Besluitenlijst
Vergadering college van b. en w. 13 maart 2001
B. en w. houden vast aan vestiging streekarchief in Oosterhout
Burgemeester en wethouders houden vast aan vestiging van het te
fuseren streekarchief in Oosterhout, nu uit onderzoek is gebleken dat
vestiging van het archief in Oosterhout voor de deelnemende gemeenten
financieel aantrekkelijker is dan vestiging in Halderberge of
Etten-Leur.
Dat blijkt uit een nieuw voorstel aan de gemeenteraad over de fusie en
huisvesting van de streekarchieven.
Oorspronkelijk zou de raad in januari al over de fusie beslissen,
waarbij werd voorgesteld om niet te kiezen voor vestiging in
Halderberge of Etten-Leur. Beide locaties hebben overigens de voorkeur
van het archiefbestuur. Op verzoek van de provincie is het voorstel te
elfder ure van de agenda gehaald voor nader overleg.
Dat overleg heeft erin geresulteerd dat ook naar Oosterhout als
vestigingslocatie nader onderzoek is gedaan. Daaruit blijkt dus dat
Oosterhout financieel het meest aantrekkelijk is, maar minder goed
scoort dan Halderberge als gekeken wordt naar de criteria die de
archiefbesturen hanteren. Die criteria - die onder andere met de
bereikbaarheid per trein te maken hebben - vinden b. en w. overigens
discutabel.
Omdat burgemeester en wethouders veel waarde hechten aan het
minimaliseren van de financiële risicos voor de deelnemende gemeenten,
kiezen burgemeester en wethouders voor de locatie Oosterhout.
"Reacties van gemeenteraden uit buurgemeenten sterken ons in deze
mening", aldus het college.
Overigens erkent het college dat uitbesteding van de gemeentelijke
archieftaken naar Tilburg nog voordeliger is dan doorgaan met de
fusie. Toch wil het college daar niet aan, omdat dat haaks staat op de
intentieverklaring tot samenwerking die de raad in 1998 heeft
uitgesproken én op de in het politiek akkoord en Stadsvisie
neergelegde ambitie van Oosterhout om haar centrumfunctie te
versterken.
Burgemeester en wethouders hebben verder besloten het fusieproces niet
langer te belasten met een bezuinigingstaakstelling als
randvoorwaarde. Doorrekening heeft geleerd dat dat een grote negatieve
impact heeft op het exploitatiebudget van het archief en bovendien
nauwelijks financiële voordelen oplevert voor de deelnemende
gemeenten.
College komt met voorstel voor verordening planschade
Het college van b. en w. gaat de raad vragen regels vast te stellen voor het verwerken van verzoeken om planschade. Dergelijke verzoeken worden ingediend door personen of instellingen die van mening zijn dat ze financieel nadeel ondervinden van (wijzigingen van) bestemmingsplannen. Dergelijke verzoeken vinden hun juridische basis in artikel 49 van de Wet op de ruimtelijke ordening.
In de regeling wordt vastgelegd in welke gevallen de gemeenteraad een
dergelijk verzoek in behandeling neemt en wanneer de raad
onafhankelijk advies van derden inroept. Tevens staat in de
verordening aangegeven welke termijnen bij de afhandeling in acht
moeten worden genomen.
De reden om een verordening in te stellen, is dat de gemeente in de
toekomst waarschijnlijk steeds vaker zal worden geconfronteerd met
verzoeken om planschadevergoeding. Momenteel worden gemiddeld drie
verzoeken per jaar ingediend, maar de verwachting is dat dit aantal de
komende jaren zal toenemen. "Het verdient dan ook aanbeveling tot
vaststelling van een dergelijke verordening te komen. Het vaststellen
van zon verordening bevordert en waarborgt een zo goed mogelijke
kwaliteit van de op artikel 49 van de Wet op de ruimtelijke ordening
toepasselijke rechtsgang", aldus het college.
In de verordening staat omschreven dat de gemeenteraad de mogelijkheid
heeft per verzoek een beoordelingscommissie aan te wijzen. Nu is het
nog zo dat de gemeente bij verzoeken om planschadevergoeding altijd
zaken doet met de Stichting Advisebureau Onroerende Zaken (SOAZ) te
Rotterdam. Omdat SOAZ heel veel van dergelijke verzoeken moet
behandelen, blijkt het vaak moeilijk binnen redelijke termijn advies
uit te brengen. Bovendien zijn de adviezen van SOAZ niet bepaald
goedkoop. Om die reden zal van geval tot geval worden bekeken of SOAZ
dan wel een andere adviseur zal worden ingeschakeld.
Overigens kan de gemeenteraad ook besluiten verzoeken niet in
behandeling te nemen. Dat kan bijvoorbeeld als het verzoek is
gebaseerd op een nog niet onherroepelijk geworden bestemmingsplan. In
de verordening staat namelijk dat schadeverzoeken alleen kunnen worden
ingediend als er sprake is van een onherroepelijk geworden
planologische regeling.
Om wildgroei van verzoeken te voorkomen, stellen b. en w. verder voor
leges ter hoogte van 400 ( 181,50) in rekening te brengen. Deze leges
gelden als drempelbedrag. Deze regeling is al in gebruik bij meer
Nederlandse gemeenten.
B. en w. geven opdracht voor opstellen beleidsnotitie toerisme en
recreatie
Het college van b. en w. heeft opdracht gegeven voor het opstellen van
een beleidsnota toerisme en recreatie. Die moet het uit 1996
daterende, en inmiddels op onderdelen niet meer actuele, Toeristisch
Recreatief Actieplan (TRAP) gaan vervangen. Het opstellen van een
nieuwe nota toerisme en recreatie sluit aan op de in januari door de
gemeenteraad vastgestelde Stadsvisie, waarin toerisme en recreatie
worden aangeduid als een belangrijke nieuwe drager van de lokale
economie.
Volgens het college laat de betekenis van toerisme en recreatie voor
Oosterhout zich uitdrukken in werkgelegenheid (de sector is
dienstverlenend en vooral mensenwerk), in omvang en gebruiksrendement
van voorzieningen (voorzieningen kennen een groter draagvlak als
gevolg van aanvullend toeristisch en recreatief gebruik), voor het
behoud van de cultuur (behoud van cultureel erfgoed en toerisme kunnen
elkaar versterken) en imago (toerisme geeft een grotere
naambekendheid).
Omdat toerisme en recreatie raakvlakken met veel andere
beleidsterreinen hebben, is in de projectstructuur rekening gehouden
met andere disciplines. En omdat toerisme en recreatie niet stoppen
bij de gemeentegrens, kan ook een regionale aanpak noodzakelijk zijn.
Aan het begin van het traject zullen gesprekken worden gehouden met
personen en organisaties die een rol spelen bij toerisme en recreatie
in Oosterhout. Daarnaast zal contact worden gezocht met gemeenten in
de regio. Het proces van het opstellen van de nota zal worden begeleid
door een klankbordgroep, waarin naast wethouder Broere
(verantwoordelijk voor toerisme en recreatie) zitting hebben
vertegenwoordigers van VVV Oosterhout-Dorst, Recron Noord-Brabant, de
Kamer van Koophandel en SES West-Brabant.
Het project valt in een aantal fasen uiteen. De eerste fase, die medio
mei moet zijn afgerond, staat in het teken van onderzoek. De huidige
toeristisch-recreatieve structuur zal in beeld worden gebracht,
waarbij informatie zal worden verzameld over vraag en aanbod in
Oosterhout. Het maken van een sterkte-zwakte-analyse staat in deze
fase eveneens op het programma.
Vervolgens zal een toeristisch-recreatieve visie worden ontwikkeld,
waarin wordt aangegeven hoe de sector in de gemeente Oosterhout zich
op de langere termijn (tot 2010) zou moeten ontwikkelen. Op basis van
die visie zal vervolgens de beleidsnota worden opgesteld, waarin de
prioriteiten worden aangegeven. Na goedkeuring van de nota door de
gemeenteraad zal het beleidsplan moeten worden uitgevoerd.
Gemeente ziet voor zichzelf geen rol bij reorganisatie postkantoren
Het Oosterhoutse gemeentebestuur ziet voor zichzelf geen rol weggelegd
bij de reorganisatieplannen van Postkantoren bv. Die plannen leiden
ertoe dat er op termijn in Nederland nog achthonderd postkantoren
overblijven; met name de dienstverlening in de kleine kernen zal
hiervan hinder ondervinden.
In antwoord op een brief van de Statenfractie van SP schrijft het
college het "te betreuren indien de reorganisatieplannen van
Postkantoren bv leiden tot een verschraling van de dienstverlening aan
de burgers". Maar, aldus het college, de eigenaren van Postkantoren bv
zijn zelfstandige ondernemingen die eigen strategische keuzen maken.
"De keuzen hiervoor worden niet op gemeentelijk niveau gemaakt", aldus
b. en w., die verwijzen naar het feit dat staatssecretaris De Vries
(Verkeer en Waterstaat) in oktober 2000 akkoord gegaan is met de
plannen.
B. en w. willen perceel Ter Horst verhuren aan Libertel
Het college van b. en w. is bereid gronden nabij het perceel Ter Horst
15 te verhuren aan Libertel NV. Het telecommunicatiebedrijf wil daar
een mast met antennes en technische ruimte voor mobiel telefoonnetwerk
oprichten. Deze locatie vervangt de eerdere, omstreden locatie aan de
Wijnruit.
College wijst wethouder Gerbrands aan als bestuurslid Afvalregeling
Het college heeft besloten wethouder Gerbrands (Milieu) aan te wijzen als vertegenwoordiger van de gemeente Oosterhout in het bestuur van de Regeling milieu en afval regio Breda. Bij deze regeling zijn de afvaltaken van het vroegere Stadsgewest Breda ondergebracht.
Oosterhout, 15 maart 2001