16
maart
2001
Trulli snelst op eerste trainingsdag, veel tijdverlies voor Arrows
Op het circuit van Sepang zijn zojuist de eerste vrije trainingen ten
einde. Met een temperatuur van 35 graden Celcius en een
luchtvochtigheid van 51 procent werden de twee sessies afgewerkt onder
condities die iets gunstiger lagen dan de afgelopen dagen. Jarno
Trulli reed namens Jordan de snelste trainingstijd van de dag,
1.38.846, gevolgd door de Ferrari rijders Michael Schumacher en Rubens
Barrichello. David Coulthard was de eerste McLaren coureur op een
vierde plaats. Mika Hakkinen kwam pas op positie zes in beeld, achter
Eddy Irvine die namens Jaguar verrassend de vijfde tijd liet noteren.
Voor Arrows begon de eerste training problematisch. Praktisch
tegelijkertijd moesten zowel Jos Verstappen als Enrique Bernoldi na
twintig minuten hun auto's aan de kant zetten. Het leek voor de
buitenwacht hetzelfde euvel, echter bij Jos was het een sensorprobleem
in de motor en bij Enrique bleken het koppelingsproblemen te zijn. Pas
na twintig minuten in de tweede trainingssessie konden de beide Arrows
coureurs weer naar buiten, een verlies van een vol uur. Uiteindelijk
wist Jos, met slechts zeventien ronden, nog een vijftiende tijd neer
te zetten, 1.41.794. Bernoldi reed zijn snelste rondje in 1.42.541 wat
hem uiteindelijk op een achttiende plek deed belanden.
Vlak na de training hadden we contact met Jos die een groot compliment
maakte aan het team omdat het tussen de twee trainingen door de
complete motor wist te vervangen. "Het was dus een sensorprobleem in
de motor", aldus Jos. "De motor diende vervangen te worden en dat kost
veel tijd. Omdat we vrijwel niet gereden hebben in de eerste sessie
hebben we ons in de tweede sessie geconcentreerd op het maken van de
goede bandenkeuze, iets wat we eigenlijk in de eerste training hadden
willen doen. En dan hadden we de tweede training kunnen benutten om
een goede setup te kiezen. Dat is er dus allemaal niet van gekomen. Ik
ben blij dat ik in de tweede sessie nog een redelijke tijd heb kunnen
neerzetten met veel benzine aan boord."
De grootste pechvogel van de dag was Montoya die geen representatieve
tijd op de klokken kreeg. Onder meer waren er met zijn Williams
problemen met de benzinetoevoer. Ook de teams van Benetton en Minardi
hadden de nodige problemen.
Voor een volledig overzicht van alle tijden, ga je naar de
seizoenspagina.