Hoogvliet, deelgemeente Rotterdam

314. Twee verkeersbesluiten 16 maart 2001: Groene Kruisweg/Dorpsstraat en Sprong

16 maart 2001

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hoogvliet heeft 2 verkeersbesluiten genomen op grond van het RVV 1990: het gaat om het afsluiten van de Dorpsstraat in de ochtendspits voor verkeer vanaf de Groene Kruisweg en om het intrekken van de gesloten verklaring Sprong vanaf de Middenbaan Noord(zodat daar geparkeerd kan worden).

VERKEERSBESLUITEN

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Hoogvliet heeft 2 verkeersbesluiten genomen op grond van het RVV 1990: het gaat om
1. Afsluiten Dorpsstraat in de ochtendspits
2. Intrekken gesloten verklaring Sprong
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit bezwaar aantekenen binnen een termijn van 6 weken na publicatie van dit besluit bij het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet, Postbus 600, 3190 AN Hoogvliet. Het bezwaar dient schriftelijk gemotiveerd te worden ingediend. Een eventueel bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. Indien een bezwaarschrift wordt ingediend, kan de bezwaarde een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.
1. Afsluiten Dorpsstraat in de ochtendspits Op de Dorpsstraat is vanwege het karakter en indeling van de weg en vanwege de verkeersveiligheid éénrichtingsverkeer is ingesteld voor motorvoertuigen.
De Dorpsstraat maakt ook deel uit van het al eerder genomen besluit tot instellen van een aantal zones met een maximumsnelheid van 30 km per uur. (Dit besluit zal naar verwachting nog dit jaar worden geëffectueerd door plaatsing van de nodige verkeersborden). In toenemende mate wordt de Dorpsstraat vooral in de ochtendspitsuren gebruikt als alternatieve route om de verkeerslichten op de Groene Kruisweg te vermijden. De Dorpsstraat krijgt hierdoor in toenemende mate te maken met onnodig en ongewenst verkeer waardoor de veiligheid van voetgangers en fietsers in het gedrang komt.
Mede naar aanleiding van een verzoek van bewoners heeft het dagelijks bestuur daarom besloten op om de Groene Kruisweg voor motorvoertuigen die uit de richting van de Aveling komen de verplichting in te stellen om recht door te gaan. Deze verplichting geldt op werkdagen van 7 tot 9 uur. De bereikbaarheid van de Dorpsstraat wordt hierdoor in deze periode voor motorvoertuigen minimaal, maar in de afweging tussen verkeersveiligheid en bereikbaarheid heeft het dagelijks bestuur toch voor het treffen van deze maatregel gekozen. Volledige tekst van het besluit.

2. Intrekken gesloten verklaring Sprong

De Sprong is gesloten voor motorvoertuigen vanaf de Middenbaan Noord. Dat is destijds zo besloten om sluipverkeer via de Kinheim en een overbelasting van het kruispunt met de Aveling te voorkomen.

Door de reconstructie van de Aveling is het eerste deel van de Sprong vanaf de Aveling omgevormd tot fietspad.

Het verbod om vanaf de Middenbaan Noord met een motorvoertuig de Sprong in te rijden heeft daardoor zijn zin verloren: motorvoertuigen die de Sprong inrijden mogen niet verder dan het fietspad zodat de Sprong niet meer als sluiproute kan functioneren. Het dagelijks bestuur heeft daarom besloten om de gesloten verklaring van de Sprong in te trekken en het betreffende verkeersbord te vervangen door het bord "doodlopende weg"(behalve voor fietsers en voetgangers).

De Sprong wordt hierdoor weer voor motorvoertuigen bereikbaar en gaat deel uitmaken van het parkeerterrein Middenbaan Noord. Omdat hier alleen in de vakken mag worden geparkeerd zullen er in de Sprong ook gemarkeerde parkeervakken aangebracht worden. Om auto's ruimte te geven om keren en voor de veiligheid van de fietsers wordt het parkeren slechts aan één zijde van de Sprong toegestaan. (alleen in de vakken !)

Volledige tekst van het besluit.

VERKEERSBESLUIT
Besluitnr.D01.0207P
Datum: 16 maart 2001

Groene Kruisweg; Verplichting recht door te gaan bij Dorpsstraat.

Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet,

ter zake bevoegd ingevolge het besluit van de gemeenteraad van Rotterdam van 21 december 1995 (Gemeenteblad 1995 nr.142) en het besluit van de raad van de deelgemeente Hoogvliet van 25 april 1996,

overwegende dat

op de Dorpsstraat éénrichtingsverkeer is ingesteld voor motorvoertuigen vanwege het karakter en indeling van de weg en vanwege de verkeersveiligheid;

in toenemende mate bestuurders van motorvoertuigen vooral in de ochtendspitsuren de Dorpsstraat gebruiken als alternatieve route om de verkeerslichten op de Groene Kruisweg te vermijden, waardoor de Dorpsstraat in toenemende mate wordt belast met onnodig en ter plaatse ongewenst verkeer waardoor de veiligheid van voetgangers en fietsers in het gedrang komt;

dat het daarom aanbeveling verdient om de toegang tot de Dorpsstraat voor motorvoertuigen uit westelijke richting te verbieden door op de Groene Kruisweg ter hoogte van de Dorpsstraat door plaatsing van bord D04 van het RVV 1990 een verplichting in te stellen om, rechtdoor te gaan;

gelet op het terzake gevoerde overleg met de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond, basiseenheid Hoogvliet;

overwegende dat deze maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en ter bescherming van de weggebruikers (art. 2 WVW);

gelet op art. 18 van de Wegenverkeerswet en gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

BESLUIT:

door plaatsing van bord D04 van het RVV 1990 op de Groene Kruisweg voor het verkeer komend uit westelijke richting de verplichting in te stellen om rechtdoor te gaan op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 09.00 uur.

Aldus vastgesteld op 13 maart 2001

Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet. Gepubliceerd in Weekblad Delta op: 21 maart 2001.

Terug naar boven.

VERKEERSBESLUIT

besluitnr. D01.0207 P
Datum: 16 maart 2001

Sprong; intrekken gesloten verklaring voor motorvoertuigen

Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet,

ter zake bevoegd ingevolge het besluit van de gemeenteraad van Rotterdam van 21 december 1995 (Gemeenteblad 1995 nr.142) en het besluit van de raad van de deelgemeente Hoogvliet van 25 april 1996,

overwegende dat
de Sprong tussen de Aveling en de Middenbaan Noord gesloten is voor motorvoertuigen komend vanaf de Middenbaan Noord, om te voorkomen dat het kruispunt Aveling-Sprong-Tijmweg wordt overbelast en om te voorkomen dat de Sprong als sluiproute wordt gebruikt bij filevorming op de Groene Kruisweg richting Spijkenisse;
als gevolg van de reconstructie van de Aveling de Sprong nog slechts door middel van fiets- en bromfietspaden op de Aveling is aangesloten; dat de gesloten verklaring van de Sprong voor motorvoertuigen komend vanaf de Middenbaan Noord daardoor geen functie meer heeft, en dat daardoor de parkeergelegenheid langs de Sprong (bereikbaar voor motorvoertuigen vanaf de Aveling) verloren is gegaan; dat de Sprong als (voor motorvoertuigen) doodlopende weg kan worden betrokken bij het parkeerterrein Middenbaan Noord e.o. waar het parkeren slechts in de vakken is toegestaan;
dat om op de Sprong te kunnen parkeren er parkeervakken aangebracht moeten worden;

gelet op het terzake gevoerde overleg met de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond, basiseenheid Hoogvliet;

overwegende dat deze maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en ter bescherming van de weggebruikers (art. 2 WVW);

gelet op art. 18 van de Wegenverkeerswet en gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

BESLUIT:

1. in te trekken de gesloten verklaring van de Sprong voor motorvoertuigen komend vanaf de Middenbaan Noord;
2. langs de noordzijde van Sprong op het weggedeelte tussen de Middenbaan Noord en de inrit naar het terrein van het politiebureau parkeervakken te markeren waarbinnen geparkeerd kan worden.

Aldus vastgesteld op 13 maart 2001

Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet, Gepubliceerd in Weekblad Delta op: 21 maart 2001.