ers- en Nieuwsberichten...
VLIETRAND
STADSLANDSCHAP EN GROENE SCHAKEL IN HAAGLANDEN
VAN NU TOT 2015
Rijswijk, 16 maart 2001
Het behoud en de versterking van de bestaande buitenplaatsen, twee
landschapsparken en nieuw hoogwaardige woonwerkmilieus. Dat zijn kort
samengevat de hoofddoeistellingen van de Colleges van B&W van de
gemeenten Leidschendam, Nootdorp, Rijswijk en Voorburg voor de
Vlietrand tussen de A4 en het Rijn-Schie-Kanaal. Dit vlekkenplan wordt
de regio aangeboden om dit gebied in gezamenlijkheid te ontwikkelen.
Aanleiding voor de structuurvisie is op de eerste plaats het Regionaal
Structuurplan (RSP) van het stadsgewest Haaglanden. Het RSP zal in de
eerstkomende tien jaar richting geven aan tal van regionale groen- en
bouwprojecten. En daarbij gaat het niet alleen om de afronding van
projecten op de korte termijn. Even belangrijk zijn
ontwikkelingsafspraken voor de lange termijn zoals die recentelijk
zijn gemaakt voor de Westlandse Zoom bij Monster, Wateringen en Den
Haag of de Harnaschpolder en Sion voor gemeenten Schipluiden en
Rijswijk.
Een tweede belangrijke reden voor de structuurvisie is de nadere
uitwerking van de "Regiovisie Vliet-en Hofland" door de betrokken
gemeenten Leidschendam, Nootdorp, Pijnacker, Rijswijk en Voorburg.
Al in hun regiovisie Vliet- en Hofland uit 1999, hebben deze gemeenten
te kennen gegeven, dat de Vlietrand in hun ogen ontwikkeld moet worden
ais een groene schakel in de regio Haaglanden.
Geografisch omvat de Vlietrand een langgerekt gebied tussen de A 4 en
het Rijn-Schie-Kanaal en reikt vanaf de Zeeheldenbuurt in Leidschendam
via het Prins Clausplein tot aan Vrijenban in Rijswijk.
Door de realisatie van de bedrijventerreinen Forepark en Hoornwijck en
de nieuwbouwwijken Leidschenveen en Ypenburg is de
verstedelijkingsdruk op deze smalle strook de afgelopen jaren fors
toegenomen. Zonder ingrijpen is de kans groot, dat het thans nog vrij
groene gebied dichtslibt met tal van stedelijke functies zonder
onderlinge samenhang.
Om een ongebreidelde verstedelijking te voorkomen zal de komende 10-15
jaar doelgericht in de kwaliteitsverbetering van de Vlietrand moeten
worden geïnvesteerd. Daarbij kunnen groene kwaliteiten als de
bestaande buitenplaatsen, de landschappelijke openheid en de
Vlietoevers zelf, alleen worden gehandhaafd als de verstedelijking
rond de knooppunten van infrastructuur geconcentreerd wordt. In dit
kader pleiten de gemeenten dan ook voor een verbetering van de
bereikbaarheid van stedelijke gebieden als Leidschendam-Overgoo, de
kwadranten rond het Prins Clausplein en Rijswijk-Hoornwijck.
De verbetering van de infrastructuur mag volgens de Vliet- en
Hoflandgemeenten niet beperkt blijven tot aanstaande projecten in het
kader van RandstadRail. Even belangrijk is een nieuwe hoogwaardige
verbindingen tussen Den Haag CS en station Leidschenveen-Ypenburg
(eventueel als sky-shuttle).
Deze zal naast bedrijventerrein Binckhorst immers ook bedrijven en
kantoren gaan ontsluiten op de Claus-kwadrant in Nootdorp en het
Forepark en de Vlietzone in Leidschendam.
De groenstructuur in de Vlietrand zal worden versterkt door de
ontwikkeling van twee grote, groene kerngebieden. Ten noorden van de A
12 streven de betrokken gemeenten naar een landschapspark, dat ruimte
biedt voor een open "Polderpark" met een waterbergende functie en een
"Institutenmilieu".
Bedoeld wordt hiermee een groene, bosachtige omgeving, waarin de reeds
bestaande recreatieve functies en nieuwe kantoorachtige activiteiten
elkaar versterken.
Ten zuiden van de A 12 zal een iandschapspark ontstaan. Belangrijke
aandachtspunten zijn hier de verbetering van de openbare
toegankelijkheid, de inpassing van het Trekvliet-tracé en de
verbetering van de waterhuishouding.
De ontwikkeling van de groene kwaliteiten zal naar verwachting alleen
succesvol kunnen zijn, indien de verstedelijking rond de knooppunten
van infrastructuur geconcentreerd kan worden. Nieuwe stedelijke
ontwikkelingen krijgen hun neerslag derhalve vooral in
herstructureringsgebieden als Leidschendam-Overgoo of het
Havenkwartier in Rijswijk, Daarnaast voorziet de structuurschets in
hoogwaardige woonwerkmilieus in de kwadranten ten zuiden van het Prins
Clausplein. Voorwaarde is echter dat hun bereikbaarheid wordt
verbeterd door nieuwe verbindingen, die de huidige barrièrewerking van
de A 4 kunnen wegnemen.
De voorstellen voor institutenmilieus, landschapsparken en
hoogwaardige woonwerkmilieus voorzien uiteindelijk ook in de regionale
behoefte aan internationaal aantrekkelijk vestigingsmilieus. Daarbij
benadrukken de Vliet- en Hoflandgemeenten, dat de structuurschets niet
moet worden beschouwd als een eindplaatje. Zij zien hun voorstellen
als een uitnodiging aan de overige regiopartners en met name de
gemeente Den Haag om mee te denken in de toekomst van de Vlietrand. En
het is voor de vier gemeenten Leidschendam, Nootdorp, Rijswijk en
Voorburg dan ook zeker denkbaar, dat de ontwikkeling van de Vlietrand
een vergelijkbare vorm van samenwerking met Den Haag biedt zoals
Ypenburg, Plaspoelpolder en Forepark.
Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie.
© 2001 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.