetgangers en
fietsers in het gedrang komt.
Mede naar aanleiding van een verzoek van bewoners heeft het
dagelijks bestuur daarom besloten op om de Groene Kruisweg voor
motorvoertuigen die uit de richting van de Aveling komen de
verplichting in te stellen om recht door te gaan. Deze
verplichting geldt op werkdagen van 7 tot 9 uur.
De bereikbaarheid van de Dorpsstraat wordt hierdoor in deze
periode voor motorvoertuigen minimaal, maar in de afweging tussen
verkeersveiligheid en bereikbaarheid heeft het dagelijks bestuur
toch voor het treffen van deze maatregel gekozen.
Volledige tekst van het besluit.
2. Intrekken gesloten verklaring Sprong
De Sprong is gesloten voor motorvoertuigen vanaf de Middenbaan Noord.
Dat is destijds zo besloten om sluipverkeer via de Kinheim en een
overbelasting van het kruispunt met de Aveling te voorkomen.
Door de reconstructie van de Aveling is het eerste deel van de Sprong
vanaf de Aveling omgevormd tot fietspad.
Het verbod om vanaf de Middenbaan Noord met een motorvoertuig de
Sprong in te rijden heeft daardoor zijn zin verloren: motorvoertuigen
die de Sprong inrijden mogen niet verder dan het fietspad zodat de
Sprong niet meer als sluiproute kan functioneren.
Het dagelijks bestuur heeft daarom besloten om de gesloten verklaring
van de Sprong in te trekken en het betreffende verkeersbord te
vervangen door het bord "doodlopende weg"(behalve voor fietsers en
voetgangers).
De Sprong wordt hierdoor weer voor motorvoertuigen bereikbaar en gaat
deel uitmaken van het parkeerterrein Middenbaan Noord. Omdat hier
alleen in de vakken mag worden geparkeerd zullen er in de Sprong ook
gemarkeerde parkeervakken aangebracht worden. Om auto's ruimte te
geven om keren en voor de veiligheid van de fietsers wordt het
parkeren slechts aan één zijde van de Sprong toegestaan. (alleen in de
vakken !)
Volledige tekst van het besluit.
VERKEERSBESLUIT
Besluitnr.D01.0207P
Datum: 16 maart 2001
Groene Kruisweg; Verplichting recht door te gaan bij Dorpsstraat.
Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet,
ter zake bevoegd ingevolge het besluit van de gemeenteraad van Rotterdam van 21 december 1995 (Gemeenteblad 1995 nr.142) en het besluit van de raad van de deelgemeente Hoogvliet van 25 april 1996,
overwegende dat
op de Dorpsstraat éénrichtingsverkeer is ingesteld voor
motorvoertuigen vanwege het karakter en indeling van de weg en vanwege
de verkeersveiligheid;
in toenemende mate bestuurders van motorvoertuigen vooral in de
ochtendspitsuren de Dorpsstraat gebruiken als alternatieve route om de
verkeerslichten op de Groene Kruisweg te vermijden, waardoor de
Dorpsstraat in toenemende mate wordt belast met onnodig en ter plaatse
ongewenst verkeer waardoor de veiligheid van voetgangers en fietsers
in het gedrang komt;
dat het daarom aanbeveling verdient om de toegang tot de Dorpsstraat
voor motorvoertuigen uit westelijke richting te verbieden door op de
Groene Kruisweg ter hoogte van de Dorpsstraat door plaatsing van bord
D04 van het RVV 1990 een verplichting in te stellen om, rechtdoor te
gaan;
gelet op het terzake gevoerde overleg met de Regiopolitie
Rotterdam-Rijnmond, basiseenheid Hoogvliet;
overwegende dat deze maatregel strekt tot het verzekeren van de
veiligheid op de weg, het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid
van het verkeer en ter bescherming van de weggebruikers (art. 2 WVW);
gelet op art. 18 van de Wegenverkeerswet en gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):
BESLUIT:
door plaatsing van bord D04 van het RVV 1990 op de Groene Kruisweg
voor het verkeer komend uit westelijke richting de verplichting in te
stellen om rechtdoor te gaan op maandag tot en met vrijdag tussen
07.00 en 09.00 uur.
Aldus vastgesteld op 13 maart 2001
Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet.
Gepubliceerd in Weekblad Delta op: 21 maart 2001.
Terug naar boven.
VERKEERSBESLUIT
besluitnr. D01.0207 P
Datum: 16 maart 2001
Sprong; intrekken gesloten verklaring voor motorvoertuigen
Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet,
ter zake bevoegd ingevolge het besluit van de gemeenteraad van Rotterdam van 21 december 1995 (Gemeenteblad 1995 nr.142) en het besluit van de raad van de deelgemeente Hoogvliet van 25 april 1996,
overwegende dat
de Sprong tussen de Aveling en de Middenbaan Noord gesloten is voor
motorvoertuigen komend vanaf de Middenbaan Noord, om te voorkomen dat
het kruispunt Aveling-Sprong-Tijmweg wordt overbelast en om te
voorkomen dat de Sprong als sluiproute wordt gebruikt bij filevorming
op de Groene Kruisweg richting Spijkenisse;
als gevolg van de reconstructie van de Aveling de Sprong nog slechts
door middel van fiets- en bromfietspaden op de Aveling is aangesloten;
dat de gesloten verklaring van de Sprong voor motorvoertuigen komend
vanaf de Middenbaan Noord daardoor geen functie meer heeft, en dat
daardoor de parkeergelegenheid langs de Sprong (bereikbaar voor
motorvoertuigen vanaf de Aveling) verloren is gegaan;
dat de Sprong als (voor motorvoertuigen) doodlopende weg kan worden
betrokken bij het parkeerterrein Middenbaan Noord e.o. waar het
parkeren slechts in de vakken is toegestaan;
dat om op de Sprong te kunnen parkeren er parkeervakken aangebracht
moeten worden;
gelet op het terzake gevoerde overleg met de Regiopolitie
Rotterdam-Rijnmond, basiseenheid Hoogvliet;
overwegende dat deze maatregel strekt tot het verzekeren van de
veiligheid op de weg, het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid
van het verkeer en ter bescherming van de weggebruikers (art. 2 WVW);
gelet op art. 18 van de Wegenverkeerswet en gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):
BESLUIT:
1. in te trekken de gesloten verklaring van de Sprong voor
motorvoertuigen komend vanaf de Middenbaan Noord;
2. langs de noordzijde van Sprong op het weggedeelte tussen de
Middenbaan Noord en de inrit naar het terrein van het
politiebureau parkeervakken te markeren waarbinnen geparkeerd kan
worden.
Aldus vastgesteld op 13 maart 2001
Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet,
Gepubliceerd in Weekblad Delta op: 21 maart 2001.