Gemeente Rijswijk

ers- en Nieuwsberichten...
VLIETRAND
STADSLANDSCHAP EN GROENE SCHAKEL IN HAAGLANDEN
VAN NU TOT 2015

Rijswijk, 16 maart 2001

Het behoud en de versterking van de bestaande buitenplaatsen, twee landschapsparken en nieuw hoogwaardige woonwerkmilieus. Dat zijn kort samengevat de hoofddoeistellingen van de Colleges van B&W van de gemeenten Leidschendam, Nootdorp, Rijswijk en Voorburg voor de Vlietrand tussen de A4 en het Rijn-Schie-Kanaal. Dit vlekkenplan wordt de regio aangeboden om dit gebied in gezamenlijkheid te ontwikkelen.

Aanleiding voor de structuurvisie is op de eerste plaats het Regionaal Structuurplan (RSP) van het stadsgewest Haaglanden. Het RSP zal in de eerstkomende tien jaar richting geven aan tal van regionale groen- en bouwprojecten. En daarbij gaat het niet alleen om de afronding van projecten op de korte termijn. Even belangrijk zijn ontwikkelingsafspraken voor de lange termijn zoals die recentelijk zijn gemaakt voor de Westlandse Zoom bij Monster, Wateringen en Den Haag of de Harnaschpolder en Sion voor gemeenten Schipluiden en Rijswijk.

Een tweede belangrijke reden voor de structuurvisie is de nadere uitwerking van de "Regiovisie Vliet-en Hofland" door de betrokken gemeenten Leidschendam, Nootdorp, Pijnacker, Rijswijk en Voorburg. Al in hun regiovisie Vliet- en Hofland uit 1999, hebben deze gemeenten te kennen gegeven, dat de Vlietrand in hun ogen ontwikkeld moet worden ais een groene schakel in de regio Haaglanden.

Geografisch omvat de Vlietrand een langgerekt gebied tussen de A 4 en het Rijn-Schie-Kanaal en reikt vanaf de Zeeheldenbuurt in Leidschendam via het Prins Clausplein tot aan Vrijenban in Rijswijk. Door de realisatie van de bedrijventerreinen Forepark en Hoornwijck en de nieuwbouwwijken Leidschenveen en Ypenburg is de verstedelijkingsdruk op deze smalle strook de afgelopen jaren fors toegenomen. Zonder ingrijpen is de kans groot, dat het thans nog vrij groene gebied dichtslibt met tal van stedelijke functies zonder onderlinge samenhang.

Om een ongebreidelde verstedelijking te voorkomen zal de komende 10-15 jaar doelgericht in de kwaliteitsverbetering van de Vlietrand moeten worden geïnvesteerd. Daarbij kunnen groene kwaliteiten als de bestaande buitenplaatsen, de landschappelijke openheid en de Vlietoevers zelf, alleen worden gehandhaafd als de verstedelijking rond de knooppunten van infrastructuur geconcentreerd wordt. In dit kader pleiten de gemeenten dan ook voor een verbetering van de bereikbaarheid van stedelijke gebieden als Leidschendam-Overgoo, de kwadranten rond het Prins Clausplein en Rijswijk-Hoornwijck.

De verbetering van de infrastructuur mag volgens de Vliet- en Hoflandgemeenten niet beperkt blijven tot aanstaande projecten in het kader van RandstadRail. Even belangrijk is een nieuwe hoogwaardige verbindingen tussen Den Haag CS en station Leidschenveen-Ypenburg (eventueel als sky-shuttle).
Deze zal naast bedrijventerrein Binckhorst immers ook bedrijven en kantoren gaan ontsluiten op de Claus-kwadrant in Nootdorp en het Forepark en de Vlietzone in Leidschendam.

De groenstructuur in de Vlietrand zal worden versterkt door de ontwikkeling van twee grote, groene kerngebieden. Ten noorden van de A 12 streven de betrokken gemeenten naar een landschapspark, dat ruimte biedt voor een open "Polderpark" met een waterbergende functie en een "Institutenmilieu".
Bedoeld wordt hiermee een groene, bosachtige omgeving, waarin de reeds bestaande recreatieve functies en nieuwe kantoorachtige activiteiten elkaar versterken.

Ten zuiden van de A 12 zal een iandschapspark ontstaan. Belangrijke aandachtspunten zijn hier de verbetering van de openbare toegankelijkheid, de inpassing van het Trekvliet-tracé en de verbetering van de waterhuishouding.

De ontwikkeling van de groene kwaliteiten zal naar verwachting alleen succesvol kunnen zijn, indien de verstedelijking rond de knooppunten van infrastructuur geconcentreerd kan worden. Nieuwe stedelijke ontwikkelingen krijgen hun neerslag derhalve vooral in herstructureringsgebieden als Leidschendam-Overgoo of het Havenkwartier in Rijswijk, Daarnaast voorziet de structuurschets in hoogwaardige woonwerkmilieus in de kwadranten ten zuiden van het Prins Clausplein. Voorwaarde is echter dat hun bereikbaarheid wordt verbeterd door nieuwe verbindingen, die de huidige barrièrewerking van de A 4 kunnen wegnemen.

De voorstellen voor institutenmilieus, landschapsparken en hoogwaardige woonwerkmilieus voorzien uiteindelijk ook in de regionale behoefte aan internationaal aantrekkelijk vestigingsmilieus. Daarbij benadrukken de Vliet- en Hoflandgemeenten, dat de structuurschets niet moet worden beschouwd als een eindplaatje. Zij zien hun voorstellen als een uitnodiging aan de overige regiopartners en met name de gemeente Den Haag om mee te denken in de toekomst van de Vlietrand. En het is voor de vier gemeenten Leidschendam, Nootdorp, Rijswijk en Voorburg dan ook zeker denkbaar, dat de ontwikkeling van de Vlietrand een vergelijkbare vorm van samenwerking met Den Haag biedt zoals Ypenburg, Plaspoelpolder en Forepark.



Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie. © 2001 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.