Persinformatie

NEDERLANDS RALLYSEIZOEN VAN START

RALLY FIAT S DIT JAAR VOOR HET EERST IN ACTIE

ROEL FASSBENDER: PUNTO KITCAR, MACHTIG MOOI

In stromende regen hebben de Nederlanders rallyrijders het seizoen 2001 op zondag 18 maart voor geopend verklaard tijdens de 5e Mamos Natuursteen Rallysprint in Oss. Dat de Nederlandse rallysport leeft in Nederland bewijst wel het aantal deelnemers; bijna 100 rallyteams verschenen aan de start in Oss, waar twee verschillende klassementsproeven drie maal moesten worden afgelegd. Onder deelnemende auto s de opvallende Fiat Punto Rally Kitcar en zes Fiat s Seicento. Gastrijder Theo van de Berg wist in de Seicento een overtuigende prestatie neer te zetten en 9e in het Algemeen klassement te worden. Roel Fassbender: Dit was voor ons een shakedown om de auto voor het eerst uit te proberen. Over twee weken moet de Punto klaar zijn voor het serieuze werk tijdens de Zuiderzeerally.

Seicento Trofeo

Dit jaar zullen minimaal zes Fiat teams strijden om de zege in de Seicento Trofeo. In Oss was Evert Bolderheij, de winnaar van vorig jaar, wederom de snelste Trofeo deelnemer. Wel moest hij ditmaal zijn meerdere erkennen in Theo van de Berg, die de kleine Fiat zelfs in de toptien wist te klasseren. Fiat Auto Nederland steunt al vele jaren talentvolle rijders in de Nederlandse rallysport met de organisatie van de merkencompetitie; eerst voor de Cinquecento en vorig jaar voor de Seicento. Dit seizoen staan er negen rallies voor de Fiat rijders op het programma.

De auto s hebben een klein aantal wijzigingen ondergaan, zoals forse koelopeningen in de voorspoiler.

Fiat Punto Kitcar

In Oss debuteerde Fassam Racing, met steun van Fiat Auto Nederland, de uiterst opvallende Fiat Punto Rally Kitcar. Rijder Roel Fassbender had nog geen meter met de fonkelnieuwe auto kunnen rijden en gebruikte de rallysprint in Oss om te wennen aan de auto. De originele setting van de dempers is ontwikkeld voor de gladde asfaltwegen in Italië, en wij hadden dus al het advies gekregen snel op zoek te gaan naar dempers die specifiek voor de Nederlandse omstandigheden geschikt zijn. We reden dan ook met experimentele Proflex schokdempers. Ook voor de banden zijn we op zoek naar het juiste rubber en in Oss konden we nog niet beschikken over de juiste maatvoering. In ieder geval heb ik toch een goede indruk van de Punto kunnen krijgen, en die is in twee woorden weer te geven: machtig mooi!

De Punto Kitcar zal tijdens de komende Zuiderzeerally voor het eerst op jacht gaan naar kampioenschappunten in het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap.

Amsterdam, 18 maart 2001

Uitslag:

9 v/d Berg/Os Fiat Seicento

12 Fassbender/Hissink Fiat Punto Kitcar

18 Bolderheij/Reijnen Fiat Seicento

31 Vos/Brouwer Fiat Seicento

48 Heijstek/Harteveld Fiat Seicento

62 Kempe/Hagedoorn Fiat Seicento

Uitgevallen:

De Waal/Poortman