DEPRESSIE STICHTING

Als jongeren dreigen vast te lopen

PERSBERICHT

STUDIEDAG: 'Als jongeren dreigen vast te lopen'

Achtergrond
Ook bij jongeren is depressie de belangrijkste oorzaak van zelfdoding.
Depressieve stemmingen bij jongeren komen veel voor: één op de tien jongeren tussen 12 - 20 jaar heeft er mee te maken. In eenderde van de gevallen is er sprake van de ziekte depressie. Aangezien de jeugd steeds vaker uit ontwrichte gezinnen komt of te maken heeft met tweeverdienende ouders, zijn het de leerkrachten die in hun dagelijkse omgang met deze jongeren te maken krijgen met dit -soms levensbedreigende -ziektebeeld.

Leerkrachten als eerste aanspreekpunt
Leerkrachten merken heel snel wanneer er problemen ontstaan. Maar zij hebben niet altijd in de gaten dat het echt mis is en dat zich zelfs een ernstige complicatie kan voordoen, bijvoorbeeld een dreigende zelfdoding.
Dat komt doordat een depressie bij jongeren zich vaak uit in atypische vormen. Dus niet in de somberheid die een depressie bij volwassenen kenmerkt, maar eerder in opvallend gedrag: spijbelen, provocatie van de leerkracht, agressiviteit ten opzichte van de docent of medeleerlingen en andere gedragsproblemen.
De reactie kan dan zijn dat er een verkeerde diagnose wordt gesteld, bijvoorbeeld ADHD. Maar het kan ook zijn dat het kind wordt gestraft voor zijn gedrag, zelfs van school wordt gestuurd, waardoor de problemen alleen maar nog groter worden en escalatie dreigt.

Pluis of niet pluis?
Zijn er praktische tips voor leerkrachten om een mogelijke depressie op te merken?
Zijn er meetinstrumenten om het gevoel ''pluis of niet pluis'' beter te objectiveren?
Hoe kun je bij pubers onderscheid maken tussen de in die levensfase veel voorkomende stemmingswisselingen en een echte depressie? En als bekend is dat een leerling een depressie heeft, wat moet je daar als leerkracht dan mee doen?
Als er dan een zelfdoding van een leerling voorkomt is de ontreddering groot. Bij de ouders, de medeleerlingen en de leerkrachten. Hoe hier mee om te gaan?

Masterclasses
Deze en vele andere vragen komen aan bod tijdens de studiedag 'Als jongeren dreigen vast te lopen' die op 16 maart a.s. in het AMC te Amsterdam wordt gehouden, van 9.00 - 17.00 uur. Voor het eerst vindt dit plaats door middel van 'masterclasses'. Tijdens workshops in de vorm van een soort 'open spreekuur' krijgen leerkrachten de gelegenheid om aan ervaren hulpverleners hun vragen en problemen voor te leggen. Een groot aantal scholen heeft bij de inschrijving casussen ingebracht die tot een viertal thema's zijn verwerkt voor de workshops.

Vroegdetectie is belangrijk
Dat leerkrachten psychische problemen bij de schoolgaande jeugd herkennen en leren daar mee om te gaan is belangrijk omdat het van invloed kan zijn op psychische en psychiatrische problemen in het latere leven. Twintig procent van de Nederlanders zal in zijn of haar leven een depressie doormaken, die mogelijk voorkomen had kunnen worden als er in de jeugd adequaat was gereageerd op depressieve klachten. Bij mensen die lijden aan chronische depressie is het negatieve patroon zich waarschijnlijk al op zeer jeugdige leeftijd gaan vastzetten in hun biologische en cognitieve structuur. Ook voor depressie geldt: hoe eerder men de diagnose stelt en een juiste behandeling instelt, hoe beter de prognose.

Organisatie: Depressie Stichting, Utrecht.
Contactpersonen:
prof. dr. Victor J.M. Pop, huisarts, bijzonder hoogleraar eerstelijnsgezondheidszorg, gespecialiseerd in depressie. Tel: 040 - 2041620
drs. Aly J.M.L. van Geleuken, psycholoog, directeur Depressie Stichting. Tel: 030 - 2960237

12 mrt 01 15:08