DEPRESSIE STICHTING
Als jongeren dreigen vast te lopen
PERSBERICHT
STUDIEDAG: 'Als jongeren dreigen vast te lopen'
Achtergrond
Ook bij jongeren is depressie de belangrijkste oorzaak van
zelfdoding.
Depressieve stemmingen bij jongeren komen veel voor: één op de tien
jongeren tussen 12 - 20 jaar heeft er mee te maken. In eenderde van de
gevallen is er sprake van de ziekte depressie. Aangezien de jeugd
steeds vaker uit ontwrichte gezinnen komt of te maken heeft met
tweeverdienende ouders, zijn het de leerkrachten die in hun dagelijkse
omgang met deze jongeren te maken krijgen met dit -soms
levensbedreigende -ziektebeeld.
Leerkrachten als eerste aanspreekpunt
Leerkrachten merken heel snel wanneer er problemen ontstaan. Maar zij
hebben niet altijd in de gaten dat het echt mis is en dat zich zelfs
een ernstige complicatie kan voordoen, bijvoorbeeld een dreigende
zelfdoding.
Dat komt doordat een depressie bij jongeren zich vaak uit in atypische
vormen. Dus niet in de somberheid die een depressie bij volwassenen
kenmerkt, maar eerder in opvallend gedrag: spijbelen, provocatie van
de leerkracht, agressiviteit ten opzichte van de docent of
medeleerlingen en andere gedragsproblemen.
De reactie kan dan zijn dat er een verkeerde diagnose wordt gesteld,
bijvoorbeeld ADHD. Maar het kan ook zijn dat het kind wordt gestraft
voor zijn gedrag, zelfs van school wordt gestuurd, waardoor de
problemen alleen maar nog groter worden en escalatie dreigt.
Pluis of niet pluis?
Zijn er praktische tips voor leerkrachten om een mogelijke depressie
op te merken?
Zijn er meetinstrumenten om het gevoel ''pluis of niet pluis'' beter
te objectiveren?
Hoe kun je bij pubers onderscheid maken tussen de in die
levensfase veel voorkomende stemmingswisselingen en een echte
depressie? En als bekend is dat een leerling een depressie heeft, wat
moet je daar als leerkracht dan mee doen?
Als er dan een zelfdoding van een leerling voorkomt is de ontreddering
groot. Bij de ouders, de medeleerlingen en de leerkrachten. Hoe hier
mee om te gaan?
Masterclasses
Deze en vele andere vragen komen aan bod tijdens de studiedag 'Als
jongeren dreigen vast te lopen' die op 16 maart a.s. in het AMC te
Amsterdam wordt gehouden, van 9.00 - 17.00 uur.
Voor het eerst vindt dit plaats door middel van 'masterclasses'.
Tijdens workshops in de vorm van een soort 'open spreekuur' krijgen
leerkrachten de gelegenheid om aan ervaren hulpverleners hun vragen en
problemen voor te leggen. Een groot aantal scholen heeft bij de
inschrijving casussen ingebracht die tot een viertal thema's zijn
verwerkt voor de workshops.
Vroegdetectie is belangrijk
Dat leerkrachten psychische problemen bij de schoolgaande
jeugd herkennen en leren daar mee om te gaan is belangrijk omdat het
van invloed kan zijn op psychische en psychiatrische problemen in het
latere leven. Twintig procent van de Nederlanders zal in zijn of haar
leven een depressie doormaken, die mogelijk voorkomen had kunnen
worden als er in de jeugd adequaat was gereageerd op depressieve
klachten. Bij mensen die lijden aan chronische depressie is het
negatieve patroon zich waarschijnlijk al op zeer jeugdige leeftijd
gaan vastzetten in hun biologische en cognitieve structuur.
Ook voor depressie geldt: hoe eerder men de diagnose stelt en een
juiste behandeling instelt, hoe beter de prognose.
Organisatie: Depressie Stichting, Utrecht.
Contactpersonen:
prof. dr. Victor J.M. Pop, huisarts, bijzonder hoogleraar
eerstelijnsgezondheidszorg, gespecialiseerd in depressie.
Tel: 040 - 2041620
drs. Aly J.M.L. van Geleuken, psycholoog, directeur Depressie
Stichting. Tel: 030 - 2960237
12 mrt 01 15:08