Geen plaats voor creatieve medewerkers in organisaties
InnerVation, Born, 16 maart 2001
Er is binnen bedrijven te weinig aandacht voor creativiteit van de
medewerkers, ook bij bedrijven die in een innovatieve markt opereren zoals
telecom- en mediabedrijven. Alhoewel innovatie vaak in strategische
documenten wordt genoemd, blijkt dat in de praktijk creativiteit onder
medewerkers nauwelijks wordt gestimuleerd.
Tot deze conclusie komt InnerVation op basis van analyse van de respons op
de creativiteitsscan op haar internetsite (www.innervation.nl). Met behulp van deze scan kunnen respondenten
snel inzage krijgen in de innovatie mindset van het topmanagement, de
houding t.o.v. creativiteit in hun organisatie en de houding t.o.v.
betrokkenheid van medewerkers in het innovatieproces.
Uit de analyse blijkt dat verankering van de innovatiegerichte houding van directies in het beleid en de strategische plannen onvoldoende plaatsvindt. "Het lijkt erop dat innovatie alleen in beleidsplannen wordt opgenomen om aandeelhouders, klanten en medewerkers tevreden te houden. Op de vragen van de scan die betrekking hebben op de verankering van innovatie in het dagelijks werk wordt veelal negatief geantwoord", aldus Ed Overes, mede-oprichter en partner van InnerVation. "Creatieve medewerkers blijken nog veel obstakels tegen te komen alvorens ze ideeën kunnen realiseren. Opportunistisch gedrag, onvoldoende stimulans, bureaucratie en kritische, ongeïnteresseerde managers staan goede innovatieve ideeën nog vaak in weg. Zolang dit de heersende bedrijfscultuur is, zal een bedrijf geen gebruik kunnen maken van het geweldige creatievermogen van haar eigen medewerkers. Blijkbaar realiseren managers zich wel dat innovatie van groot belang is voor bedrijfsresultaten en bedrijfswaardering, maar wordt nog onvoldoende ingezien welke rol de eigen medewerkers hierin kunnen spelen. InnerVation stimuleert juist productontwikkeling en procesinnovatie binnen bedrijven door gebruik te maken van de creativiteit van de eigen medewerkers."
InnerVation maakt tevens de huidige én gewenste bedrijfscultuur inzichtelijk met behulp van een pragmatische methodiek en kan op basis van die meting veranderingen inzetten, bijvoorbeeld naar een meer klantgerichte cultuur. "Cultuurveranderingen zijn complexe trajecten met veel barrières. Kennis van de onderliggende processen en ervaringen met methoden om de barrières te overwinnen maken onze dienstverlening ijzersterk", aldus Martin Feijen.
Over InnerVation
InnerVation is medio 2000 opgericht door Ed Overes, Hans Velders, en Martin
Feijen.
InnerVation heeft zich ontwikkeld tot een serieuze partner op het gebied
van:
Het meten en analyseren van organisatieculturen;
Het ondersteunen van bedrijven bij veranderingen in de cultuur;
Persoonlijke ontwikkeling van medewerkers;
Het ontwikkelen en bevorderen van het creatievermogen van medewerkers en
teams;
Coaching van managers, medewerkers en teams.
InnerVation mag zich in lijn met de sterk toenemende belangstelling voor
organisatiecultuur en ontwikkeling van medewerkers, verheugen op een
toenemende interesse van gerenommeerde bedrijven in diverse sectoren zoals
telecommunicatie, semi-overheid, financiële instellingen, bouw, energie,
voedingsmiddelenindustrie en consultancy.