Gemeente Oosterhout

Besluitenlijst

Vergadering college van b. en w. 13 maart 2001

B. en w. houden vast aan vestiging streekarchief in Oosterhout

Burgemeester en wethouders houden vast aan vestiging van het te fuseren streekarchief in Oosterhout, nu uit onderzoek is gebleken dat vestiging van het archief in Oosterhout voor de deelnemende gemeenten financieel aantrekkelijker is dan vestiging in Halderberge of Etten-Leur.

Dat blijkt uit een nieuw voorstel aan de gemeenteraad over de fusie en huisvesting van de streekarchieven.

Oorspronkelijk zou de raad in januari al over de fusie beslissen, waarbij werd voorgesteld om niet te kiezen voor vestiging in Halderberge of Etten-Leur. Beide locaties hebben overigens de voorkeur van het archiefbestuur. Op verzoek van de provincie is het voorstel te elfder ure van de agenda gehaald voor nader overleg.

Dat overleg heeft erin geresulteerd dat ook naar Oosterhout als vestigingslocatie nader onderzoek is gedaan. Daaruit blijkt dus dat Oosterhout financieel het meest aantrekkelijk is, maar minder goed scoort dan Halderberge als gekeken wordt naar de criteria die de archiefbesturen hanteren. Die criteria - die onder andere met de bereikbaarheid per trein te maken hebben - vinden b. en w. overigens discutabel.

Omdat burgemeester en wethouders veel waarde hechten aan het minimaliseren van de financiële risicos voor de deelnemende gemeenten, kiezen burgemeester en wethouders voor de locatie Oosterhout. "Reacties van gemeenteraden uit buurgemeenten sterken ons in deze mening", aldus het college.

Overigens erkent het college dat uitbesteding van de gemeentelijke archieftaken naar Tilburg nog voordeliger is dan doorgaan met de fusie. Toch wil het college daar niet aan, omdat dat haaks staat op de intentieverklaring tot samenwerking die de raad in 1998 heeft uitgesproken én op de in het politiek akkoord en Stadsvisie neergelegde ambitie van Oosterhout om haar centrumfunctie te versterken.

Burgemeester en wethouders hebben verder besloten het fusieproces niet langer te belasten met een bezuinigingstaakstelling als randvoorwaarde. Doorrekening heeft geleerd dat dat een grote negatieve impact heeft op het exploitatiebudget van het archief en bovendien nauwelijks financiële voordelen oplevert voor de deelnemende gemeenten.

College komt met voorstel voor verordening planschade

Het college van b. en w. gaat de raad vragen regels vast te stellen voor het verwerken van verzoeken om planschade. Dergelijke verzoeken worden ingediend door personen of instellingen die van mening zijn dat ze financieel nadeel ondervinden van (wijzigingen van) bestemmingsplannen. Dergelijke verzoeken vinden hun juridische basis in artikel 49 van de Wet op de ruimtelijke ordening.

In de regeling wordt vastgelegd in welke gevallen de gemeenteraad een dergelijk verzoek in behandeling neemt en wanneer de raad onafhankelijk advies van derden inroept. Tevens staat in de verordening aangegeven welke termijnen bij de afhandeling in acht moeten worden genomen.

De reden om een verordening in te stellen, is dat de gemeente in de toekomst waarschijnlijk steeds vaker zal worden geconfronteerd met verzoeken om planschadevergoeding. Momenteel worden gemiddeld drie verzoeken per jaar ingediend, maar de verwachting is dat dit aantal de komende jaren zal toenemen. "Het verdient dan ook aanbeveling tot vaststelling van een dergelijke verordening te komen. Het vaststellen van zon verordening bevordert en waarborgt een zo goed mogelijke kwaliteit van de op artikel 49 van de Wet op de ruimtelijke ordening toepasselijke rechtsgang", aldus het college.

In de verordening staat omschreven dat de gemeenteraad de mogelijkheid heeft per verzoek een beoordelingscommissie aan te wijzen. Nu is het nog zo dat de gemeente bij verzoeken om planschadevergoeding altijd zaken doet met de Stichting Advisebureau Onroerende Zaken (SOAZ) te Rotterdam. Omdat SOAZ heel veel van dergelijke verzoeken moet behandelen, blijkt het vaak moeilijk binnen redelijke termijn advies uit te brengen. Bovendien zijn de adviezen van SOAZ niet bepaald goedkoop. Om die reden zal van geval tot geval worden bekeken of SOAZ dan wel een andere adviseur zal worden ingeschakeld.

Overigens kan de gemeenteraad ook besluiten verzoeken niet in behandeling te nemen. Dat kan bijvoorbeeld als het verzoek is gebaseerd op een nog niet onherroepelijk geworden bestemmingsplan. In de verordening staat namelijk dat schadeverzoeken alleen kunnen worden ingediend als er sprake is van een onherroepelijk geworden planologische regeling.

Om wildgroei van verzoeken te voorkomen, stellen b. en w. verder voor leges ter hoogte van 400 ( 181,50) in rekening te brengen. Deze leges gelden als drempelbedrag. Deze regeling is al in gebruik bij meer Nederlandse gemeenten.

B. en w. geven opdracht voor opstellen beleidsnotitie toerisme en recreatie

Het college van b. en w. heeft opdracht gegeven voor het opstellen van een beleidsnota toerisme en recreatie. Die moet het uit 1996 daterende, en inmiddels op onderdelen niet meer actuele, Toeristisch Recreatief Actieplan (TRAP) gaan vervangen. Het opstellen van een nieuwe nota toerisme en recreatie sluit aan op de in januari door de gemeenteraad vastgestelde Stadsvisie, waarin toerisme en recreatie worden aangeduid als een belangrijke nieuwe drager van de lokale economie.

Volgens het college laat de betekenis van toerisme en recreatie voor Oosterhout zich uitdrukken in werkgelegenheid (de sector is dienstverlenend en vooral mensenwerk), in omvang en gebruiksrendement van voorzieningen (voorzieningen kennen een groter draagvlak als gevolg van aanvullend toeristisch en recreatief gebruik), voor het behoud van de cultuur (behoud van cultureel erfgoed en toerisme kunnen elkaar versterken) en imago (toerisme geeft een grotere naambekendheid).

Omdat toerisme en recreatie raakvlakken met veel andere beleidsterreinen hebben, is in de projectstructuur rekening gehouden met andere disciplines. En omdat toerisme en recreatie niet stoppen bij de gemeentegrens, kan ook een regionale aanpak noodzakelijk zijn.

Aan het begin van het traject zullen gesprekken worden gehouden met personen en organisaties die een rol spelen bij toerisme en recreatie in Oosterhout. Daarnaast zal contact worden gezocht met gemeenten in de regio. Het proces van het opstellen van de nota zal worden begeleid door een klankbordgroep, waarin naast wethouder Broere (verantwoordelijk voor toerisme en recreatie) zitting hebben vertegenwoordigers van VVV Oosterhout-Dorst, Recron Noord-Brabant, de Kamer van Koophandel en SES West-Brabant.

Het project valt in een aantal fasen uiteen. De eerste fase, die medio mei moet zijn afgerond, staat in het teken van onderzoek. De huidige toeristisch-recreatieve structuur zal in beeld worden gebracht, waarbij informatie zal worden verzameld over vraag en aanbod in Oosterhout. Het maken van een sterkte-zwakte-analyse staat in deze fase eveneens op het programma.

Vervolgens zal een toeristisch-recreatieve visie worden ontwikkeld, waarin wordt aangegeven hoe de sector in de gemeente Oosterhout zich op de langere termijn (tot 2010) zou moeten ontwikkelen. Op basis van die visie zal vervolgens de beleidsnota worden opgesteld, waarin de prioriteiten worden aangegeven. Na goedkeuring van de nota door de gemeenteraad zal het beleidsplan moeten worden uitgevoerd.

Gemeente ziet voor zichzelf geen rol bij reorganisatie postkantoren

Het Oosterhoutse gemeentebestuur ziet voor zichzelf geen rol weggelegd bij de reorganisatieplannen van Postkantoren bv. Die plannen leiden ertoe dat er op termijn in Nederland nog achthonderd postkantoren overblijven; met name de dienstverlening in de kleine kernen zal hiervan hinder ondervinden.

In antwoord op een brief van de Statenfractie van SP schrijft het college het "te betreuren indien de reorganisatieplannen van Postkantoren bv leiden tot een verschraling van de dienstverlening aan de burgers". Maar, aldus het college, de eigenaren van Postkantoren bv zijn zelfstandige ondernemingen die eigen strategische keuzen maken. "De keuzen hiervoor worden niet op gemeentelijk niveau gemaakt", aldus b. en w., die verwijzen naar het feit dat staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) in oktober 2000 akkoord gegaan is met de plannen.

B. en w. willen perceel Ter Horst verhuren aan Libertel

Het college van b. en w. is bereid gronden nabij het perceel Ter Horst 15 te verhuren aan Libertel NV. Het telecommunicatiebedrijf wil daar een mast met antennes en technische ruimte voor mobiel telefoonnetwerk oprichten. Deze locatie vervangt de eerdere, omstreden locatie aan de Wijnruit.

College wijst wethouder Gerbrands aan als bestuurslid Afvalregeling

Het college heeft besloten wethouder Gerbrands (Milieu) aan te wijzen als vertegenwoordiger van de gemeente Oosterhout in het bestuur van de Regeling milieu en afval regio Breda. Bij deze regeling zijn de afvaltaken van het vroegere Stadsgewest Breda ondergebracht.

Oosterhout, 15 maart 2001